קרן נאמנות במוקד || פורצ`ן (!) אג"ח ללא מניות || קרן של אג"ח אבל עם תשואה טובה ללא תנודתיות גבוהה מדי

סימן הקריאה (אג"ח לא מדורג) מאפשר רמת סיכוי-סיכון גבוהה יותר, ללא מניות

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/03/2024

כאשר המניות בשיאן, או קרוב אליו, היה מעניין לבחון קרן שאינה כזו, דהיינו קרן של אג"ח. אבל איזו קטגוריה? יש כל כך הרבה כאלו! אז אם נחשוב שיש עדיין די הרבה "בשר" בקומפלקס ה-RiskOn לפעול בימים אלו, ושאיננו רוצים לצלול עמוק מדיי לסולידיות, הקטגוריה של "אג"ח כללי בארץ ללא מניות עם סימן קריאה" נראית מתאימה למדי:

אין כאן מניות, אבל בגלל סימן הקריאה, המאפשר לקיחה של אג"ח שהוא פחות מדורג, רמת הסיכוי-סיכון גבוהה במקצת. בכל אופן, זו הייתה הכוונה. אבל, אחרי שאמרנו זאת, צריך לבחור קרן? הטובה ביותר? אולי, אבל היא צריכה להיות גם וותיקה מספיק להשוואות, ובמיוחד, חשובות לי לאחרונה הקרנות שמגייסות כסף, ובכך מוכיחות שיש להן נאמנות מצד הלקוחות. זהו סימן של טיב, המובע על ידי האנשים הביקורתיים ביותר: בעלי היחידות!

כמה מילים על נושא דירוג האג"ח: סימן הקריאה אומר שהקרן יכולה לצלול לאג"ח "זבל". במקרה שלפנינו, הקרן לא צוללת עמוק מדיי, עם דירוג ממוצע של A-. אבל, עקרונית, צריך להבין שדירוג האג"ח משקף את מה שהאנליסט רואים כיכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה כפונקציה של טיבה הכלכלי והפיננסי.

אג"ח מדורג מאוד נמוך אינו בהכרח אג"ח שמצופה מהחברה המנפיקה אותו לפשוט רגל. היא רק חברה שלא הוכיחה עצמה מספיק, עדיין, בפרמטרים הפונדמנטליסטים. ככלל, דירוג נמוך אומר תשואה גבוהה יותר, ויכולת הקונה לקבל תמורה שוטפת גבוהה יותר. שוב, עם הסכנה המנמנמת שאולי יקרה משהו. בכל מקרה, כאשר אנו קונים קרן, או תיק של עשרות אג"חים כאלו, השפעת האג"ח הבודד הפושט רגל כמעט ולא מורגש.

מה שנותר היא ההשפעה החזקה של ההבדל בתנובה הצפויה, לרוב, המתקבלת. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו משני בתים (הוסטינג): מנהל הקרן הוא איילון, ומנהל ההשקעות הם פורצ"ן. היא וותיקה למדי, מאז אביב 2020 (שיא הקורונה!), כאשר לא היו שינויים של מדיניות מאז. נקודה שתמיד חשוב להזכיר לטובה. גודלה עומד על 94.1 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-15, מבין 28 הקרנות שבקטגוריה (מהגדולה לקטנה). ודמי הניהול עומדים על 0.79%, הממקמים אותה במקום ה-8 בקטגוריה, מהיקרה לזולה.

למרות ה"סכנה הגדולה" המשתמעת מבחירת אג"ח לא מדורג, יש כאן שילוב מעניין של סטיית תקן (תנודתיות) נמוכה למדי, של 0.68%, יחד עם תשואה נאותה של 10.04% שנתית (03-03-2024). זכרו: זו קרן אג"ח ללא מניות (!). שילוב כזה בוודאי אהוב על הקהל, וזה אכן יתבטא בחלק של הגיוסים מטה. בחשיפות אין הרבה מה לומר, חוץ מש-8.36% חשיפה למט"ח מצביעה על מיומנות לאג"ח מקומי. מעניין למה נבחר מח"מ קצת ארוך של 3.69 שנים...

ביצועי הקרן



הגרף השנתי של הקרן אכן מראה שהתנודתיות כאן מאוד תחת שליטה. ושאירוע המלחמה היה ממש "בליפ" קטן במסלול העולה של הקרן, בשנה האחרונה. אבל, זה לא מספיק. צריך השוואות, ולכן הנה שתיים: הראשונה תהיה של הקרן מול שני מדדי אג"ח (תל-בנד 20 ו-60, מהראל), וקרן מחקה הדומה למהותה של הקרן שלפנינו (מתכלית), אבל עם הבדל מהותי אחד: בה, יהיו אג"חים עם דירוג BBB, דהיינו הרבה יותר גרוע מאשר בקרן של פורצ"ן. הטווחים הם של שלוש שנים, שנתיים, שנה, ושלושה חודשים:






בכל הטווחים כולם, הקרן עם האג"ח המדורג מאוד נמוך עשתה טוב יותר מאשר כל הקרנות האחרות, אבל, הקרן של פורצ"ן ניצחה בגדול את מדדי האג"ח הקונצרני הכלליים. תצוגות אלו מראות כמה הבדל הדירוג יכול להשפיע על התשואה. ההשוואה השנייה נעשית בין הקרן של פורצ"ן, והקרנות שהיו הטובות, שנה אחורה, עם גודל הון סביר (הקרן המובילה ללא מגבלה זו מנהלת 5 מיליון שקלים בלבד...). הטווחים הם של שנה, ושלושה חודשים:




שוב, אין כאן מצב שהקרן היא הטובה ביותר, אבל, היא בהחלט בחבורה הקורלטיבית של הטובות ביותר.

גיוסים ופדיונות



חזית הגיוסים היא החלק הטוב ביותר מבין כל הנושאים שדנו בהם כאן. אחרי שעברו הרבה חודשים, שבהם הלקוחות התלבטו בין כניסה ויציאה, שלושת החודשים האחרונים היו ממש פריצה ממשית של כניסת הון. נזכיר שבתקופה זו יש גם את המלחמה. זה ממש מרשים, ונראה היטב בעקומת שווי האחזקות של הקרן.

למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5130802
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/317

המון הצלחה לכולם!

 
x