הראל המגייסת הגדולה של 2023, הגיוס השנתי הגדול בכל הזמנים - גיוסים בדצמבר בקרנות הנאמנות

אילים, איילון, אנליסט, הראל, מור בגיוסים משמעותיים במסורתיות | אלטשולר שחם, פסגות וקסם בפדיונות משמעותיים במסורתיות | אילים המגייס הגדול ביותר במסורתיות מבין גופי ניהול הקרנות | הראל המגייסים הגדולים ביותר מבין כל הגופים | המשך גידול בנכסי קטגוריות האג"ח לסוגיהן | גידול משמעותי בהיקף נכסי הקרנות | כתבה מתעדכנת - עדכון אחרון 17:50

 

 
אורי שור מנכל הראל קרנות נאמנות צילום פאנדראורי שור מנכל הראל קרנות נאמנות צילום פאנדר
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/01/2024

חודש דצמבר הסתיים ואיתו שנת 2023. שנה רעה בארץ שכולנו מקווים ש-2024 תהיה טובה יותר. בינתיים כפי דצמבר-דצמבר נראים, יש סיבות לאופטימיות, גם אצלנו, ובעיקר בעולם.

אמש פרסמנו את תחזית תשואות גופי הגמל והפנסיה באתר FUNDER, ההערכה היא לתשואה של 3.1% במסלולים הכלליים, ו-5.4% תשואה במסלולי המניות. מדובר בחודש החזק ביותר מאז יולי 2022.

דצמבר היה חודש חיובי, בעצם אם מסתכלים על השוק המקומי, המשקיעים הבינו שכנראה הלחימה תמשיך עוד זמן רב, אבל גם מעריכים כי לא יצוצו חזיתות נוספות, והלחימה לא תתפשט מעבר למה שקורה בעזה. מבחינת ארה"ב נובמבר-דצמבר ציינו שיפור כמעט בכל מרכיב אפשרי – מחירי הנפט ירדו, תשואות איגרות החוב ל-10 שנים ירדו בחדות, האינפלציה יורדת, ונתוני התעסוקה בינתיים חיוביים. כל זה יחד עם העובדה שהפד כשהשווקים מתחילים להפנים את העובדה שהפד סיים את מהלך העליות, וכעת עוברים לשאלה מתי תתחיל הירידה. החשש בשווקים מפנה מקומו לאט לאט לרצון לתפוס את רכבת נכסי הסיכון והתשואה.

על פי נתוני הבורסה, מדדי ת"א-35 ות"א-90 סגרו את השנה בעלייה של 3.8% ו-4.1% בהתאמה. שנה חיובית למרות כל האירועים הדרמטיים. מדד ת"א בנקים-5 עלה השנה בכ-10.5%. מדד תא-נפט וגז היה המדד הבולט השנה עם תשורה של 38%.

מבחינת המדדים בעולם, S&P500 עלה החודש 4.55%, ומציג 24.3% עלייה השנה. הדאו עלה החודש 6.27% ומציג עלייה של כ-13.74% השנה. הנאסד"ק עלה החודש ב-5.11% והשנה עלה ב-53.87%.

אז עכשיו אפשר לסכם ולהגיד שאחרי אוקטובר הגרוע, נובמבר ודצמבר התבררו כחודשים חיוביים.

מבחינת סקטורים, סקטור הנדל"ן עלה חזק החודש עם כ-8.5%, אחריו מניות התעשייה, פיננסים וסקטור הצרכנות הבסיסית. בעצם בחודשיים האחרונים ראינו זליגה של הכספים לכיוון הרחב יותר של השוק.

כפי שציינו בכתבה באתר FUNDER, המוסדיים מתחילים להזרים כספים מהקרנות הכספיות לכיוון איגרות החוב. האם זה מגמה? מוקדם לדעת.

השנה סקטור הטכנולוגיה עלה כמעט 55%, שירותי תקשורת עלה מעל 51%, צרכנות לא בסיסית עלתה מעל 38%. סקטור השירותים ירד מעל 10% ואנרגיה ירדה מעל 4%.

מבחינת מדינות, צרפת וגרמניה עם עליה סביב 4%, ברזיל סביב 3.5%, יפן ובריטניה קמת מעל 2%. השנה ברזיל עלתה כ-25%, גרמניה סביב 20%, צרפת ויפן סביב 18%, ובריטניה סביב 8%. סין ירדה השנה 13.6%. 

מבחינת סחורות, פלטינום עלה החודש מעל 6%. נפט ירד החודש סביב 13%, גז טבעי ירד עוד 8% החודש. השנה גז טבעי ירד 64%, תירס ירד כ-20%, נפט ירד כ-8.5%. זהב עלה כ-12.7%.

מנהלי הקרנות – יש עוד רוח גבית קדימה

בסיכומים השבועיים של הבורסה, קיבלנו בשבוע שעבר אינדיקציה לכך שקרנות כספיות פדו כספים, לראשונה ב-22/12. עוד ציינו את העובדה שמרבית מנהלי הקרנות העלו דמי ניהול בקרנות הכספיות, כך שבהחלט יהיה מעניין לראות מה יעלה בגורלו של האפיק שגייס השנה כ-57 מיליארד שקלים.

קרנות האג"ח ממשיכות מגייסות

כפי שניתן לראות בטבלה בהמשך הכתבה, החודש קרנות האג"ח מגדילות את היקף הנכסים שלהן, בהמשך לחודש שעבר, כפי הנראה גם בארץ מבינים שראוי להתחיל להגדיל מעט את הסיכון בתיקי ההשקעות.


אייל חיים, סנכ"ל שיווק איילון קרנות נאמנות, מסר ל-FUNDER כי להערכתו, בנק ישראל לא ישנה את הריבית היום. לדבריו, "מעבר לאינפלציה, גורם הסיכון המתפתח כרגע לפי בנק ישראל הוא ההרחבה הפיסקלית. עם זאת, נראה כי התמתנות האינפלציה לתוך 2024 תאפשר לבנק ישראל להפחית מגובה הריבית עד 3 פעמים במהלך השנה, בכדי לתמוך במשק ובעיקר בסקטור הדיור למגורים, שנפגע קשות מצמצום הביקושים".

בהתייחס לכספיות, ציין אייל חיים כי "אנחנו גייסנו כ-1 מיליארד שקלים בכספית בחודש דצמבר ומעריכים כי הגיוסים באפיק ימשיכו. הריבית המקומית נשארת גבוהה גם אחרי ההורדות הצפויות כך שהמכשיר ימשיך לספק תשואות פנימיות יפות בעלויות קטנות ללקוחות ובתנודתיות נמוכה".

לגבי הצפוי בשווקים לקראת 2024, ציין חיים כי "אם לא נראה אסקלציה במצב הבטחוני, אז להערכתי אין ספק שהקרנות המסורתיות ייהנו מגיוסים יפים ב-2024, עם רוח גבית של הורדת ריבית. יש עדיין תשואות יפות באג"ח הקונצרני".

טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, מסר: "בחודש דצמבר נרשמו עליות שערים נאות בשווקים בארץ ובחו"ל אשר הביאו לזרימה מחודשת של כספי ציבור לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות, וזאת במקביל למספר ימי פדיונות משמעותיים בקרנות כספיות".

בתגובה לשאלה כיצד אתה רואה את המשך הגיוסים בתעשייה, אמר שפירא כי "המשקיעים רואים שבשנה החולפת ביצועי הקרנות המסורתיות גבוהים משמעותית מהתשואה שניתן לקבל במוצרים דפנסיביים כגון קרנות כספיות ופיקדונות בנקאיים ומסיטים אליהן בהדרגה את כספם משם. כמו כן, בתקופה זו של השנה כספים רבים נכנסים לקרנות הנאמנות מפיקדונות בנקאיים שהופקדו לפני כשנה ושנתיים, המגיעים לפירעון וכיום חידושם בריבית הנמוכה משמעותית מזו שהוצעה בעבר ומגלמת הורדות ריבית צפויות כבר לא מפתה את המשקיעים כבעבר". 

מבחינת השווקים, במבט קדימה, אמר שפירא כי "השווקים ימשיכו לקבל רוח גבית מסקטור הבינה המלאכותית (AI) המרתק, שבלט מתחילת השנה ומשך את תשואות מדדי המניות המובילים מעלה, מגמה העשויה להערכתנו להימשך ולצבור תאוצה גם בשנת 2024 ובכלל. לעומת מדדי המניות בארה"ב שזינקו מתחילת השנה, השוק המקומי בישראל נותר להערכתנו זול והופך למעניין מאד כאשר חלק מהחברות בו נסחרות בתימחורים אטרקטיביים במיוחד".

לגבי הערכות מבחינת הריבית בארץ ובארה"ב אמר שפירא כי "פרסום נתוני האינפלציה האחרונים בארץ ובארה"ב הראו על התמתנות משמעותית במחירים, וכעת מתחדדת ההבנה בשווקים שאנו לקראת הורדות ריבית צפויות בשנת 2024. הורדות ריבית כאמור, עשויות לתת רוח גבית נוספת להמשך עליות בשווקים ולתמוך בהמשך הסטת כספי הציבור מקרנות כספיות ופיקדונות בנקאיים לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות".

רן ירדן, מנהל השקעות ראשי, IBI קרנות נאמנות, אמר: "לגבי שנת 2024, הורדות ריבית ברוב השווקים המרכזיים אמורות להקל על הפעילות הריאלית ועל ביצועי החברות. כרגע השווקים מתמחרים הורדות ריבית משמעותיות כך שבמידה ולא יתממשו השוק עלול להתאכזב או לחילופין במידה וכן יתממשו ייתכן וזה לאור היחלשות.משמעותית בפעילות.הריאלית שתפגע בביצועי החברות. וכאשר השווקים מתמחרים רק את חצי הכוס המלאה יש לפעול בזהירות.

"בנק ישראל יוריד השנה את הריבית ומה יותר חשוב מהמועד הוא סך ההורדות. לאיזה ריבית נגיע ומה הריבית שבנק ישראל יתייחס אליה כריבית שיווי משקל. להערכתנו הריבית.צריכה לרדת ב 0.75 אחוז השנה. פחות מהמתומחר בשווקים. כל עוד הריבית תשאר גבוהה ייתכן והכספיות ירכזו עניין, אך ככל שהריבית במשק תרד יהיו אלטרנטיביות מעניינות יותר.

"הסקטורים הרגישים לריבית ש'חטפו' לאור עליית הריבית, הופכים אטרקטיביים יותר לאור התימחור היחסי שלהם ושינוי הכיוון בריבית. דוגמאות: סקטור הנדלן המניב והיזמי, חברות אנרגיה מתחדשת ואשראי חוץ בנקאי לחובבי סיכון".

זהירות לקראת 2024
אייל גורן, מנכ״ל פסגות קרנות נאמנות
, מסר ל-FUNDER כי "למרות כל החששות שליוו את 2023, ניתן לסכם אותה כשנה מוצלחת מאד. השווקים בארה"ב הובילו את המגמה, אך תשואה חיובית נרשמה גם בשוקי המניות בישראל ובשוקי האגח".

איך אתה מסתכל על 2024?
"בהסתכלות על 2024 נראה שהקו שצריך ללוות אוותה היא אופטימיות זהירה. הסיבה היא שמצד אחד הצרכנים בעולם מפגינים עצמה למרות סביבת הריבית, כאשר ברור לנו שהריבית תרד בחודשים הקרובים בישראל ובארה"ב מהלך שכמובן יתמוך בצרכנים או לפחות יאט את פוטנציאל הפגיעה.

"לגבי שווקי האג״ח, פחות חשוב מתי יתחילו להוריד את הריבית אלא לאיזו ריבית יגיעו בסופו של דבר ובאיזה קצב יפעלו הנגידים בעולם.

"לכן חשוב להבין שבשוק האג״ח ניתן לקבל מצד אחד תשואה גלומה אטרקטיבית ביחס לעבר אבל נראה כי רווחי ההון יהיו מתונים יותר ממה שהשוק מצפה.

"לכן אנחנו אופטימיים על שוק האג״ח אך יש לפזר בין אפיקי ההשקעה כך שאת סיכון המח"מ עדיף לקחת דרך אג״ח ממשלתי או אגרות חוב בדירוג גבוה כמו בנקים וביטוח ומצד שני למקסם את הפוטנציאל של שוק הקונצרני דרך סדרות קצרות במרווח גבוה ובכך לפזר בין ניהול סיכון האשראי לניהול סיכון המח"מ ולהפריד ביניהם.

האם נמשיך לראות גיוסים שנה הבאה בכספיות?
"הקרנות הכספיות ימשיכו להיות מוצר אטרקטיבי עבור כספים נזילים לטווחי השקעה קצרים ונראה כי צריך להבין שמטרת קרן כספית היא להוות תחליף לפיקדונות ולא תחליף להשקעה בקונצרני. אנו מאמינים שהכספיות ימשיכו לצמוח ב-2024 אבל בקצב מתון מהשנה הקודמת".

נתוני גיוסים/פדיונות
מבחינת נתוני הגיוסים הראשוניים המגיעים למערכת ניתן לראות כי הראל קרנות נאמנות היא המגייסת הגדולה ביותר השנה. הגיוס של הראל מאוד משמעותי, ומהווה בעצם את היקף הגיוס הגדול ביותר בכל הזמנים לגוף כלשהו בתעשייה לשנה בודדת. זאת בפער משמעותי מול המקום השני בתעשייה.

אילים מסיימת את שנת 2023 כמגייסת הגדולה ביותר לקרנות הנאמנות המסורתיות מבין החברות המנהלות קרנות בעלות רישיון, עם גיוס של מעל חצי מיליארד שקלים. שפירא ציין בשיחה איתנו כי הוא "מודה ליועצי ההשקעות ולציבור המשקיעים על הבעת האמון בנו".

מנהלי קרנות

אי.בי.אי.
גייסו החודש 266 מיליון שקלים, אולם פדו 28 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה גייסו אי.בי.אי. כ-5 מיליארד שקלים, אולם פדו 791 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות.

איילון גייסו החודש מעל מיליארד שקלים בסך הכל, כולל גיוס של 120 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה מציגים איילון גיוס של כ-6.2 מיליארד שקלים בסך הכל, אולם פדיון של 235 מיליון שקלים במסורתיות.

אילים גייסו החודש 132 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות בלבד. השנה גייסו אילים 593 מיליון שקלים.

אלטשולר שחם פדו החודש כ-231 מיליון שקלים, כולל פדיון של 260 מליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה פדו אלטשולר שחם כ-2.7 מיליארד שקלים, כולל פדיון של כ-3.4 מיליארד שקלים.

אנליסט פדו החודש 300 מיליון שקלים, אולם מציגים גיוס של 54 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה פדו אנליסט 503 מיליון שקלים.

ברק גייסו החודש 600 אלפי שקלים, והשנה גייסו כ-24 מיליון שקלים.

הראל גייסו החודש כ-543 מיליון שקלים, כולל גיוס של 126 מיליון שקלים. השנה גייסו הראל מעל 20 מיליארד שקלים בסה"כ בקרנות, אולם מציגים פדיון של כ-801 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות.

ילין לפידות גייסו החודש 18 מיליון שקלים, אולם פדו 74 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה פדו ילין לפידות 3.5 מיליארד שקלים, לרבות פדיון של 3.7 מיליארד שקלים בקרנות מסורתיות.

מגדל גייסו החודש 799 מיליון שקלים, אולם פדו 60 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה גייסו מגדל כ-11 מיליארד שקלים, אולם פדו כ-2.6 מיליארד שקלים בקרנות מסורתיות.

מור גייסו החודש 265 מיליון שקלים, כולל גיוס של 177 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה גייסו מור כ-1.3 מיליארד שקלים, אולם פדו כ-1.5 מיליארד שקלים בקרנות מסורתיות.

מיטב גייסו החודש 443 מיליון שקלים, אולם פדו 41 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה גייסו מיטב 9.6 מיליארד שקלים, אולם פדו כ-3.2 מיליארד שקלים בקרנות מסורתיות.

סיגמא פדו החודש כ-8 מיליון שקלים והשנה פדו כ-506 מיליון שקלים.

פורטה פדו החודש 24 מיליון שקלים, והשנה פדו 800 מיליון שקלים.

פורסט פדו החודש 65 מיליון שקלים, הכל במסורתיות. השנה פדו פורסט 450 מיליון שקלים.

פסגות גייסו החודש 402 מיליון שקלים, אולם פדו 165 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות החודש. השנה גייסו פסגות כ-8.6 מיליארד שקלים, אולם פדו כ-2.6 מיליארד שקלים בקרנות מסורתיות השנה.

קסם גייסו החודש 524 מיליון שקלים, אולם פדו 143 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. השנה פדו קסם כ-1.8 מיליארד שקלים לרבות פדיון של 4.7 מיליארד שקלים בקרנות מסורתיות.

תמיר פישמן גייסו החודש 77 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות, השנה מציגים גיוס של 168 מיליון שקלים.

גופי הוסטינג
אזימוט פדו החודש 13 מיליון שקלים, והשנה פדו 190 מיליון שקלים.
אלפי בנדק פדו החודש כ-7 מיליון שקלים, והשנה גייסו 58 מיליון שקלים.
אקסיומה גייסו החודש כ-4 מיליון שקלים, והשנה פדו כ-106 מיליון שקלים.
ב.אלטרנטיב פדו החודש 28 מיליון שקלים, והשנה פדו 58 מיליון שקלים.
ברומטר פדו החודש 45 מיליון שקלים, והשנה פדו 472 מיליון שקלים.
דרך פדו כ-109 אלפי שקלים, והשנה גייסו 2.7 מיליוני שקלים. 
פורצ'ן גייסו החודש 51 מיליון שקלים, והשנה גייסו 637 מיליון שקלים.
פלקון גייסו 256 אלפי שקלים, והשנה כייסו כ-3 מיליון שקלים.
פסטרנק שוהם, גייסו החודש 13 מיליון שקלים, והשנה פדו 124 מיליון שקלים.
פרופאונד פדו החודש 10 מיליון שקלים, והשנה פדו 147 מיליון שקלים.
קבין גייסו החודש 175 מיליון שקלים, והשנה גייסו 480 מיליון שקלים.
שופן פדו כמיליון שקלים, והשנה פדו כ-2.5 מיליון שקלים.


נתוני תעשיית קרנות הנאמנות

מבחינת היקף הנכסים, על פי נתוני הרשות לניירות ערך, היקף הנכסים בקרנות מנוהלות עומד על 256 מיליארד שקלים, בסך הכל גידול של כ-4.3 מיליארד שקלים החודש, וגידול של כ-42.4 מיליארד שקלים מתחילת השנה. היקף הנכסים בקרנות מחקות עומד על כ-77 מיליארד שקלים, גידול של 3.1 מיליארד שקלים החודש, וגידול של כ-14.7 מיליארד שקלים מתחילת השנה. בקרנות סל היקף הנכסים עומד על כ-125 מיליארד שקלים, עלייה של כ-5.6 מיליארד שקלים החודש, וגידול של כ-30 מיליארד שקלים מתחילת השנה. סה"כ נכסי הקרנות עומד על 445 מיליארד שקלים, וסך הגידול החודש עומד על כ-13 מיליארד שקלים, ומתחילת השנה גידול של כ-87 מיליארד שקלים.

בחלוקה לקטגוריות, היקף נכסי הכספיות גדל החודש בעוד כ-1.1 מיליארד שקלים, ומתחילת השנה גדלה הקטגוריה במעל 57 מיליארד שקלים.

סיכום שלוש קטגוריות האג"ח – מדינה, חברות והמרה ומשולבות, מציג החודש לראשונה, גידול בהיקף נכסים של כ-2.5 מיליארד שקלים. מתחילת השנה היקף הנכסים בשלוש קטגוריות אלה יחד מציג ירידה של כ-16 מיליארד שקלים.

היקף נכסי קרנות מניות בארץ מציג החודש גידול של כ-3.4 מיליארד שקלים, כאשר מתחילת השנה עלה בכ-3.3 מיליארד שקלים.

היקף הנכסים בקרנות המשקיעות במניות בחו"ל עלה החודש ב-5.4 מיליון שקלים, ומתחילת השנה עלה במעל 36.6 מיליארד שקלים.

סיווג קרנות ("כותרת-על")

מספר הקרנות

שווי נכסים ליום 28/12/2023

שינוי מתחילת החודש

שינוי מתחילת השנה

(%)

גמישות

46

3,784

129

-158

-0.80%

מניות בארץ *

280

66,423

3,436

3,295

-14.60%

מניות בחו"ל *

615

95,263

5,403

36,619

-20.90%

ממונפות ואסטרטגיות *

60

2,496

77

478

-0.50%

קרן כספית

47

107,492

1,103

57,220

-23.60%

אג"ח בארץ- מדינה *

218

22,469

-13

-6,650

-4.90%

אג"ח בארץ - חברות והמרה *

408

69,587

890

590

-15.30%

אג"ח בארץ משולבת- כללי *

458

75,301

1,592

-9,898

-16.50%

אג"ח בחו"ל *

100

10,489

415

5,175

-2.30%

לתושבי חוץ בלבד

2

16

0

1

0%

סחורות

9

323

-10

-54

-0.10%

אגד קרנות

29

1,059

25

235

-0.20%

קרן סגורה

1

536

-26

-11

-0.10%

אחר

2

17

0

-200

0%

קרן גידור בנאמנות

22

152

5

0%

סה"כ קרנות מנוהלות

1,162

256,102

4,300

42,366

-56.20%

סה"כ קרנות מחקות (לא נסחרות)

653

74,224

3,091

14,691

-16.30%

סה"כ קרנות סל

482

125,079

5,633

29,736

-27.50%

סה"כ לשוק הקרנות

2,297

455,405

13,025

86,793

-100%


x