קרן נאמנות במוקד || דולפין יתר || עולם המניות הקטנות כמשקף נכונה את הכלכלה המקומית

למרות הסביבה העויינת של שוקי המניות כרגע, הקרן הזו מצליחה להפתיע מאוד לטובה

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/07/2022

כשבאתי לבחור את הקרן לסקירה השבועית שלנו, חשבתי שיהיה ממש מעניין לראות איך עשו המניות הקטנות של שוק המניות המקומי שלנו. וזאת, כבבועה של הכלכלה האמיתית אצלנו. כידוע, מדדי מניות גדולים בחו"ל, וגם בארץ, מוטים מאוד כלפי מה שקורה בעולם העסקים מחוץ לגבולות אותה מדינה. דוגמה קיצונית: מניות כמו אקסון מוביל או אפל בוודאי חורגות ממה שקורה בתחומי ארה"ב, וצריכות להישפט על פי הביצועים הגלובליים שלהן. לכן, כאשר נרצה לקבל תמונה בהירה ומהימנה יותר של הכלכלה האמתית באמריקה, נלך ונעקוב אחרי מדד הראסל-2000. גם כך אצלנו. מדדי ת"א 35 וגם 90 יהיו מושפעים ממה שקורה בעולם האנרגיה, הנדל"ן, והטכנולוגיה העולמיים. לעומת זאת, יש סיכוי טוב יותר שמדד היתר יהווה חלון נכון ומהימן למה שהכלכלה הישראלית באמת עושה.

הבעיה היא שאינני יודע אם בחרתי נכון את הקרן... לכאורה, על פי שמה, והקטגוריה שלה, היא בהחלט שייכת לעולם הזה של המניות הקטנות. נכון שבחרתי בה כי היא עשתה הכי טוב בקטגוריה בשנה האחרונה, אולם, הביצועים שלה כה שונים ומדהימים שיש כאן פליאה גדולה, ואולי לא ייצוג נכון של הסקטור. בכל אופן, מן הכוונה ההיא, יצאה סקירה של קרן באמת מיוחדת ביחס לסביבתה הטבעית. האם זו לא המטרה המוצהרת של הפינה הזו? להציג קרנות הראויות להיכנס לתיק המעקב שלנו? אני משאיר לכם, כרגיל, לקבוע דעה כמה שיותר אובייקטיבית על הקורלציה שבין הקרן ומה שהיא אמורה לייצג. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



לקרן שני אבות: מנהל הקרן הוא פסגות אבל מנהל ההשקעות הוא דולפין. זהו מקרה נוסף של הפרדה בין שתי הפעילויות האלו בקרן נאמנות אחת, ויש לומר שנתקלתי יותר במקרים מוצלחים כאלו מאשר בכישלונות מחפירים. מדוע? כי ההיגיון אומר שאם יש הפרדה, אזי, יש גם התמקצעות בצד ההשקעתי אשר תצליח לעבור את המחסום הברור והראשוני: פסגות בחרו בדולפין. דהיינו, גוף השקעתי מכובד כמו פסגות מחליט לתת את השרביט לדולפין ובכך מאשר, במידה רבה, את המקצועיות של אותו מנהל כספים. כמו שנראה בהמשך, הבחירה הזו הייתה מוצלחת במיוחד.

הקרן מספיק וותיקה כדי לקבל ממנה היסטוריה להערכה רחבה, כאשר יום הקמתה נמצא ב-20-12-2016 ולא היה בה שינוי מדיניות מאז. דבר המעיד על כך שכולם (כולל הלקוחות) מרוצים מהנמצא. למרות ביצועיה הטובים, הקרן עדיין קטנה מאוד, עם 17 מיליוני שקלים תחת ניהול, וזה ממקם אותה במקום ה-8 מבין ה-10 של הקטגוריה. אבל, יש לומר מילה טובה בנושא דמי הניהול שלה: היא גם במקום השמיני מבין ה-10 בנושא הזה עם דמי ניהול של 1.85% וזה מרשים.

כצפוי, סטיית התקן כאן גבוהה במקצת עם 1.98%. לא ארחיב על התשואות אבל מספיק אם נאמר שהיא עשתה 9.38% בשנה האחרונה וזה מכובד מאוד לאור הסביבה ההונית הכללית. מהחשיפות אנו למדים משהו מעניין: למרות היותה קרן של מניות יתר, היא גם משקיעה בחו"ל עם 20.76% חשיפת מט"ח. גם דירוג האג"ח של CC מראה לנו משהו על אהבת היכון של המנהלים כאן.

ביצועי הקרן



מגרף שלוש השנים שלפניכם כבר בולט עניין ביצועי היתר של הקרן. העלייה הדרמטית מאז תחתית הקורונה, והירידה הקטנה יחסית מאז תחילת השנה. תזכרו שוב: מדובר בקרן של מניות קטנות, וזה בדרך כלל עולם של תנודתיות גבוהה, נזילות נמוכה מאוד, וסיכונים גדולים יחסית למניות גדולות ומכובדות יותר הנמצאות במדד ת"א 125. אבל, הגרף הזה אינו מספיק. לפניכם ארבעה גרפים מדהימים המציגים את הקרן מול מדדי הבורסה המקומית בתקופות שונות: חמש שנים, שלוש שנים, שנה, ומתחילת השנה:






קודם נאמר: בגרפים האלו, הקרן של דולפין מוצגת מול קרנות מחקות מבית תכלית ומגדל, המייצגות כאן את מדד תל-אביב 125 ומדד המניות הקטנות SME60. ומכל הגרפים אנו מקבלים תמונה מדהימה ועקבית: הקרן של דולפין טובה יותר מהמדדים בצורה בולטת. ב-5 שנים ו-3 שנים היא מעל כולם, בשנה היא צמודה למדד תל-אביב 125, ומאז תחילת השנה היא ירדה הכי פחות מאשר שני המדדים. כאמור, מפתיע ומעניין מאוד עבור קרן המוגדרת כקרן "יתר". רגע, אולי היא עושה זאת מול המקומיים אבל מול חו"ל זה ייראה אחרת? אז הנה שתי השוואות מול מדדי חו"ל, שוב, על ידי קרנות מחקות מנוטרלות מט"ח מבית תכלית, והראל.




בשנתיים האחרונות היא פשוט "עילוי" לעומת חו"ל, ומאז תחילת הירידות היא מצליחה להיות מאוד קרובה לאזור ה-0 לעומת הירידות הקשות שניתן לראות במדדי חו"ל. בקיצור: גם כאן וגם שם ביצועי הקרן של דולפין די מדהימים.

גיוסים ופדיונות



כמו שציינתי לעיל, הופתעתי לגלות על גודלה הקטן יחסית של הקרן ביחס לביצועים שלה. יש תמיד מעין תסכול אינטלקטואלי כאשר רואים דיסונאנס כזה. אבל, כאשר בוחנים את עניין הגיוסים התמונה קצת משתנה לטובה. שימו לב לגיוסים הגדולים של הקרן בחצי השנה האחרונה כאשר רק בחודש המדווח האחרון היה פדיון קטן. זה די מפליא שהקרן צמחה כל כך דווקא כאשר העננים התחילו להצטופף מעל הבורסות. מבט נוסף, המשווה בין קרנות, מגלה גם הוא חיוב יתר ופופולאריות נוכחית כלפי הקרן של דולפין.



בגרף הזה, אנו רואים שהעקומה הכתומה של דולפין נמצאת כמעט תמיד בצד החיובי והטוב כאשר הקרנות של אי בי אי, פסגות, קסם, ומגדל נעות וזעות בשני צידי ה-0. לסיכום אומר כך: לא חשבתי שאראה ביצועים כאלו כאשר בחרתי את הקרן בקטגוריה הזו. הלכתי על הטובה, שנה אחורה, והיא התגלתה טובה הרבה יותר מזה. אין כאן המלצה לעשות דבר כמובן, ויש להבין היטב שכל מה שהראיתי כאן אינו סותר את העובדה שיש תקופות שבהן מפסידים כסף במניות היתר. כמו כל דבר, יש צורך במחקר נוסף אישי שלכם, אחרי הקרן, כדי להחליט את החלטותיכם. לדעתי, היא בהחלט מצדיקה את כניסתה לתיק המעקב שלנו.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5123716
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/300

המון הצלחה לכולם!



 
x