ליגת 30-70 של FUNDER - חודש פברואר קצר ומצויין בתשואות: פסטרנק ראשונה, ופסגות אחרונה

לעומת התשואות, לא היה שינוי משמעותי לטובה בגידול ההוני: ציבור המשקיעים עדיין מהסס לחזור לשוק המקומי ומעדיף את וול-סטריט

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/03/2024

חודש פברואר היה עוד חודש מצוין בתשואות. בחלק ההוני, היה פחות מלבב. אני מניח שרוב הסיבות לירידה בהון המנוהל היו הפדיונות. זאת, בגלל שהשוק, באופן כללי, היטיב עם הנכסים שבתיקים. בכל אופן, אנו נאמר שגם אצל אלו שלא ירדו בהון, הגידול היה קטן ביותר. זאת, חוץ מאשר בקסם אקטיב, שגדלה ב-4.05%.

דמי הניהול וההוספה לא השתנו. התנודתיות קטנה, ברוב הקרנות, כי תנאי השוק היו לא רק טובים מגמתית, אלא נעשו בעלייה מתמשכת, ללא תיקונים משמעותיים. כמו בכל סקירה לאחרונה, נזכיר שגם כאן שיחק המזל למנהלים. זאת, בגלל שוול-סטריט נתנה רוח גבית לא מעטה לחלק המנייתי של התיקים.

ולגבי החלק האג"חי? אנו נניח כאן שהירידה בריבית המקומית בעבר, על ידי בנק ישראל, והצפי להמשך הורדות הריביות בעתיד (בגלל צפי ההורדות בארה"ב, והמלחמה), כנראה נתנו אותות חיובים בשוק האג"ח המקומי. מה גם שהכלכלה המקומית, למרות כל הקשיים שלה, עדיין עומדת בנתוני מקרו המתחרים בצורה מדהימה עם אלו של רוב מדינות ה-OECD. יש לדעת שכאשר אנו מלינים על ירידה בצמיחה אצלנו, ברוב מדינות אירופה הקלאסית, המצב הרשמי הוא של מיתון. ועכשיו, לקרנות.

תשואות הקרנות



כרגיל, נתחיל בחלק המעניין את כולם, ומיד: התשואות. נציין את המנצחת בחודש פברואר 2024: הקרן של פסטרנק, עם 2.76%. אחריה, נציין את הקרן של אלטשולר, ושל קסם, עם 2.10%, כאשר נזכיר שקסם נמצאת בחלק התחתון (במבחן), ולא ממוינת כמו כולן. כל זה בגלל שגודל ההון שלה מתחת ל-100 מיליוני שקלים (79). בחלק העליון, והממוין, של הטבלה, נמצא את הקרן של הראל (1.73%), וזו של פסגות (1.31%) באחרונות בתשואות. בסה"כ, כאמור, היה זה חודש מצוין, כאשר כל הקרנות הניבו תשואה חיובית, ורובן היו קרובות ל-2% בחודש אחד!

מתחילת השנה, הקרן הכי טובה הינה זו של פסטרנק, שוב עם 3.66%, והאחרונה היא זו של פסגות (1.66%). בטווח הארוך, של שלוש שנים, אין הפתעה: פסטרנק עדיין ראשונה עם 16.29%, הרבה מעבר לרוב הקרנות האחרות, כאשר האחרונה עדיין הקרן של פסגות (9.48%). רציפות תשואות? כן, זה נראה שהטובות והגרועות די עקביות. חייבים לציין שבשנה אחורה, ובשנתיים, יש שוני קטן: כאן, מגדל היא הטובה ביותר (13.72%, 4.84% בהתאמה), אם לא לקוחים בחשבון את קסם שהגדילה לעשות בטווחים האלו (14.68%, 5.41%). כל הקרנות מעודכנות ל-29.02. 

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:







נתוני הקרנות והחשיפות



כפי שציינתי לעיל, הייתה לי קצת אכזבה, כאשר בחנתי את ההון המנוהל שבקרנות, מול התשואות היפות שהושגו. זו הוכחה ברורה שציבור המשקיעים המקומי עדיין לא משוכנע שהוא רוצה לחזור בגדול לשוק ההון הישראלי. בכלל, נראה שאם הוא חוזר למשהו הוני, הוא בוחר לעשות זאת בקרנות המכוונות יותר לחו"ל, לארה"ב, ובמיוחד למילת הקסם האחרונה: S&P500.

עדיין, ניתן לזהות גיוסים בקרנות המקומיות, אבל אלו יוצאים מן הכלל, ולא הכלל. הקרנות המסוקרות כאן מהוות דוגמה בולטת לתופעה הזו. וכך, הגידול המשמעותי היחיד בהון נמצא בקרן של קסם (4.05%), כאשר הירידה הגדולה נמצאת בקרן של פסגות (2.61%-).

הירידה בתנודתיות (סטיות התקן), מוסיפה הישג למנהלי הכספים. ציבור המשקיעים המקומי אוהב מאוד שילוב של תשואות טובות, עם תנודתיות נמוכה, וזה מה שסופק החודש. אבל, אחזור על מה שאמרתי קודם, מבלי שזה ייראה אכזרי מדי: השילוב המדהים הזה לא היה מספיק על מנת להחזיר את המשקיעים להכניס כסף חדש.

בצד החשיפות, אין הרבה מה לחדש חוץ ממשהו שמעניין אחד: בחודש שעבר, הקרן של אי-בי-אי דיווחה על ירידה של כ-50% באחזקה של אג"ח, והחודש (הכול בדחייה של חודשיים – מעודכן ל-28-12-2023) אנו רואים עלייה חזרה של 100% באותה חשיפה האגח"ית. בגדול, חזרו למה שהיה לפני חודשיים, עם תנועה מדהימה מטה ומעלה. כאמור, מעניין.

רוב הקרנות מחזיקות קרוב למכסה אחוזית של מניות, חוץ מבקרן של הראל ואלטשולר, שירדו מתחת ל-27%. מעניין לציין, שלמרות העליות המדהימות בניו-יורק, אנו רואים ירידיה בחשיפה המט"חית, כמעט בכל הקרנות (?!). זאת, חוץ מבקרן של הראל (2.34%) ופסטרנק (0.83%). תופעה די מדהימה לאור המגמה העולה שקרתה שם, מאז נובמבר אוקטובר 2022... כמו כן, חוץ ממה שציינתי בקשר לקרן של אי-בי-אי, אנו רואים ירידה באחזקות האג"ח, לכל אורך החזית.

לסיכום:

ניהול הכסף, בכל הקרנות, היה חיובי, והניב תשואות די מדהימות עבור חודש אחד. גם אם נחשוב על העלייה הקטנה ביותר, של הקרן של פסגות (1.31%), ונכפיל זאת ב-12 חודשים, נקבל תשואה שנתית, שרוב רובם של מנהלי הכספים בעולם, היו חותמים עליה בעיניים עצומות.

פסטרנק ממשיכה להוביל בצורה משמעותית את החבורה, עם 2.76%, כאשר היא גם הקרן המצליחה בהרבה טווחים. קצרים וארוכים. באחרים מגדל עושה פלאים. בסוף ההישגים נמצא את הקרן של פסגות, חודשית, וגם בכמה טווחים אחרים. אם קסם הייתה נכנסת למיון, היא הייתה נמצאת במקום טוב החודש (2.10%), וגם מובילה בתשואה של שנה ושנתיים אחורה. יש תחושה שחודש מרץ יהיה קצת פחות ידידותי, אבל, נחכה ונראה מה יילד יום. בינתיים, ברכות לכולם על הביצועים הטובים.
 

כמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב במקצת על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, עם השינויים שצייננו מעלה, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
4) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.
5) אנו מנסים לעקוב אחרי קרנות עם מעל 100 מיליון שקלים בהון המנוהל.




 
x