חודש יולי בתעשיית קרנות הנאמנות – גיוס כולל של כ-5.4 מיליארד שקלים בהובלת הקרנות הפסיביות והכספיות

הירידה במגמת הפדיונות בתעשייה האקטיבית המסורתית נמשכת, פדיון של כ-1.5 מיליארד שקלים

 

 

 
Photo Natee Jindakum Dreamstime.com.Photo Natee Jindakum Dreamstime.com.
 

שון אשכנזי, מנהל קשרי יועצים במיטב בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/08/2023

הירידה במגמת הפדיונות בתעשייה האקטיבית המסורתית נמשכת, כשהחודש רשמה פדיון של כ-1.5 מיליארד ₪.

בתעשייה הפסיבית המגמה החיובית נמשכה החודש עם גיוס נאה של כ-3.1 מיליארד ₪. קרנות הסל סיימו את החודש עם גיוס של כ-1.6 מיליארד ₪ והקרנות המחקות גייסו סכום של כ-1.5 מיליארד ₪, כשרוב הגיוס בתעשייה הפסיבית הגיע מקטגוריית מניות בחו"ל.

הגיוסים המשמעותיים ביותר נרשמו גם החודש בקטגוריית הקרנות הכספיות עם כ-3.8 מיליארד ₪.

למרות העליות החזקות בשוק המניות הישראלי הציבור לא השתכנע והוציא מהקרנות המנייתיות בישראל חצי מיליארד ₪.

סך נכסי התעשייה כולה עלה בחודש יולי בכ-14.7 מיליארד ₪, שמהווים עלייה של כ-3.6% מכ-404.2 מיליארד ₪ לכ-418.9 מיליארד ₪. עלייה שנובעת מתשואה חיובית של כ-2.3%  (השפעה של כ-9.3 מיליארד ₪), וגיוס של כ-5.4 מיליארד ₪. 

מתחילת השנה סך נכסי תעשיית הקרנות עלה בכ-50.3 מיליארד ₪, שמהווים עלייה של כ-13.6% מכ-368.6 מיליארד ₪ לכ-418.9 מיליארד ₪. עלייה שנובעת מתשואה חיובית של כ-9.2% (השפעה של כ-34.1 מיליארד ₪), וגיוס של כ-16.2 מיליארד ₪.

יולי בשווקים הפיננסיים

בחודש יולי נמשכה המגמה החיובית הרחבה בשווקים ושוקי המניות בעולם סיפקו תשואות נאות.

עונת הדו"חות בארה"ב מספקת בינתיים רוח גבית להמשך עליות בשוק המניות כשחברות רבות הציגו תוצאות כספיות מעבר לתחזיות, זאת בליווי נתונים כלכליים חזקים ביניהם נתון התמ"ג שהפתיע משמעותית כלפי מעלה (2.4%), שיעור האבטלה בה שעומד על אותה הרמה שהיה ערב תחילת העלאות הריבית במרץ 2022 (3.6%) ומדד המחירים לצרכן שהפתיע לטובה וירד לרמה הנמוכה בשנתיים האחרונות (3.0% שנתי).

לאור הנתונים הכלכליים, ולאחר החלטת הריבית הקודמת שהייתה ללא שינוי, הבנק המרכזי האמריקאי העלה החודש את הריבית ב-0.25% לשיעור של 5.5%.

שוק המניות הישראלי, שפתח פער שלילי ממקביליו בעולם מתחילת השנה, הציג זה החודש השני ברציפות ביצועים חיוביים תוך תנודתיות גבוהה לאור הסאגה הפוליטית המתמשכת. החלטת הריבית החודש (4.75%) הייתה הראשונה ללא שינוי מאז הבנק המרכזי החל להעלות את הריבית.

הבנק המרכזי היפני אפשר לתשואה על אג"ח ל-10 שנים לעלות מעבר לגבול שקבע לה עד עתה, מה שגרם להתחזקות של היין היפני מול הדולר.

שוקי המניות בחו"ל סיימו את החודש במגמה חיובית כאשר מדד S&P500  עלה בכ-3.1% מדד הנאסד"ק עלה בכ-4.0% מדד הדאקס הגרמני עלה בשיעור של כ-1.9% ומדד הניקיי היפני ירד בשיעור מזערי  של כ-0.1%.

שוק המניות הישראלי סיים אף הוא את חודש יולי במגמה חיובית, כאשר מדד ת"א 35 עלה בכ-7.0% ומדד ת"א 125 עלה בכ-6.4%.

איגרות החוב הקונצרניות סיימו את חודש יולי במגמה חיובית. מדדי התל בונד 60, 40, 20 עלו בשיעור של כ-0.4% עד כ-0.6%.

מדד אג"ח קונצרני כללי עלה בכ-0.8% ומדד אג"ח ממשלתי כללי, סיים את החודש ללא שינוי.

התעשייה האקטיבית המסורתית בחתך של קטגוריות

הקטגוריות המגייסות בתעשייה האקטיבית המסורתית רשמו גיוסים קטנים. קטגוריות אג"ח בחו"ל, מניות בחו"ל וקטגוריית אגד קרנות רשמו גיוסים של כ-110 מיליון ₪, כ-90 מיליון ₪ וכ-20 מיליון ₪ בהתאמה.

קטגוריית אג"ח כללי, הקטגוריה הגדולה ביותר בנכסיה, בהפרש ניכר משאר קטגוריות ההשקעה, ממשיכה במגמת ההתמתנות בפדיון, אך רשמה גם החודש את הפדיון החודשי הגדול ביותר, פדיון של כ-780 מיליון ₪.

קטגוריית אג"ח מדינה פדתה החודש סכום של כ-520 מיליון ₪.

קטגוריית מניות בארץ סיימה את החודש עם פדיון של כ-300 מיליון ₪.

קטגוריית חברות והמרה רשמה החודש פדיון של כ-90 מיליון ₪.

קטגוריות גמישות פדתה סכום של כ-20 מיליון ₪.

קטגוריית ממונפות ואסטרטגיות סיימה את החודש ללא שינוי מהותי.

הקרנות הכספיות: מהוות כבר כ-36% מכלל נכסי התעשייה האקטיבית!

גם החודש נמשך הגיוס של הקרנות הכספיות כשגייסו סכום גבוה של כ-3.8 מיליארד ₪, אך סכום זה הינו הגיוס החודשי הנמוך ביותר מאז חודש אוגוסט 2022. הקרנות הכספיות השקליות גייסו כ-3.3 מיליארד ₪ והקרנות הכספיות הדולריות גייסו כ-0.5 מיליארד ₪. הגיוס הגדול לכספיות השקליות נובע משורה של העלאות ריבית, מהיותן כתובת לחנייה לכספים שיצאו מהקרנות המסורתיות, ומהיתרון המיסויי הניכר שיש להן מול השקעה בפיקדונות שקליים בפרק זמן זה של אינפלציה, וזאת בנוסף ליתרון הנזילות שלהן. ב-17 החודשים האחרונים גייסו הקרנות הכספיות סכום גדול של כ-66 מיליארד ₪ ונתח השוק שלהן נסק מכ-4.2% לכ-20.3%. נתח השוק שלהן מתוך תעשיית הקרנות האקטיביות בלבד (בקרנות הפסיביות אין קרנות כספיות) עומד על יותר משליש!: 36%. סך נכסיהן של הקרנות הכספיות עומד על כ-85.1 מיליארד ₪, שיא של כל הזמנים. 

התעשייה הפסיבית – קרנות הסל והקרנות המחקות: מגמת הגיוסים נמשכת

חודש יולי בתעשייה הפסיבית התאפיין גם הוא במגמה חיובית מאוד, עם גיוס כולל של כ-3.1 מיליארד ₪, כשהגיוס נחלק בין תעשיית קרנות הסל שגייסה סכום של כ-1.6 מיליארד ₪ לבין הקרנות המחקות שגייסו סכום דומה של כ-1.5 מיליארד ₪.

קטגוריית מניות בחו"ל, המגייסת הגדולה ביותר החודש בתעשייה הפסיבית גייסה סכום גדול של כ-2.8 מיליארד ₪, קרנות הסל גייסו כ-1.5 מיליארד ₪ והקרנות המחקות הוסיפו כ-1.3 מיליארד ₪.

קטגוריית חברות והמרה, המשיכה במגמת הגיוסים כשגייסה סכום של כ-450 מיליון ₪, הגיוס נחלק בין קרנות הסל שגייסו סכום של כ-230 מיליון ₪ לקרנות המחקות שגייסו סכום של כ-220 מיליון ₪. 

קטגוריית אג"ח בחו"ל גייסה סכום של כ-130 מיליון ₪, הקרנות המחקות גייסו כ-100 מיליון ₪ וקרנות הסל הוסיפו סכום של כ-30 מיליון ₪.

קטגוריית מניות בארץ, שבחודשיים האחרונים רשמה גיוסים בתעשייה הפסיבית, פדתה סכום של כ-200 מיליון. קרנות הסל פדו סכום של כ-150 מיליון ₪ והקרנות המחקות פדו סכום של כ-50 מיליון ₪. 

קטגוריית אג"ח מדינה סיימה את החודש ללא שינוי מהותי כשפדתה החודש סכום זעיר של כ-10 מיליון ₪ שהגיע מקרנות הסל. 


x