היכן לשים את הכסף בזמן מלחמה? עצות המפתח של המומחים

מומחי שוק ההון ממליצים שלא לבצע שינויים בתיק ההשקעות ומתייחסים גם לעניין הפדיונות, הקרנות הכספיות וריבית בנק ישראל. אורי גרינפלד, פסגות: "ככל שהחשיפה לדולר גבוהה יותר כך גם הפגיעה הייתה פחות משמעותית"

 

 
אורי גרינפלד / צילום: רמי זרנגראורי גרינפלד / צילום: רמי זרנגר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/10/2023

הבורסה בתל-אביב נפתחה בירידות שערים חדות בתחילת השבוע השני של החודש כתוצאה מאירועי הטרור, כאשר ביום ראשון, אחרי האירועים בעוטף, הירידות התחזקו עד לכ- 8% ועל אף שהדבר לא הפתיע אף אחד מאיתנו, אי־הוודאות הולכת וגדלה ככל שמתהווה המלחמה והמצב הביטחוני מתערער.

ביום חמישי האחרון, בשעות הצהריים, המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב התנהל בירידות שערים כשהמדדים המובילים - מדד הת"א 35 ירד בכ- 0.30%, ומדד הת"א 125 ירד בכ- 0.60%. ככל שחולף הזמן והבורסה מציגה תנודתיות גבוהה, הדבר מחלחל ומבלבל את המשקיעים שתוהים מה עליהם לעשות עם הכסף בזמן מלחמה.

האם הציטוט המפורסם של נתן רוטשילד: "קנה לקול תותחים, מכור לקול חצוצרות", נכון במידה מסוימת? האם על המשקיעים לבצע שינויים בתיק ההשקעות שלהם כתוצאה מהמצב? אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מאמין כי האסטרטגיה הזו של רוטשילד תניב כנראה רווחים למשקיע, אבל היא לא ישימה לביצוע בדרך כלל כיוון שכולנו בני אדם ולא מכונות. "מספיק שלא נמכור בפניקה או נקנה באופוריה, כדי להשיא תשואות נאות בתיקי ההשקעות". גרינפלד אומר.

ההמלצה שלו למשקיעים, היא לא לבצע שינויים כעת: "בתקופות כאלו של אי-ודאות גבוהה כל כך, מומלץ בדרך כלל לא לבצע שינויים מכיוון שאין לנו מספיק מידע על התמורות הכלליות של ההתפתחויות העתידיות". גרינפלד מסביר.

כיצד הלחצים כתוצאה מאי-הוודאות באים לידי ביטוי בפועל, מבחינת התנהגות המשקיעים?

"אנו רואים שיש פחות פדיונות בקרנות הנאמנות מאשר בעבר. חלק מזה נובע כנראה מהסטה משמעותית של כספים לחו"ל במהלך השנה האחרונה. ככל שהחלק של חו"ל בתיקים גדול יותר והחשיפה לדולר גבוהה יותר כך גם הפגיעה הייתה פחות משמעותית".

מה לדעתך נגיד בנק ישראל צפוי לעשות בשבוע הבא באשר לריבית? 

"אנו לא חושבים שהריבית תרד, אלא שבנק ישראל ימשיך להשתמש בכלים כירורגים כדי לתמוך במשק כמו ההתערבות בשוק המט"ח, תמיכה בשוק האשראי וכו'".

מה המשמעות של היחלשות השקל מול הדולר לרמה שטרם נראתה כאן במשך שנים? כיצד זה עתיד להשפיע האינפלציה? 

"היחלשות השקל מוסיפה לחצים אינפלציוניים, שכן כל המוצרים המיובאים הולכים ומתייקרים".

האם לדעתך המצב הזה עלול לפגוע בחברות ישראליות? 

"מבחינת החברות, השאלה היא עד כמה יש להן כוח תמחור והאם הן יכולות לגלגל את הזינוק בעלות לצרכן. בענפים תחרותיים מאוד, כמו מוצרי חשמל ואלקטרוניקה או הלבשה והנעלה, זה קשה יותר, ולכן בדרך כלל הרווחיות נשחקת מהר יותר".

הקרנות הכספיות הוכיחו בעת הזו את היתרונות שלהן ביציבות ותנודתיות נמוכה ואף סיפקו תשואות יפות למשקיעים

לדברי אייל חיים, סמנכ״ל שיווק איילון קרנות נאמנות, "הקרנות הכספיות הוכיחו בעת הזאת את היתרונות שלהן ביציבות ותנודתיות נמוכה ואף סיפקו תשואות יפות למשקיעים, כך שהן בהחלט ממשיכות להוות אלטרנטיבה מרכזית לתיק ההשקעות".

אייל חיים / צילום: עמי ארליך

"ירידות יומיות קלות היו בכספיות בעקבות התיקון במק"מ הארוך, בגלל התפוגגות חלק מאותן ציפיות לירידת ריבית, אבל צריך לזכור שהקרנות עלו יפה לפני כן", אומר אייל חיים, "גם ירידות של 0.02% הן ממש לא דרמה. הכספית שלנו ספציפית לא ירדה. כל הקרנות הכספיות סיפקו תשואות חיוביות יפות ללקוחות".

מה לגבי אלטרנטיבה דולרית?

"יש גם אלטרנטיבה דולרית - קרנות כספיות חשופות דולר שנהנות מהצמדה לדולר לצד הריבית הדולרית הגבוהה".

מה מבחינת התנהגות הלקוחות שלכם? הבחנתם בפאניקה? בשינויים?

"מבחינת התנהגות הלקוחות לא ראינו פדיונות גבוהים ובהחלט יש בגרות משקיעים שמבינים שאין למהוג בחיפזון. אני גם לא בטוח שרוב המשקיעים מתרכזים בימים אלה בתיק ההשקעות שלהם".

מהן ההמלצות שלכם ללקוחות בימים אלו?                                                   

"אנו ממליצים ללקוחות לא לנהוג בחופזה. רגל משמעותית בקרנות כספיות ואג"ח מקומי בדירוג גבוה (בנקים וחברות ביטוח למשל) לצד חשיפה מנייתית כפי שהתאימה ללקוח לפני האירועים האחרונים  בחול ובישראל.

"אנו מאחלים לכל הציבור יציאה מהירה מהמצב הנוכחי. אני מזכיר כי אנו ממשיכים ברצף ניהול ההשקעות וקשרי יועצים ולקוחות ונמצאים לשירותכם".
 

x