"הר הכסף" מתעדכן: תזהרו מחיקויים! אז איפה תמצאו את המידע האמין על פנסיה-ביטוח-דרוג אשראי-בנקים, שלכם?

"הר הכסף" הוא כלי בעל ערך משמעותי להנגשת מידע לציבור על חסכונותיו הפנסיונים והוא מתעדכן. אולם ברשת ישנם אתרים שמנסים לצוד את הלקוחות ולגרום להם לשלם עבור השרות. תזהרו מחיקויים. אז היכן נמצא המידע הפיננסי שלנו על הפנסיה-ביטוח-דרוג אשראי-בנקים, שלכם?

 

 
Photo: Background Modernnomads Dreamstime.comPhoto: Background Modernnomads Dreamstime.com
 

מיכל ארצי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/11/2022

בשבוע שעבר הודיעה רשות שוק ההון על עדכון אתר "הר הכסף, ומעתה הוא יהיה מאובטח יותר ויציג מידע נרחב יותר.

"אתר "הר הכסף" הוא כלי בעל ערך משמעותי להנגשה של מידע לציבור על חסכונותיו הפנסיונים ומאפשר לציבור לקבל החלטות פיננסיות מושכלות. רשות שוק ההון פועלת להמשיך לשדרג את רמת האבטחה באתר, את המידע המוצג בו ואת עדכניותו. שדרוגים אלה חשובים כדי למנוע ניצול לרעה של המידע הקיים באתר וכדי להמשיך לסייע בידי האזרחים בקבלת תמונה מלאה של כלל החסכונות הפנסיוניים שלהם או של קרוביהם שנפטרו, כדי שיוכלו לקבל החלטות פיננסיות מיטביות", ציין עמית גל, הממונה על שוק ההון.

הדרך לקבל החלטות פיננסיות מושכלות, מתחילה במידע מלא ומדוייק על מצבינו: מהם הנכסים הפיננסים שלנו, אילו כיסויים ביטוחיים קיימים, אילו הכנסות נקבל מאותם נכסים, ואיזה התחייבויות יש לנו. המעקב לא צריך להיות שוטף ברמה יומיומית, אבל פעם בשנה כדאי לבדוק שהכל מתנהל בהתאם לצרכינו, ובתנאים המיטביים. חוסר מעקב יוצר תופעות כמו כפל ביטוחים או פוליסות שנשכחו ולא נוצלו. אילו מקורות המידע השונים, בהם נוכל לקבל תמונה על מצבינו הפיננסי.

הר הכסף:  פקדונות ופוליסות

אם אתם לא זוכרים אם היה לכם חשבון בנק פעם או פוליסת ביטוח, ניתן למצוא את התשובה לכך באתר "הר הכסף" שמפעילים בנק ישראל ורשות שוק ההון. כאמור, האתר שודרג השבוע, ונוסף לחשבונות בנק רדומים, הוא כעת מציג עבורכם גם מידע על כלל החסכונות הפנסיוניים והפוליסות לביטוח חיים שברשותו, הפעילים ואלו שאינם פעילים. האתר מאפשר גם לאתר פיקדונות לא פעילים שהבנק לא הצליח לפרוע לחשבון כיוון שלא הצליח ליצור קשר עם בעליהם, חשבונות לא פעילים, וכן לאתר חשבונות על שם קרוב שנפטר. 

הכניסה להר הכסף דורשת הקמת פרופיל במערכת הזיהוי הממשלתית, שתאפשר פעילות באתרי הממשלה השונים, בהם גם הר הביטוח, עליו נרחיב בהמשך.

חשוב לשים לב שאתם אכן ניכנסים לאתר הרשמי של הר הכסף, כלומר האתר הממשלתי שהסיומת שלו היא gov.il. אם תחפשו בגוגל "הר הכסף", התוצאות הראשונות שתקבלו יהיו שייכות לחברות המציעות שירותי איתור כספים בתשלום. שימו לב: השירות בהר הכסף הממשלתי הוא ללא עלות. הר הכסף - .itur.mof.gov.il.

הר הביטוח: ביטוחים שונים

האתר הממשלתי "הר הביטוח", שמופעל על ידי רשות שוק ההון, מאפשר לכם לקבל מידע על כל פוליסות הביטוח הפעילות שעל שמכם: כלומר אלו שאתם משלמים להן באופן שוטף. האתר נותן התראה כללית אם יש לכם כפל ביטוח: כלומר שתי פוליסות באותו שם, או באותה קטגוריה, זאת על מנת שתוכלו לבדוק האם ואיזו מהם כדאי לכם לבטל.

הכניסה לאתר הר הביטוח גם היא דרך מערכת הזיהוי הממשלתית, וגם במקרה של הר הביטוח, חיפוש בגוגל של המושג "הר הביטוח" יעלה שורה של חברות פרטיות שנותנות שירותי איתור ושירותים נוספים. לכן שימו לב שאתם נכנסים לאתר הממשלתי הרשמי עם הסיומת GOV.IL, ולא נדרשים לשלם עבור השירות.

באתר תוכלו לראות את כל הביטוחים המופיעים על שמכם לפי הקטגוריות הבאות: עסק, דירה, חיים, רכב, ובריאות. בכל קטגוריה תוכלו לראות מה תאריך הפוליסה, מתי היא מסתיימת, מהו התשלום לחברת הביטוח, מהם עיקרי הביטוח, ומיהי החברה המבטחת – וכן, קישור למחשבוני תערפים של משרד האוצר בכדי שתוכלו לקבל אמדן האם הביטוח שלכם יקר או לא.

בביטוחי הבריאות תוכלו לראות את כל הכיסויים שיש לכם על ידי חברות ביטוח פרטיות, ובהם גם את הכיסוי לביטוח סיעודי דרך קופת החולים, כיוון שהמבטחת היא חברה פרוית. האתר לא מציג את כיסויי השב"ן של קופות החולים.

באתר אין פירוט מלא של תנאי הפוליסות, כך שאם יש לכם שתי פוליסות זהות, תצטרכו להמשיך ולבדוק באתרי החברות השונות על מנת להבין איזו כדאי לבטל. הר הביטוח מפנה לאזור האישי בחברת הביטוח המבטחת, בו נמצא המידע וממנו ניתן להוריד את העתק הפוליסה.

הר הביטוח – harb.cma.gov.il.

אתרי הגופים המנהלים את החסכונות:

לאחר שהר הכסף או הר הביטוח הפנו אתכם לאתרי הגופים המנהלים את החסכונות, כדאי לציין שגופים רבים הפכו את האתרים לידידותיים למבוטח, שמאפשרים הצגה בהירה מאוד של הכספים שנמצאים בניהול שלהם: תוכלו לראות את ההפקדות החודשיות שהתקבלו, הפרמיות והתשלומים ואף לדעת מהו שיעור הפנסיה החודשית הצפויה לכם בעת פרישה.

באיזור האישי תוכלו לקבל העתק של הפוליסה על מנת לקרוא את "האותיות הקטנות" ולהיות מודעים לפרטים המלאים של הכיסוי, וכן לבצע פעולות נוספות בקלות – כמו משיכה או העברה בין מסלולי השקעה, ולהזמין אישור מס על תשלומים לביטוח חיים, למי שמעוניין בהחזרים. במרבית האתרים של הגופים המוסדיים יוצגו לכם כלל המוצרים שיש לכם באותו גוף, גם הפעילים וגם אלו שלא פעילים – כלומר, שאין אליהם הפקדות שוטפות. לכל גוף מוסדי שמנהל את הכספים יש דרך הזדהות משלו לפני הכניסה לאיזור האישי, אבל לכולם יהיה כזה: כלומר, אין דרך לראות את הפרטים האישיים שלכם בלי לעבור תהליך זיהוי כלשהו.  

המסלקה הפנסיונית: תמונה כוללת

דרך אתר "המסלקה הפנסיונית" תוכלו לקבל תמונה מלאה על כל החסכונות הפנסיוניים שלכם: הפעילים ואילו שאינם פעילים, ומהו מעמד הכספים למשיכה – הוניים, קצבתיים, נזילים או לא. השימוש במסלקה דורש רישום, והוא בעלות של 20 שקל לכל בקשה, כאשר לקבלת המידע נדרשים מספר ימים.  

מסלקה פנסיונית: https://www.swiftness.co.il/

דירוג אשראי: האפליקציה מספרת איך לשפר

בישראל פועלת מערכת נתוני אשראי, שאוספת מידע על העמידה שלכם בכלל ההתחיבויות והתשלומים שאתם חייבים בהם. מהנתונים האלו, גופים שונים יכולים לדעת עד כמה מסוכן לתת לכם הלוואה, ולהתאים את הריבית לכך. בשורה התחתונה: המערכת מאפשרת לתת לכם אשראי יותר מותאם.

את מערכת נתוני האשראי מפעיל בנק ישראל והנתונים נשמרים אצלו. כאשר אנו מבקשים הלוואה, הגוף המלווה פונה, אם אתם נותנים לו את האישור המתאים, לאחת מלשכות האשראי שקיבלו רשיון מבנק ישראל, זו מקבלת את המידע ממערכת נתוני האשראי, מדרגת אתכם, ומעבירה את הנתונים למלווה, שמחליט באיזה תנאים לתת לכם הלוואה.

אחת לשנה אתם יכולים לקבל ללא תשלום דו"ח ריכוז נתונים, ובו מופיעים כל הפרטים שלכם, שעל בסיסם נערך הדירוג. אחת מלשכות האשראי הקימה אפליקציה שמאפשרת לכם לדעת את דירוג האשראי שלכם בכל עת, וגם נותנת לכם טיפים איך להתנהל על מנת לשפר אותו, בהתאם לדברים הספציפיים שפגעו בדירוג שלכם.

לקבלת דו"ח שנתי: אתר האינטרנט של מערכת נתוני האשראי שמפעיל בנק ישראל, www.creditdata.org.il, או באמצעות המוקד הטלפוני 6194*.

אפליקציית דירוג האשראי: קפטן קרדיט.
x