חולשות בממשל התאגידי ובניהול הסיכונים הן גורם שלילי בסיכון האשראי של חברות מימון חוץ בנקאי – הערכת ענף

צמיחה משמעותית בתיקי האשראי במהלך השנתיים האחרונות עשויה להצביע על עלייה בתיאבון הסיכון וירידה בנוקשות החיתום אצל מרבית החברות בענף

 

 

 
Image by Circ OD from PixabayImage by Circ OD from Pixabay
 

LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/08/2022

מבין החברות הפועלות בענף המימון החוץ בנקאי, מרביתן פועלות בעיקר בתחומי ניכיון ממסרים מסחריים והלוואות למגזר העסקי ובפרט לעסקים קטנים ובינוניים (SMEs). ענף זה מאופיין על ידי מידרוג בפרופיל סיכון בינוני-גבוה, הנתון לחשיפה גבוהה למגוון משתנים מאקרו-כלכליים, לצד חשיפה לשינויים רגולטוריים, המשפיעים על רמת היציבות החברות, התחרות והביקושים בענף. חשיפות אלו ממותנות אצל חלק מהמנפיקים על ידי פיזור רחב יחסית של לקוחות וחייבים וכן במח"מ קצר יחסית של הנכסים, התומך ביכולת ניהול החשיפות והפחתת הסיכון הכולל בגין מתן האשראי. כמו כן, ניהול ההון והנזילות של חברות מימון מהווים גורם מרכזי בסיכון האשראי.

בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי מספר החברות בשוק ההון (ציבוריות ומדווחות) הפועלות בתחום האשראי החוץ בנקאי, ובהתאם החברות גייסו חוב והון מניות מהציבור וממשקיעים מוסדיים, תוך שהן מגוונות את מקורות החוב ומעבות את הכרית ההונית. בד בבד, תיקי האשראי של החברות צמחו באופן משמעותי במהלך השנתיים האחרונות. הצמיחה במקורות ההון של החברות בענף תמכה בגידול משמעותי בהיקף תיקי האשראי של החברה, זאת בנוסף לצמיחה בענף הנדל"ן למגורים בישראל, שהשחקנים בו (ספקים, קבלנים ויזמים) מהווים פלח לקוחות משמעותי בענף המימון החוץ בנקאי. להערכת מידרוג, הגידול בהיקף תיקי האשראי עשוי להצביע על גידול תיאבון הסיכון, תוך ירידה בנוקשות החיתום של מרבית החברות בענף. 

מסגרת רגולטורית בסיסית בדבר ניהול סיכונים ואי התוויה מערכתית של בקרות ומנגנוני פיקוח בענף חברות המימון מהווים גורם שלילי בסיכון האשראי של המנפיקים ומדגישים את חשיבות ממשל תאגידי תקין וניהול סיכונים הולם בחברות אלו

בשנים האחרונות עבר ענף המימון החוץ בנקאי אסדרה בסיסית שכללה בין היתר את חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016, שנכנס לתוקף ביוני 2017. במסגרתו נקבעה לראשונה מסגרת כוללת להסדרת השוק, הכוללת משטר רגולטורי על הגופים הפועלים בענף, המפוקח על ידי רשות שוק ההון ביטוח וחסכון. נדגיש כי רשות שוק ההון והביטוח אינה עוסקת הפיקוח על יציבותן של החברות הפועלות בענף למעט חברות בהן יש פקדונות ציבור.  

בחודש מאי 2022 הפיצה רשות שוק ההון חוזר שעניינו "ניהול סיכונים אצל נותן שירותים פיננסים מוסדרים" ואשר מטרתו להנחות את נותן השירותים הפיננסים באימוץ הליכי ניהול סיכונים אשר יסייעו לו להתמודד באפקטיביות עם הסיכונים השונים להם הוא חשוף או עשוי להיות חשוף, על ידי גיבוש מדיניות ותהליכי עבודה לניהול סיכונים, מינוי מנהל סיכונים, הקצאת משאבים לניהול סיכונים וקביעת שגרות דיווח בניהול הסיכונים ועוד. תחולת ההוראות של חוזר זה עבור גופים בעלי רישיון למתן אשראי הינו בחודש דצמבר 2023.

הגברת דרישות הרישוי והפיקוח בענף הינה בעלת השפעה חיובית על תחום הפעילות ועל מעמדן של החברות בו, זאת בין היתר, לאור הציפייה, כי דרישות אלה יובילו לייצוב ולחיזוק החברות הפועלות בענף, לרבות הגברת השקיפות ושיפור דרכי ההתנהלות בו. 

מידרוג סבורה כי בשלב זה, הרגולציה הייעודית לחברות הפועלות בענף המימון החוץ בנקאי אינה מתווה הנחיות ברורות לאופן התנהלות הממשל התאגידי, רמות הבקרות הנדרשות ואחידות הדיווחים. וכן הגדירה לאחרונה מתווה להסדרת המסגרת הרגולטורית בדבר ניהול הסיכונים והחשיפות השונות. זאת בניגוד לגופים פיננסים אחרים בדמות בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות וחברות כרטיסי אשראי בהם הרגולציה הייעודית מתווה את אופן ניהול הסיכונים, מגדירה באופן ברור את תפקידו של הממשל התאגידי ואת רמת הדיווח באותם גופים. משכך, מידרוג סבורה כי לא קיימת התוויה משמעותית בדבר הבקרות הפנימיות של המנפיקים הפועלים בענף, וזאת בנוסף להיעדר בקרה ופיקוח משמעותיים מצד הרגולטורים. 

ניהול הסיכונים הוא מרכיב מרכזי בניהול התקין של גופים העוסקים במתן אשראי, לרבות חברות מימון חוץ בנקאי, והוא נגזר מהמדיניות שמכתיב הדירקטוריון והממשל התאגידי בכללו 

היבטי ממשל תאגידי וניהול סיכונים מקבלים ביטוי משמעותי יותר לאור מבנה הבעלות המאפיין את חברות אלו, תלות באנשי מפתח ופעילות משמעותית במזומן המעיבה על פרופיל הסיכון של החברות הפועלות בענף. כמו כן, רוב החברות בענף פועלות ללא פונקציה ייעודית ועצמאית לניהול סיכונים המהווה קו בקרה שני על אופן חיתום העסקאות ועל דרכי זרימת הכספים. להערכת מידרוג, פונקציית ניהול סיכונים עצמאית עשוייה להוות גורם משמעותי בעיצוב הממשל התאגידי בחברות המימון ובעלת השפעה על אופן דרכי קבלת ההחלטות בחברות אלו. מידרוג סבורה כי, כפונקציית ניהול הסיכונים בחברות מימון הינה פונקציית מפתח בחברה זאת לאור אופי הפעילות, ולכן ניתן משקל לאופן ניהול הסיכונים, המערכות באמצעותן מתבצע ניהול הסיכון, היקף הסמכות והעצמאות של הפונקציה, תדירות וטיב התקשורת שמקיימת פונקציה זו אל מול קובעי המדיניות במנפיק. 

נציין כי, בתקופה האחרונה חלו מספר אירועים המצביעים על חולשות של ממשל תאגידי בחברות בענף, המהווים שיקול אשראי מרכזי. כאשר חולשות בממשל התאגידי עלולות להוביל להרעה בכושר האשראי של חברות המימון בעיקר בשל שחיקה משמעותית באיכות תיק האשראי, רווחיות, יכולת השבת הכנסות, נזילות ונגישות למקורות מימון, עלויות נוספות, משפטיות ורגולטוריות ועוד.

הרשות לניירות ערך הודיעה על ביקורת רוחב בחברות העוסקות בתחום האשראי החוץ בנקאי ובנוסף על דרישות גילוי בהיבט ניהול הסיכונים של המנפיקים, אלו עשויים לאורך זמן לתמוך ביכולת ההשוואתיות ובגילוי נאות ומהימן בדוחות הכספיים ובדיווחי החברות. 

על רקע אירועים לעיל, מחלקת ביקורת והערכה ברשות ניירות ערך פתחה בביקורת רוחב בחברות מתחום האשראי החוץ בנקאי, אשר נועדה להבטיח כי הגילוי הניתן לבעלי העניין בחברות הפועלות בענף הינו אמין, נאות ומספק. במסגרת כך, יבחנו מספר סוגיות ובהן: נאותות המדידה והגילוי של חברות הפועלות בענף ביחס להלוואות וליתרת אשראי ללקוחות בדוחות הכספיים ונאותות ההפרשות להפסדי אשראי. ביקורת זו מתמקדת בבחינת ציות של החברות בענף, בדגש על היבטי ממשל תאגידי והיבטים שונים של טכנולוגיות מידע ויישום הוראות איסור הלבנת הון ומימון טרור, ככל שהדבר רלוונטי. במסגרת ביקורות בתאגידים אלו, עשויה הרשות אף לבחון גם היבטים חשבונאיים והערכות שווי.

כמו כן, נציין כי בחודש האחרון פרסם סגל רשות ניירות ערך הודעה לחברות הפועלות בענף באשר לדרישות הגילוי אשר החברות בענף זה מחויבות לפרסם בדיווחיהן וזאת במטרה לשקף את כל המידע הרלוונטי לציבור המשקיעים. מסמך זה מבהיר לחברות באופן ממוקד את הגילוי הנדרש בסוגיות הבאות: סיכונים עיקריים, אופן ניהולם, הסיכוי להתממשותם והשפעתם על פעילות התאגיד. סגל הרשות הורה לתאגידים המדווחים ליישם את הגילוי במסגרת הדוח העתי (רבעוני\שנתי) הקרוב. בנוסף, עמדת הסגל הרחיבה באשר לתוכן הגילוי הנדרש בדיווח מיידי אודות התרחשות אירועים בהם התממשו הסיכונים.

מידרוג סבורה כי פעילות הביקורת והערכה הינה כלי חשוב בארגז הכלים הפיקוחי והיא מאפשרת לבחון באופן מעמיק את אופן הציות של גופים מפוקחים להוראות הדין וכללי הרגלוציה החלים עליהם, ובכך עשויה להגביר את ההרתעה ורמת הציות של המפוקחים. כמו כן, ככל שיעלו ממצאים מביקורת זו, ייתכן ויבוצעו שיפורים באופן הדיווח והגילוי של הסיכונים בחברות הפועלות בענף, אשר יגבירו את יכולת ההשוואתיות לאורך זמן. 

יחד עם זאת, מידרוג עוקבת אחרי ההשלכות על הדוחות הכספיים של המנפיקים כתוצאה מביקורת זו, והדרישות לגילוי, אשר בטווח הקצר, עלולות להציף פערים ותיקונים במספרי ההשוואה. מידרוג תעקוב ותבחן באופן פרטני אחר השינויים והשלכותיהם ככל ויהיו.

עליית הריבית והאינפלציה במשק מגבירים את סיכון האשראי בענף המימון החוץ בנקאי

הסביבה העסקית צפויה להיוותר מאתגרת נוכח תנאי המאקרו במשק, כאשר בתקופה האחרונה חצה שיעור האינפלציה את הגבול העליון של היעד שהגדיר בנק ישראל, וזאת בעיקר נוכח התגברות הביקושים לסחורות ושירותים, שיבושים נמשכים בשרשראות האספקה והעימותים בין צבא רוסיה לצבא אוקראינה, אשר הובילו לעליית מחירי האנרגיה והסחורות ולהאצה בשיעור האינפלציה  ומחירי הסחורות בשוק המקומי והגלובלי. לצד זאת, נתוני התעסוקה והמשרות הפנויות מעידים כי שוק העבודה המקומי נותר הדוק, כפי שמתבטא בשיעור אבטלה נמוך לצד שיעור גבוה יחסית של משרות פנויות, כאשר אלו לצד סביבת האינפלציה כאמור, תומכים בהערכתנו להמשך עליית הריבית בזמן הקצר, ולסבירות להאטה מסוימת בפעילות הכלכלית בארץ. גורמים אלו עלולים לייקר את מקורות המימון של החברות הפועלות בענף המימון החוץ בנקאי, ולהשליך על המרווח הפיננסי ועל רווחיותן מכיוון ששיעור הכנסות מריבית בגין תיק האשראי של החברות הינו גבוה יחסית, ועל כן מידרוג סבורה כי החברות הפועלות בענף יאלצו לספוג חלק מהייקור ולא תוכלנה לגלגל את השפעת עליית הריבית במלואה על הלווים. לצד זאת, עליית שיעור הריבית ללקוחות הענף (הלווים) , עלולה לפגום ברווחיות הלווים ובכושר החזר האשראי שלהם. 

כמו כן, חברות המימון החוץ בנקאי עודן קטנות יחסית בהיקפי פעילותן, כפי שמתבטא בנתחי שוק מצרפיים אשר נותרו נמוכים יחסית (מעל לכ-90% משוק האשראי ניתן באמצעות המערכת הבנקאית). לפיכך, קיימת תלות משמעותית של חברות אלו במערכת הבנקאית ובשוק ההון, אשר עלולים להפגע אף הם נוכח עליית הריבית ופתיחת המרווחים בשוק החוב, שמייצרת אלטרנטיבות תשואה באפיקי השקעה שונים, עובדה שעלולה לפגום במקורות המימון ובנזילותן של החברות הפועלות בענף, ומשכך להשליך גם על פרופיל הסיכון של החברות בענף. 

x