בתגובה לירידת המדד ב-0.3 אחוזים בנובמבר וירידת מדד הדיור ב-0.4 אחוזים

היקף המשכנתאות נמוך, שוק הדיור נפגע קשות מהמלחמה

 

 

 
מימין: רוני מזרחי, צילום: מנחם עוז; אמיר רוזנבלום, צילום: יח״צ; דליה עסיס, צילום: אלן צ׳פלסקי; צאלה רוזנבלום עמור, צילום: ליאת מנדלמימין: רוני מזרחי, צילום: מנחם עוז; אמיר רוזנבלום, צילום: יח״צ; דליה עסיס, צילום: אלן צ׳פלסקי; צאלה רוזנבלום עמור, צילום: ליאת מנדל
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/12/2023

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "ירידת האינפלציה ל-3.3 אחוזים והתחזקות השקל מול הדולר הם ההוכחה הניצחת לכשלון מדיניות נגיד בנק ישראל שמתעקש לא להוריד את הריבית בטענה המגוחכת שהדבר שומר על יציבות במשק בעת מלחמה ומונע אינפלציה. הציפיה שלי ממנו שבפעימה הבאה, ב-1 בינואר, יוריד סוף סוף את הריבית באופן משמעותי ולא ימתין להחלטת נגיד הבנק הפדרלי".

דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים: "המצרף של ירידה ב-61 אחוזים בעסקות נדל"ן באוקטובר ובד בבד ירידה במחירי הדיור בנובמבר הינו כמובן תוצאה של המלחמה, אולם מנסיון העבר הייתי ממתינה למדדים הבאים ולפרסומי העסקות שיהיו בחודש-חודשיים הבאים. כך או אחרת על מקבלי ההחלטות לפעול על מנת לייצר כלים שיסייעו לשוק הדיור להתאושש ובראש וראשונה להגדיל את התחלות הבנייה לקראת 2024".

צאלה רוזנבלום עמור, מנכ"לית קבוצת מ. אביב: "לקח המלחמה הנוכחית הינו שהתחדשות עירונית כוללת חייבת להיות הפתרון המשמעותי ביותר לשוק הדיור, זאת על מנת גם למגן בממ"דים את הבניינים במדינת ישראל, כשנכון להיום רק כשליש מהם מצויידים בממד"ים ובו זמנית ההתחדשות העירונית גם תסייע להגדיל את ההיצע באופן אפקטיבי מכ-40 אלף בלבד ב-2023 ל-70 אלף לשנה לפחות, ובמיוחד לאור המחסור הגדל בהיצע והגידול הצפוי באוכלוסיה".

אמיר רוזנבלום, יועץ מומחה לניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י: "אני צופה תחילתו של שינוי כבר בחודש הקרוב, זאת גם לאור נתוני העלייה בנטילת משכנתאות ב-22 אחוזים בחודש נובמבר וגם לאור מגמה שאנו חשים בשטח של יותר ויותר משקיעי נדל "ן מתעניינים ברכישת דירות, זאת כולל גם טיפטוף ראשוני של משקיעי חו"ל, אולם ברור כי שוק הדיור לא יתאושש רק מעצמו כי הוא זקוק לדחיפה ממשלתית רצינית".

עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, אמר:
 
"מדד המחירים לצרכן תופס אותנו החודש עמוק בזמן מלחמה. בהקשר זה, רצוי לשים לב למדד הדיור. בחודש נובמבר המערכת הבנקאית העמידה משכנתאות בהיקף של 5.5 מיליארד ₪ בלבד, דבר המצביע על כך  שהמלחמה השפיעה מאד על שוק רוכשי הדירות. אמנם הריבית נשארה בעינה, והשוק כבר התרגל לריבית גבוהה, אך חוסר הוודאות התעסוקתי בהחלט מורגש בשוק הנדל״ן. בנוסף, קצב האינפלציה יורד ובהתאם גם הצפי לירידת ריבית.  החשש המרכזי הוא שלאחר סיום המלחמה תתחיל עליית מחירים מהירה של שוק הדירות עקב  הביקוש הגדול ומלאי דירות מצומצם. המדד הנמוך וירידת מחירי הדיור מעידים יותר מכל על מצב השוק בזמן מלחמת "חרבות ברזל". לאור היציבות באינפלציה, הציפייה הינה להורדת ריבית על מנת להתחיל במגמת התאוששות בשוק הנדל"ן, הן מצד הרוכשים והן מצד היזמים. התחלת תהליך של הורדת ריבית יוביל להתאוששות הדרגתית ומתונה בענף הנדל"ן, במקום עודף ביקושים בבת אחת מצד הרוכשים".
x