להגדיל את החיסכון בזמן לחימה? זה אפשרי. ובטווח הארוך ישתלם

יועצים לכלכלת המשפחה ממליצים על בניית קרן חירום בהיקף של שישה חודשי מחיה. בשעת חירום במשק או במשפחה, אתם זקוקים למקורות כספיים משמעותיים שיוכלו לשמש אתכם וברמת נזילות גבוהה לשימוש. שימו לב, שפיצויים השמורים בקרנות הפנסיה, או קרנות השתלמות למשל, לא מוגדרים כקרנות לשעת חירום. קרן חירום היא חיסכון נפרד לשעת חירום, לכן, מומלץ שתהיה מושקעת באפיקים הסולידיים ביותר. למשל ניתן לנתב את קרן החירום להשקעה בקרן כספית.

 

 

 
נתנאל לומר, מתכנן פיננסי בכיר ב-SFP, צילום: אילן קדושנתנאל לומר, מתכנן פיננסי בכיר ב-SFP, צילום: אילן קדוש
 

נתנאל לומר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/10/2023

השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, הייתה אירוע קשה מאוד, שייזכר לעוד שנים רבות מאוד. כמה שבועות אחרי, אפשר לומר שאמנם ההלם הראשוני מעט פחת, אבל הנזקים בנפש קשיים מאוד ועדיין רבים מאיתנו לא הספיקו לעכל את מה שקרה עד הסוף.

מלבד זאת, במלחמה כמו במלחמה, ישנן השפעות רוחב גם על הכלכלה ועל המשק הישראלי כולו. זה נובע בין היתר, בגלל הגיוס המאסיבי של מאות אלפי חיילי מילואים. במקביל אנחנו מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בהוצאות בכרטיסי אשראי של הציבור בעסקים רבים בישראל, בראשם עסקי הריהוט, הלבשה, הנעלה, בתי קפה ומזון מהיר, שרשמו ירידה בפדיונות של בין 75-55%, לפי שב"א.

בשעה שההוצאות של משקי בית רבים ירדו, בדרך כלל, עבור מי שהם שכירים, ההכנסות לא נפגעו בצורה משמעותית נכון לעכשיו. 

הסיבה שבגינה נושא ההשקעות מקבל חשיבות גבוהה הוא אי הוודאות באשר לגובה האינפלציה הצפויה קדימה במשק. סוכנות הדירוג מודי'ס העריכה השבוע שקצב האינפלציה בכלכלה הישראלית צפוי להגיע ל-6.8%, מאידך, כלכלנים מקומיים בישראל מאמינים כי האינפלציה עתידה דווקא לרדת. במצב שבו האינפלציה עולה אז יש חשיבות גדולה להשקעה במוצרים פיננסים שמאפשרים דחיית מס כמו פוליסות חיסכון, קופות גמל וקרנות השתלמות. במצב שבו האינפלציה עתידה לרדת ואיתה גם הריבית. 

השלב הראשון בדרך להגדלת ההשקעות של המשפחה - צמצמו הוצאות שאינן חיוניות 

בתקופה קשה ומאתגרת כמו זו, רבים בצדק ממעטים להכניס את היד על הכיס, ומצמצמים משמעותית את הוצאות משק הבית השונות. אנחנו נמצאים כרגע בתקופת אי ודאות גדולה מאוד. הגירעון הממשלתי הולך וגדל, תקציבים רבים מופנים למאמץ המלחמתי החשוב, וכל המהלכים הללו, ישפיעו על הכלכלה הישראלית ועל כל אחד ואחת מאיתנו.

בתוך המציאות החדשה שנכפתה עלינו, חשוב מאוד לדעת להתנהל כלכלית בחוכמה. בגלל התקופה, נכפה עלינו מצב שבו אנחנו מבלים פחות ונוטים יותר לקצץ בהוצאות שאינן חשובות. יותר מזה, אנו מציעים, לנתב את הקיטון בהוצאות על בילויים, יציאות, בגדים וריהוט להגדלת ההשקעות והחיסכון, באמצעות בהפקדה חודשית. הצעד הזה לא אפשרי תמיד כלכלית, אבל דרך הבנת הסטטוס הכלכלי של המשפחה כחודש לאחר תחילת הלחימה, אפשר כבר לקבל החלטות בהתאם לשינויים שהתרחשו אצלכם. במקרים רבים מאוד ההכנסה לא נפגעה, בעוד שההוצאה החודשית ירדה. כך נפתח פער שכדאי לנתב לחיסכון. 

אין ספק, יש מי שהכנסתם ירדה בעיקר משכבות חלשות יותר, עובדים שהוצאו או יצאו לחל"ת. 

עם זאת, צריך לציין 2 דברים חשובים, הראשון, ישנם שכירים ובעלי עסקים שמספרם משמעותי, בין היתר בתחומי רשתות השיווק, במגזרים ממשלתיים או מגזרים שהם חסיני מיתון, שהם לערך 60% מהאוכלוסיה, שלא נפגעו מהמשבר הנוכחי, או שנפגעו ממנו בצורה מעטה. שנית, ניתן להגדיל הפקדה למוצרי השקעה גם בסכום חודשי של 100 שקל דרך הוראת קבע.

צרו הרגלים פיננסים להשקעות דווקא עכשיו

אחרי שיצרתם לעצמכם סכום חודשי פנוי, יש לכם את האפשרות לנתב אותו להשקעות. 

דווקא בתקופה זו, למי שיש אפשרות, זה בדיוק הזמן לייצר לעצמכם הרגלים חודשיים קבועים של הפקדה חודשית לחיסכון והשקעה. יש לכך סיבות רבות שחלקן פסיכולוגיות. רובנו עדים למצב כה קיצוני שמתרחש, שלוש שנים אחרי משבר הקורונה. בתקופות כאלה, מי שהיה להם חוסן פיננסי שמספק לפחות הגנה כלכלית מסוימת לשינויים כה קיצוניים, מפחיתים לעצמם דאגה אחת כלכלית, מעבר לדאגה הביטחונית הקיימת.

אפשר רק להיזכר במשבר הקורונה, שכיום נראה כמשברון לעומת המלחמה הנוכחית. בתקופת הקורונה, כשרבים יצאו לחל"ת המוני, ישנן משפחות שהכנסתן ירדה ואילו הן החליטו להגדיל מאוד את אפיקי ההשקעה השוטפים, מתוך רצון להשקיע בעתיד.

חשוב שתזכרו שההחלטה להגדיל את ההשקעה החודשית, לא נובעת דווקא משיקולים של פחד, היא נתמכת בתחושת הישרדות. ההחלטה להגדיל את סכומי ההשקעה החודשיים, נובעת מיעדים אסטרטגיים ארוכי טווח של צמיחה. המטרה של המשפחה מאחורי המהלך היא הצמחת ההון המשפחתי בטווח הארוך והפניית הון נוסף של המשפחה כדי להגשים את המטרה הזאת. 

בניית תוכנית פיננסית לחירום - הגדילו גם את קרן החירום שלכם

יועצים לכלכלת המשפחה ממליצים על בניית קרן חירום בהיקף של שישה חודשי מחיה. בשעת חירום במשק או במשפחה, אתם זקוקים למקורות כספיים משמעותיים שיוכלו לשמש אתכם וברמת נזילות גבוהה לשימוש. שימו לב, שפיצויים השמורים בקרנות הפנסיה, או קרנות השתלמות למשל, לא מוגדרים כקרנות לשעת חירום.

קרן חירום היא חיסכון נפרד לשעת חירום, לכן, מומלץ שתהיה מושקעת באפיקים הסולידיים ביותר. למשל ניתן לנתב את קרן החירום להשקעה בקרן כספית, או במסלולי חיסכון סולידיים בפוליסות חיסכון או קופות גמל להשקעה. כשהיתרון באפיקים כאלה על פיקדונות בבנק, הוא דחיית מס ותשלום מס על רווחים ריאליים, בזמנים של אינפלציה. 

במיוחד, כשאי הוודאות גבוהה וקיים חשש שהלחימה תיערך עוד שבועות או אפילו חודשים רבים, חשוב מאוד, במידת האפשר, להגדיל את קרן החירום שלכם ולצבור עודפים. אותם עודפים יגדילו את החוסן הכלכלי שלכם בשעת מלחמה. 

בנוסף לכספים שנצברים בקרן החירום וישמשו אתכם בתקופות קשות, תוכלו גם ליהנות מתשואה על הכסף שהשקעתם, ולמנוע את השחיקה שלו בגלל האינפלציה. 

הכותב הוא מתכנן פיננסי בכיר בחברת SFP

x