בלעדי ל-FUNDER >> קרן ה-5 שנים בקטגוריית האג"ח הכללי

 

 
ירון דייגיירון דייגי
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/01/2015

קרן ה-5 שנים בקטגוריית האג"ח הכללי: תיק השקעות במסווה של קרן נאמנות?

נכון לתחילת שנת 2015 קטגוריית האג"ח הכללי מנהלת 69 מיליארד שקלים, הון שמהווה כ-26% מסך ההון המנוהל בשוק הקרנות בישראל. נציין כי קטגוריית האג"ח הכללי צמחה במקביל לצמיחה המטאורית של שוק הקרנות בחמש השנים האחרונות כאשר זה הכפיל את הונו מ-133 מיליארד שקלים ל-266 מיליארד שקלים. בהשוואה לקטגוריות אחרות, קרנות האג"ח הכללי מציגות עמידות נאה בשוק לאורך זמן. כלומר, קיימות לא פחות מ-109 קרנות נאמנות בעלות רקורד של לפחות חמש שנות פעילות בשוק ופרט לאחת, לכולן תשואה חיובית.

מבין כל 109 הקרנות המוזכרות, התחרות הייתה צמודה ביותר בנוגע לבעלת התואר "קרן ה-5 שנים", עם זאת, ישנה קרן אחת שהצליחה להתבלט. הקרן פסגות פרימיום, הניבה תשואה של 52.4% בחמש השנים האחרונות (2010-2015), או במילים אחרות תשואה ממוצעת של כ-8.8% מדי שנה זאת בשל החשיפה המנייתית הגבוהה שלה. הקרן קיימת שבע וחצי שנים ומנהלת הון הנאמד ב-259 מיליון שקלים עם דמי ניהול של 0.65%. הקרן שיכולה להתחרות בתואר היא הקרן אלטשולר שחם 25-75, אך הכף הוכרעה בשל ההבדל בדמי הניהול ובתשואה העודפת.

נכון לתחילת נובמבר *2014, הקרן נוקטת במדיניות פיזור גבוהה ומחזיקה 84 מניות בשווי של 24% מהקרן (ממוצע אחזקה של 0.3% מהון הקרן למניה). ההשקעה הגדולה של הקרן היא חברת כיל שאינה עוברת שנה פשוטה אך נחשבת כנראה להזדמנות מבחינת מנהלי הקרן. גם בתחום האג"ח ננקטת מדיניות פיזור גבוהה כאשר הקרן מחזיקה 143 אג"ח שמהווים 53% מהון הקרן. הממוצע המשוקלל של האג"ח בקרן הוא (-BBB). בז"ן א' היא האג"ח הבולט בקרן עם אחזקה של 2.18% ודלק קב' טו' עם אחזקה של 2.1%.

רצוי להתעכב על מדיניות הניהול של הקרן ולנסות להבין האם דווקא המדיניות הייחודית תמכה במעמדה של הקרן כמצטיינת. הקרן מוגדרת ככזו אשר החשיפה המנייתית שלה יכולה להגיע עד לכדי 50% וסכום הרכישה המינימאלית הינו 4 מיליון ערך נקוב. החשיפה המנייתית הגבוהה של הקרן הניבה תשואה עודפת של הקרן בשוק האג"ח שלא רווה נחת בשנים האחרונות לעומת שוק המניות, שגם בו התקיימה רכבת הרים, אך לפחות הטרנד שם היה תמיד לכיוון מעלה (לפחות מאז שנת 2008).

שקט תעשייתי

אחד מהקשיים העיקריים של מנהלי קרנות נאמנות הוא הוא ההתאמה של תמהיל ההשקעות לרמת הגיוסים והפדיונות של הקרן. כאשר ישנה תנועה ערה של פדיונות, מנהל הקרן נאלץ למכור נכסים במחירים נמוכים, יותר מאשר היה מבקש בכדי לשמור על האיזון ותמהיל הקרן והתרחיש ההפוך קורה כאשר ישנם גיוסים גבוהים בקרן. סף הרכישה המינימאלית בורר את לקוחות הקרן וממעיט את תנועת ההון. במובן הזה, הקרן של פסגות דומה יותר לתיק השקעות של לקוחות פרטיים מאשר לקרן נאמנות. את תרצו, ניתן להשוות את הקרן לקרן אחרת של פסגות בקטגוריה – פסגות פרימיום אג"ח כללי, האחות הקטנה של הקרן המצטיינת בקטגוריה, מנהלת עם תשואה של כ-25%, אך מנהלת 28 מיליון שקלים בלבד. בקרן זו לא קיימת ההגבלה על גובה רכישה של ערך נקוב בקרן.
 

ראיון עם מנהל הקרן
 

ירון דייגי הינו מנכ"ל קרנות פסגות נאמנות משנת 2011.  הוא נעתר לענות לנו לשאלות שסוקרות חמש שנות פעילות של הקרן פסגות פרימיום.

1. מה ההשקעה המוצלחת ביותר שלך בחצי העשור האחרון ?

ההחלטה להתמקד בהשקעה במניות ה- Small Cap בארץ בתקופה שלאחר משבר ה"סאב-פריים" הייתה מוצלחת במיוחד. הירידות בשערי המניות שנרשמו בתקופת המשבר יצרו תמחור אטרקטיבי והביאו מניות ספציפיות להיסחר בשוויים מגוחכים. התמקדתי באיתור השקעות הרחוקות מהעין של משקיעים מוסדיים גדולים, אשר נרתעים מסחירות נמוכה, וכתוצאה מכך נוצרה תשואה עודפת על פני הקרנות המתחרות. אסטרטגיה זו של השקעה בנכסים פחות פופולריים וזיהוי הזדמנויות בתמחור מבוצעת גם באפיק האג"ח הקונצרני בארץ ובהשקעות בחו"ל, ומצליחה לתרום באופן עקבי לתשואת הקרן.

2. מה ההשקעה הכי אומללה שלך בחצי העשור האחרון ?

כבכל אסטרטגיית השקעה, לצד ההזדמנות ופוטנציאל התשואה קיים גם סיכון. ההשקעה בנכסי סיכון כפי שציינתי קודם עלולה להביא גם להפסדים, ודוגמה לכך הייתה הבחירה באג"ח אי.די.בי פיתוח. אמנם הניתוח הכלכלי הוביל אותנו להימנע מפוזיציה באי.די.בי אחזקות אך לא מנע את החשיפה לירידה החדה באי.די.בי פיתוח. "נפילות" מסוג זה הן סבירות, מקובלות וצפויות, והן חלק מאסטרטגיית ההשקעה בקרן המוכוונת לתוחלת רווח חיובית לאורך שנים. כלומר, התמחור האטרקטיבי וההשקעה בנכסים שאינם בקונצנזוס, עשויה להניב הפסדים בטווח הקצר אולם ההצלחות ורווח התשואה הנגזר מהן מפצים על כך ויותר.

3. איפה הקרן תהיה עוד חמש שנים?

לא ניתן לדעת מה יהיו התנאים המאקרו-כלכליים בשוק הגלובלי וכיצד תשתנה הסביבה העסקית של תעשיית קרנות הנאמנות המקומית בתקופה זו. נכון לעכשיו אין תכנית לשינוי מודל ההשקעות בקרן, והכוונה היא להמשיך להשקיע באפיקים המתומחרים בחסר תוך ניצול הזדמנויות השקעה בשוקי האג"ח והמניות העולמיים, הודות להיות הקרן פתוחה להשקעות בניירות ערך בחו"ל.

4. אחת מהביקורות הידועות על שוק הקרנות בישראל הוא היוקר היחסי שלו, האם אתה יכול להתחייב על אי העלאת דמי ניהול בחמש השנים הקרובות?

תעשיית קרנות הנאמנות המקומית כפופה לרגולציה דינמית ומשתנה וקשה להעריך אילו שינויים צפויים בסביבה העסקית. כשם שאין התחייבות שעלויות מנהל הקרן תשארנה קבועות במהלך תקופה זו, כך לא ניתן להתחייב כי דמי הניהול בקרן יישארו קבועים. כיום דמי הניהול בקרן עומדים על 0.65% הנמוכים משמעותית מדמי הניהול בקרנות דומות (אג"ח כללי, עד 50% חשיפה למניות) שהינם 1.17%, ואלו דמי הניהול הנהוגים בקרן לאורך השנים.

5. מהו הוותק בניהול הקרן?

הקרן מנוהלת על ידי החל מהקמתה במחצית שנת 2007. אני מנהל קרנות נאמנות במדיניות השקעות דומה בפסגות החל משנת 1992.

6. מה הייתה התקופה המאתגרת ביותר לניהול הקרן?

בסוף שנת 2008, כשנה וחצי לאחר הקמת הקרן ובשיאו של המשבר, ירדו מחירי הנכסים בקרן בשיעורים חדים והלחץ בנוגע לביצועי הקרן גבר. עם זאת, לא סטיתי מאסטרטגיית ניהול הקרן ופרופיל ההשקעות בקרן נותר ללא שינוי. כתוצאה מכך בעת ההתאוששות מהמשבר בשנת 2009 ובשנים שבאו לאחר מכן, הצליחה הקרן להניב תשואות עודפות ולהכות כל אחד מהמדדים הנכללים בקרן (מניות בארץ, מניות בחו"ל, אג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני).

7. עד כמה ההגבלה (אם קיימת) של מינימום קנייה של ערך נקוב בקרן, השפיעו על תוצאות התשואה?

התשואה הגבוהה של הקרן הינה תוצאה של דרך ניהול ההשקעות ואינה נגזרת של הגודל המזערי להזמנת היחידות. אף על פי כן, העובדה כי סך נכסי הקרן יציבים – אינם גדלים בשיעור חד בעליות ואינם נפדים בירידות – מאפשרת השקעה לטווח ארוך והתמקדות בנכסים בעלי תוחלת תשואה חיובית גבוהה לטווח ארוך.

כל נתוני האחזקה נכונים ל-1.11.14

5 הקרנות המצטיינות ב-5 השנים האחרונות – קטגוריית אג"ח כללי

שם הקרן

מנהל הקרן

היקף נכסים

שארפ 12 חודשים

תשואה 31.12.09-31.1214

דמי ניהול

פסגות פרימיום

פסגות

229.4

31.86

52.41

0.65

אלטשולר שחם 25-75

אלטשולר שחם

1254.2

40.3

48.08

1.22

FOREST עיטם (!)

מיטב דש

348.2

0.56

42.55

1.17

איביאי (!) אגח פלוס 10/90"

אי.בי.אי

983.1

1.21

42.3

1.01

אלטשולר שחם (!) תיק אגח ללא מ'

אלטשולר שחם

570.2

0.72

39.26

0.95

 

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x