וול סטריט: עוד סיבה משמעותית להמשך עליות בוול סטריט ?

וול סטריט לא קיבלה עד כה "אישור" רשמי משוק האג"ח. הטכני מצביע על סיכוי לאישור כזה בקרוב...

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/03/2024

סרטון על הבורסה בת"א:

סרטון על השווקים הבינלאומיים:
כמו שכתבתי בסקירות קודמות על מדד ה-S&P500, המשך העליות בשוק האמריקאי תלויות בכמה גורמי יסוד. והנה הם, לא בהכרח בסדר חשיבותם:

ראשית, הנזילות (Liquidity). זוהי כמות הכסף הפנויה למשקיעים להכניס "לעבודה" בשוקי ההון. וכאשר אנו בודקים את מקורות אותה נזילות (מהממשל, מהבנק המרכזי, ומחסכונות הציבור) ברור שיש עוד הרבה נזילות זמינה. נזילות כזו גם מאפשרת את הרוטציה הסקטוריאלית המתקיימת ממש בימים אלו בשוק המניות, ומספיק לראות מה קורה בראסל-2000, ובמדד עם שווי-שוק שווה למניות, כדי להיווכח בכך.

שנית, מצב סטטי או משתפר בנתוני הכלכלה המביאים את המשקיעים להמשיך בסיסמת ה-"No Landing". נזכיר כאן שעלייה מאזור ה-0 בריביות לאזור ה-5.5% היה צריך לגרום למיתון כלשהו. היסטורית, קשה למצוא תקדים למצב שבו היה שינוי כזה דרמטי בעלות הכסף מבלי שהיה סוג של "Landing". תחילה, ב-2022, חשבו על ה-Hard, זה הצטמצם ל-Soft ועכשיו כולם משוכנעים שכבר לא יהיה כלל מיתון. נתוני הצריכה, התמ"ג ובמיוחד שוק העבודה הרשמיים מאשרים את המצב המופלא הזה. וכך, מאז אוקטובר 2022, ובמיוחד מאז נובמבר 2023, שוק המניות מקבל גיבוי מהצד הפונדמנטלי ולא צריך להילחם בו.

שלישית, וזה, בעצם, נושא הכתבה, השוק היה חייב לקבל אופק של הורדה בריביות. נכון שהעלייה בהן לא גרמה למיתון אבל יש עדיין חשש ששמירה על רמה גבוהה מדי, לתקופה ארוכה מדי, יביא את אפקט ההשהיה (Lag Effect) שיצליח להכניס את המיתון למהלך רציני. מיתון שיקטין את רווחיות החברות ויוריד די מהר את רמות הסנטימנט החיובי הפנומנאלי הקיים כיום.

הנה זה פלא: למרות נתוני אינפלציה עולים, הפד התווה מפת דרכים המצביעה על שלוש הורדות ריבית עד סוף השנה. זה בהחלט קידם עוד קצת את האופטימיות כלפי המניות אבל שוק האג"ח, החשוב בהרבה, מכמה בחינות, לא ממש הפנים זאת. להיפך: מאז תחילת השנה, האג"ח ארוך הטווח יורד והתשואות שלו עולות.

הנה גרף שבועי של תעודת הסל הידועה כל כך (TLT) המייצגת את אותו סגמנט של האג"ח הממשלתי האמריקאי:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

כאמור, שימו לב שהתעודה ירדה לאיטה מאז תחילת השנה. זאת, אחרי שהיא עלתה (והתשואות ירדו) בחוזקה מהתחתית של 82.11 באוקטובר 2023 ועד שיא סביב 100.55 בתחילת ינואר 2024.

חשוב להבין שבלי אישור של עולם האג"ח, הנחת הריביות הנמוכות יותר נמצאת עדיין בבעיה של אמינות גדולה ומסכנת את החיוב הענק בשוק המניות. אז מה קורה כאן? האם ניתן למצוא סימנים לכך שהמשקיעים יקבלו את אותו אישור? דהיינו, שהאג"ח יעלה, והתשואות יירדו?

טכנית, יש בוודאי כמה דברים המחזקים את ההשערה הזו: קודם כל, הסטייה החיובית הענקית בין המחיר למומנטום עדיין בתוקף עד שלא נראה קווי היסטוגרמה אדומים מחדש. שנית, התעודה נעה מתחת לקו המגמה התוחם העליון שלה אבל בצורה של "מארב". מעין בנייה של כוח, לביצוע הפריצה כלפי מעלה.

אלמנט זה יבוטל אם המחיר יירד מתחת לקו המגמה המינורי, דהיינו מתחת ל-88.50. ולבסוף, פריצה מעלה מעבר לקו המגמה העליון (מעבר ל-100) ואפילו תנועה עד קצת מעבר ל-120 (אזור התנגדות היסטורי ותיקון שליש פיבונצ"י של כל הירידה) עדיין לא ישנה את המהות השלילית של המגמה ארוכת הטווח. לכן, הסיכוי שזה יקרה די גבוה, במידה ויצליחו לעבור את המשוכות הראשונות של 100 ו-110.

רגע נעצור ונבין את המשמעות של זה: TLT סביב 120 משול לאג"ח ממשלתי ארוך טווח בממוצע סביב 3.5%-3.8% (10-30 שנה). דבר די דרמטי ואפילו מחוץ למה שה-Dot-Plot של הפד מצביע עליו כהגיוני בשנים הקרובות. משהו כזה יהיה מנוע אדיר לעליות במניות, ואף יבטל סופית, לשנים, לפחות עד 2030, את החשש ממיתון כלשהו. יחד ננצח!
x