הפדרל ריזרב מחזיק בריבית יציבה, שומר על תחזית ל-3 הורדות ריבית ב-2024 - השווקים עולים

הודעת הריבית היום מגיעה אחרי נתוני אינפלציה חזקים מהצפי, שאפילו מראים שתוואי האינפלציה מפסיק לרדת, לאור זאת היתה ציפייה דרמטית לקראת הודעת הריבית היום

 

 

 
Photo Nuthawut Somsuk Dreamstime.comPhoto Nuthawut Somsuk Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/03/2024

הפד כצפוי השאיר את הריבית על כנה. עד כאן אין חדש, גם ההודעה הזו, וגם ההודעה הבאה במאי, צפויות מבחינת הפעולה של הפד. אין ספק כי השווקים לא מצפים להורדת ריבית, לא במרץ, ולא במאי. הצפי להורדה הראשונה היה ונשאר הודעת הריבית של יוני.

ההודעה היום מגיעה אחרי נתוני אינפלציה שמראים שתוואי האינפלציה מפסיק לרדת. לאור זאת הציפייה הדרוכה היתה דווקא לתחזית הכלכלית שמתלווה להודעת הריבית – Summary of Economic Projection (SEP).

להזכיר, הבנק המרכזי של ארה"ב מוציא הודעת ריבית 8 פעמים בשנה, במועדים קבועים. בכל הודעה שניה (כלומר 4 פעמים בשנה) הבנק מלווה להודעת הריבית גם תחזית כלכלית שהוא קורא לה Summary of Economic Projection או בקיצור SEP. בתחזית הזו, שהיא לא ארוכה, מפרט הבנק המרכזי את הערכת חברי וועדת השווקים הפתוחים של הפד ה-Federal Open Market Committee לגבי אינדיקאטורים מרכזיים הנוגעים לכלכלה האמריקאית – תוצר, אינפלציה, ושער הריבית. כלומר הערכת חברי הוועדה חשובה מאוד כדי לתת למשקיעים כיוון לאן הפד הולך בפעולותיו העתידיות.

התחזית הקודמת יצאה בחודש דצמבר שנה שעברה, והיתה חיובית באופן משמעותית לשווקים שכן התחזית הורידה את צפי הריבית לסוף 2024 מ-5.1 ל-4.6, כלומר 3 הורדות ריבית.

אבל מאז הגיעו נתוני אינפלציה שהראו שאולי הפד צריך להמתין מעט עם הורדות הריבית, ולאור זאת התחזית הכלכלית ה-SEP תיקנה את תחזית הריבית.

תרחיש הנחיתה הרכב עדיין בתוקף

גם מרבית הכלכלנים וגם פאוול עצמו עדיין שמים על השולחן את תחזית הנחיתה הרכה כתרחיש המרכזי. אבל פאוול חזר והדגיש כי הוא רוצה אכן לוודא שהאינפלציה יורדת אל מתחת ל-2%. הנתונים האחרונים הרחיקו אותו מעט מהמקום הזה, ולכן בוצע השינוי.

השוק בעצם גילם המשך כיוון חיובי בירידת האינפלציה והורדת ריבית החל ממרץ. זה לא קרה, כי האינפלציה מאז לא ממש יורדת.

הפד החליט לנסות לייצר ציפיות

פאוול וועדת השווקים הפתוחים של הבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב מכירים את הנתונים, ולכן החליטו לפעול. התחזית הכלכלית שהם מפרסמים נועדה בין היתר לייצר ציפיות של המשקיעים, או יותר נכון לתאם את הציפיות של המשקיעים לכיוון שהפד מעוניין בו.

עקרונית, הפד לא היה חייב לשנות שום דבר מהתחזיות שלו, שכן יש לו עד יוני, המועד הקרוב ביותר שבו השוק מצפה להורדת הריבית. למרות נתוני האינפלציה, הפד החליט להשאיר את התחזית זהה. עקרונית, יש לפד עוד זמן עד יוני לפחות, כך שאם בכל זאת ירצה לבצע שינוי, יש לזה עוד זמן.

צריך לזכור, הפד חושש מאוד מהורדת ריבית מוקדמת מדי, שתעצור את ירידת האינפלציה מלהגיע ליעד של 2%. כמובן שיש חשש גדול נוסף וזה שהאינפלציה תתחיל לעלות שוב למעלה, אבל זה נמצא בסיכוי מאוד נמוך, כך שאני בספק אם זה נמצא במערך השיקולים של הפד. אבל החשש לעצירת ירידת האינפלציה קיים, ומשמעותי, ולמרות זאת, הפד השאיר את התחזית על כנה.

המדדים מראים שהאינפלציה חוזרת

להזכיר, בטור שעלה לפני יומיים באתר FUNDER, הצגתי את העובדה שאם לוקחים את המדדים של החודשים האחרונים, מנרמלים אותם לנתונים שנתיים, רואים שהאינפלציה לא ממש יורדת, אלא אפילו עולה. אני מציג כאן שוב את הנתונים.

לפי מדד ה-CPI הנתונים השנתיים מראים שהאינפלציה יורדת, אמנם בקצב איטי, אבל יורדת ל-3.8%. אבל לפי החישוב שביצעתי על מדד ה-CPI, אפשר לראות שאם מודדים לפי 6 חודשים אחרונים, היינו ברמה הנמוכה ביותר בקצב האינפלציה בחודש דצמבר עם כמעט 3% אינפלציה. אבל מאז האינפלציה עולה, כשהיום נמצאת ברמה של 3.87%, אחרי עליה רצופה ב-4 החודשים האחרונים. לפי 4 חודשים בקצב שנתי, אפשר לראות שהאינפלציה כבר ב-4.26%, אחרי עליה ב-3 הנתונים האחרונים. לפי 3 חודשים בקצב שנתי, אנחנו באינפלציה כמעט 4.5%, אחרי שהיינו ב-3.25%.


מדד ה-PCE מראה נתונים דומים. לפי נתוני ה-12 חודשים, רואים ירידה באינפלציה שהולכת ומאטה. היום אנחנו ב-2.8% אינפלציה שנתית בנתוני הליבה של ה-PCE. אבל אם מודדים לפי קצב של 6 החודשים האחרונים, אפשר לראות שהנתון האחרון מראה עליה באינפלציה ל-2.63%. אם בודקים לפי קצב שנתי ב-4 החודשים האחרונים, אפשר לראות שהנקודה הנמוכה ביותר היתה בדצמבר שנה שעברה עם 2.12%, ובשתי הקריאות האחרונות האינפלציה עולה ל-2.73%. נתוני 3 החודשים האחרונים מראים שבספטמבר היינו סביב 2%, ומאז אנחנו עולים כמעט באופן רצוף, כשהנתון העכשווי הוא 2.84%.


האם זה יהיה הטריגר לתיקון?

ראשית ראוי לזכור כי האופוריה בשווקים, ללא מהלך של תיקון כלשהו, בעייתית. לזה צריך להוסיף את העובדה שהשוק לא ממש עמוק, ועיקר העליות נובע מסיפור ה-AI שמלהיב את המשקיעים, וגורם למדדים המובילים לרקוד בקצב של NVIDIA. אבל גם אם הסיפור הזה הוא הסיפור הרלבנטי היחיד, עדיין המשקיעים יצפו לאיזשהו טריגר לתיקון. בעצם, מאז נובמבר, חווינו ריצה של בערך 25% ב-S&P500, ובערך 27% בנאסד"ק-100. תיקון אמור להגיע, ואמר לייצר מימוש.

x