חרף המצב: משרד האוצר ממשיך בהעברות קואליציוניות - ומודיע על מסגרת תקציבית "מעורפלת" לטיפול בהשלכות המלחמה

משרד האוצר טוען כי הוא משריין מסגרת תקציבית להשלכות האזרחיות של הלחימה אולם מסרב לציין את סכום המסגרת, ובנוסף מציין כי חלוקת הכספים הקואליציוניים תימשך כסדרה - תחת השם המכובס "רציפות תפקודית"

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/10/2023

על רקע המלחמה ואירועי טרור בהיקפים שטרם ידעה מדינת ישראל, ובניגוד לכל היגיון המכתיב התנהלות פיננסית אחראית של הממשלה (למשל, ארגון מחדש של הכספים הקואליציוניים), במשרד האוצר מעדכנים כי חלוקת הכספים הקואליציוניים תימשך כסדרה.

בנוסף לכך, מודיע משרד האוצר הבוקר (חמישי) על שריון מסגרת תקציבית עבור ההשלכות האזרחיות הרציפות של הלחימה, אולם אינו משיב על שאלתינו באשר לסכום המסגרת הייעודי. 

באופן פרדוקסלי להחריד, מדווחים  במשרד האוצר על הערכת מצב מיוחדת שהתקיימה הבוקר לאור המצב הביטחוני, בראשות שר האוצר ובהשתתפות כל חברי ההנהלה שבה הובן כי לאירוע צפויות להיות השפעות משמעותיות על המשק. "עלויות הלחימה הישירות יתבהרו בהמשך, ויגובש מענה לכך בהתאם לצורך" - מציינים במשרד האוצר, והפרדוקס מהדהד ביתר שאת, לצד הדיווח כי חלוקת הכספים הקואליציוניים תימשך כסדרה.

עלות ההסכמים הקואליציונים ב- 2023-2024 מוערכת ב- 13.7 מיליארד שקל - מיליארדים רבים מתוכם ינותבו על פי דרישות המפלגות החרדיות. כך למשל, תקציב הישיבות יעלה ל-3.7 מיליארד שקל, מוסדות חינוך לא רשמיים ללא לימודי ליבה יקבלו תקציב של כ-1.2 מיליארד שקל, והחינוך הדתי יקבל תקציב של 121.5 מיליון שקל.
מיליוני שקלים נוספים יועברו למוסדות תורניים, לתרבות יהודית, ולבניית כיתות לימוד לחרדים. 

הממשלה אינה מפנימה את ההשלכות הכלכליות של המלחמה בעזה

הימנעות מהיערכות מחודשת וארגון מחדש של חלוקת הכספים הקואליציוניים תוך ניתוב מיליארדי שקלים מתוכם לאותה "מסגרת תקציבית" לשיקום לאחר המלחמה, מבהירה באופן חד-משמעי, כי הממשלה אינה מבינה את גודל האירוע או שאינה מעוניינת להבין. כך או כך, היא לא לוקחת בחשבון את העלויות האדירות שידרשו לשיקום מחדש של ההריסות.

כשמדובר באירועי טרור שהמדינה טרם ידעה כדוגמתם, כך עלויות השיקום אינן ידועות בהיקפן, בהתאם. אולם כל בר-דעת יכול להעריך כי מדובר במיליארדי שקלים אם לא עשרות מיליארדים. רק בתור התחלה, מיליארדי שקלים ידרשו לשיקום של ישובים שלמים שהוחרבו, טיפול בנזקי רכוש בסדר גודל בלתי נתפס, כספי פיצויים לאלפי נפגעים ומשפחותיהם, כספי שיקום פיזי ונפשי לקורבנות הטרור, לחיילים, ולמשפחות ההרוגים, מימון ימי מילואים, ועוד.

הממשלה מוכרחה לעצור את חלוקת הכספים ולחשב מסלול מחדש. בכירי האוצר נדרשים להתכנס לישיבת תקציב מחדש ולשנות לאלתר את חלוקת הכספים הקואליציוניים, אבל לפני הכל - עליהם לבלום את החלוקה בטרם יהיה מאוחר מדי, ובנוסף לטרגדיה המנטלית הבלתי נתפשת, הממשלה תוביל אותנו לטרגדיה פיננסית שספק אם נצליח להתאושש ממנה בעתיד הקרוב.
 

x