יצירות » נאום ילן למרות שמדבר על הורדת ריבית עדין לא רואים מתי יקרה

הכלכלה בישראל: אוסף משתנים מקרו כלכליים שפורסמו לאחרונה מוסיפים להצביע על התאוששות המשק מ"צוק איתן" ברבע האחרון של 2014

 

 
איילת ניראיילת ניר
 

איילת ניר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/03/2015


כותרות השבוע שחלף:

•    ארה"ב: בכירי הפד מאותתים – הריבית תעלה עוד השנה אך לא בהכרח ביוני
יו"ר הפד,ג'נט ילן, חזרה וחיזקה השבוע את דבריהם של אותם חברים בפד שבשבועות האחרונים העבירו מסר לפיו, הועדה צריכה להשאיר את כל האופציות פתוחות החל מיוני. במילים אחרות, הועדה צריכה לאפשר לעצמה גמישות בניהול המדיניות המוניטרית ברמה החודשית. עם זאת, התייחסות ילן לירידה הצפויה בטווח הקצר בסביבת האינפלציה (התרחקות מיעד הפד), גרמה להערכות בשוק לפיהן, הפד לא צפוי לרוץ ולהעלות את הריבית במשק האמריקאי ביוני.

•    ארה"ב: אוסף נתונים
דפלציה בארה"ב, קצב צמיחה מתון ברבע האחרון של 2014 בהשוואה לזה שבאומדן הראשון, ירידה במדד מנהלי הרכש של שיקאגו – הנתונים השוטפים תומכים בתזה לפיה בפד לא ימהרו להעלות את הריבית.

•     ישראל: האם הפחתת הריבית היתה סנונית המבשרת על מגמה חדשה
השווקים הגיבו בחיוב לדברי המשנה לנגידת בנק ישראל, שכן באותה מידה שהשווקים מאמצים את הביטוי "Don't Fight the FED", כן הם מאמצים את הביטוי המיובא "אל תילחם בבנק המרכזי הישראלי". אם הבנק המרכזי מאותת כי המדיניות המוניטרית לא רק שצפויה להישאר מרחיבה עוד תקופה ארוכה, כי אם  עשויה להיות מרחיבה עוד יותר, הרי שהדבר משפיע על שיקולי ההשקעה של המשקיעים, ובאופן ספציפי היינו עדים לירידה בתשואות האג"ח ולעליה במדדי המניות. 

•    ישראל: מה המצב ?
אוסף משתנים מקרו כלכליים שפורסמו לאחרונה מוסיפים להצביע על התאוששות המשק מ"צוק איתן" ברבע האחרון של 2014 ומהמשך מגמת גידול בפעילות אל תוך הרבע הראשון של השנה הנוכחית.

 

בעולם 

ארה"ב: בכירי הפד מאותתים – הריבית תעלה עוד השנה אך לא בהכרח ביוני

בימים שלישי ורביעי האחרונים, הופיעה יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, ג'נט ילן, בפני הקונגרס ונשאה את הנאום החצי שנתי שלה על מצב המשק, סביבת האינפלציה, המדיניות המוניטרית (זו שהיתה וזו שצפויה) ועוד.

להלן עיקרי הדברים: 

•    ילן חזרה ואמרה כי אם התנאים הכלכליים יוסיפו להשתפר, כפי שצופה הועדה, הועדה תשקול לשנות את הטרמינולוגיה מ"סובלני" שמשמעותה שהריבית לא תועלה ב-2 הפגישות הקרובות, לכזו שתאפשר לקבל את ההחלטה "on a meeting-by-meeting basis".

•    ילן ציינה, כי שינוי הטרמינולוגיה אינו צריך להיתפס כהחלטה להעלות את הריבית בעוד שני מפגשים, כי אם שהועדה סבורה שהמשתנים המקרו כלכליים השתפרו מספיק כדי שהועדה תבקש לאפשר לעצמה את הגמישות לשנות את הריבית בכל ישיבה.

•    ילן ציינה את השיפור שנרשם בשוק העבודה ב-6 החודשים שמאז הדיווח האחרון שלה, וכי בהינתן ששוק העבודה יוסיף להשתפר, ושיפור כזה אכן צפוי, הועדה חושבת כי יהיה זה נכון להעלות את הריבית כאשר, בהתבסס על נתונים חדשים שיגיעו, הועדה תרגיש בטוחה מספיק בכך שהאינפלציה צפויה לחזור בחזרה אל היעד בטווח הבינוני. 

•    ילן ציינה כי בעוד קצב הצמיחה המהיר במחצית השנייה של 2014 אינו צפוי להימשך, הוא צפוי להיות גבוה מספיק כדי לתמוך בירידה נוספת בשיעור האבטלה. עם זאת, היא ציינה כי קצב עליית השכר עדיין אינו מספק.

•    ילן העבירה מסר לפיו, כשהריבית תועלה, היא תועלה בקצב מתון, כך שהיא תישאר מרחיבה לתקופה ארוכה, גם לאחר שהיא תתחיל לעלות.

•    ילן ציינה כי בעוד הירידה במחיר הנפט צפויה להשפיע לשלילה על הסקטור, שקלול כל ההשפעות מצביע כי הירידה במחיר הנפט טובה לכלכלה האמריקאית, בשל השפעתה החיובית על הצריכה הפרטית.

•    בהתייחס לאינפלציה אמרה ילן, כי הם מייחסים את הירידה בשיעור האינפלציה לירידה בנפט, כך שמדובר באירוע זמני (ושהפד מסתכל מעבר לו), וכי הירידה בליבת האינפלציה נובעת ככל הנראה מהתחזקות הדולר ומתמסורת של הירידה במחיר הנפט אל מחירי מוצרי ושירותי ליבה.

•    בהתייחס לצמיחה העולמית, ציינה ילן, כי יש בה סיכון לתחזית הצמיחה של ארה"ב, אך היא נשמעה מעודדת כשאמרה שצעדי המדיניות שננקטו (הפחתות הריבית וההרחבות הכמותיות) יחד עם הירידה במחיר הנפט, צפויים לתרום לצמיחה מהירה יותר בהמשך השנה, מעבר לציפיות הנוכחיות.

יו"ר הפד חוזרת ומחזקת את דבריהם של אותם חברים בפד שבשבועות האחרונים העבירו מסר לפיו, הועדה צריכה להשאיר את כל האופציות פתוחות החל מיוני. במילים אחרות, הועדה צריכה לאפשר לעצמה גמישות בניהול המדיניות המוניטרית ברמה החודשית.

עם זאת, התייחסות ילן לירידה הצפויה בטווח הקצר בסביבת האינפלציה (התרחקות מיעד הפד), גרמה להערכות בשוק לפיהן, הפד לא צפוי לרוץ ולהעלות את הריבית במשק האמריקאי ביוני.
כתוצאה מכך, רשמו בשבוע האחרון האג"חים האמריקאים עליה שבועית ראשונה בפברואר, כשהשילו 12 נ"ב מהתשואה, לרמה של 1.99%. בסיכום חודשי, עלו התשואות על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים ב- 35 נ"ב, לאחר שהשילו 53 נ"ב בינואר. 

העליות בשוק האג"ח הממשלתי קיבלו רוח גבית מדבריו של יו"ר הפד של ניו-יורק, ויליאם דודלי, שאמר כי יש סיבה לזהירות בנוגע לעד כמה מוקדם יש להעלות את הריבית במשק לנוכח האינפלציה הנמוכה וקיומה של רוח נגדית מתמשכת מהמשבר הפיננסי (יש לשער כי הוא התכוון ליוון). דודלי חזר על התפיסה שלו לפיה, העלאת ריבית מוקדמת מידי יוצרת סיכון רב יותר לכלכלה לעומת העלאת ריבית מאוחרת מהרצוי. בנוסף אמר דודלי, כי להערכתו, הריבית הניטראלית בטווח הארוך תהיה 3.5%, נמוך מרמות היסטוריות של 4.5%, שכן בטווח הבינוני פוטנציאל הצמיחה של המשק נמוך יותר. לגובה הריבית הניטראלית חשיבות רבה, שכן היא תקבע את מסלול העלאת הריבית. כך שבעוד בשוק מתמקדים במועד שבו צפויה הריבית לעלות לראשונה (יוני או ספטמבר), קיימת חשיבות רבה לקצב עליית הריבית.

סטנלי פישר, לעבר נגיד בנק ישראל והיום מספר 2 בפד, אמר בנאום שנשא ביום שישי האחרון, כי נראה סביר כי הפד יעלה את הריבית כבר ביוני הקרוב, או בספטמבר, אם כי ההתפתחויות הכלכליות עשויות להצדיק תזמון אחר. הוא אמר כי הוא לא חושב שיש דגש דווקא על יוני וכי בהתבסס על דעות של בכירים בפד ושל משקיעים, נראה כי שני החודשים הללו (יוני וספטמבר – א.נ.) מקבלים את המשקל העיקרי של ההסתברות. הוא ציין כי דברים עשויים להשתנות, וכי קבלת ההחלטות תתקבל על סמך ראיות. פישר גם אותת, כי מדיניות הפד לתקשר כל החלטה מראש (לא להפתיע את השווקים) עשויה להשתנות כשהריבית תתחיל לעלות.

בשוק תרגמו את דבריו של פישר כהמתנה של הפד לשינוי בסביבת האינפלציה, על פני קבלת החלטות על פי צפי לשינוי בלבד.

על פי החוזים, ההסתברות להעלאת ריבית כבר ביוני נמוכה מאד (17% בלבד) והיא חוצה את רף ה- 50% רק בספטמבר (55%). 

אנו מעריכים, כי הפד יבחר להשמיט את המילה "סובלני" מהודעותיו הבאות, ובכך יאפשר לעצמו גמישות רבה יותר בניהול המדיניות המוניטרית בכל ישיבה וישיבה. עם זאת, אנו סבורים כי מטרת השינוי להכין את השווקים לקראת העלאת הריבית הצפויה בהמשך השנה, ולא בהכרח לאותת על עליית ריבית כבר ביוני, שכן סביר כי בכירי הפד ימתינו עד לאחר שיאספו נתונים שיצביעו על המשך צמיחה ושיפור בשוק העבודה מחד, אך בעיקר עליה בשיעור האינפלציה אל עבר היעד של הבנק המרכזי (אם כי לא בהכרח הגעה אל היעד), לפני שיבחרו להעלות את הריבית.

אינפלציה

ביום חמישי פורסם, כי מדד חודש ינואר 2015 ירד ב- 0.7%, הירידה החודשית הגבוהה ביותר מאז 2008. המדד השלילי (שלישי ברצף) שהושפע מהירידה במחיר הנפט הגולמי, משך את האינפלציה במשק על פני 12 החודשים האחרונים כלפי מטה, אל מתחת לקו האפס, לרמה של 0.1%-, ובכך מצטרפת ארה"ב אל קבוצת המדינות שהגדרתית מצויות בדפלציה.

מדד הליבה עלה ב- 0.2% והשינוי על פני 12 החודשים האחרונים נותר על 1.6%, בדומה לחודש שעבר.

צמיחה

האומדן השני לצמיחת המשק האמריקאי ברבע האחרון של השנה מצביע על צמיחת מתונה בהשוואה לאומדן הראשוני (2.2% אל מול 2.6% בהתאמה), ירידה גם בהשוואה לקצב הצמיחה שנרשם ברבע השלישי של השנה (5.0%), המהיר ביותר מזה 11 שנים, וברבע השני (4.6%).

הפער בין שני האומדנים נובע בעיקר מאומדן נמוך יותר של המלאים, בעוד ההשקעה בנכסים שאינם נדל"ן עלתה.

הצמיחה ברבע האחרון של השנה הושפעה לחיוב מתרומת הצריכה הפרטית, ההשקעה שלא למגורים, היצוא, המלאים וההשקעה בנדל"ן למגורים, שקוזזה חלקית על ידי ירידה בהוצאה הממשלתית (שהינה עונתית אך ככל הנראה ניכוי העונתיות הינו חלקי) ועל ידי גידול ביבוא.

הנתון שפורסם ביום שישי היה מעט גבוה מהערכות המוקדמות, שעמדו על 2.1%.

בסיכום השנה, צמח המשק האמריקאי ב- 2.4% לעומת 2.2% ב- 2013 ו- 2.3% ב- 2012., ונמוך משיעור הצמיחה ההיסטורי העומד על 3.3%.


על פי ההערכות, המשק האמריקאי יצמח השנה בשיעור של 3%, בשל השפעת הירידה במחיר הנפט על כיסו של הצרכן האמריקאי והשיפור בשוק העבודה.

מדד מנהלי הרכש של שיקאגו

מדד מנהלי הרכש של שיקאגו ירד לרמת שפל של 5.5 שנים. המדד השיל 13.6 נקודות לרמה של 45.8 בפברואר, מתחת לרף ה- 50 נקודות המפריד בין צמיחה להתכווצות של רמת הפעילות הכלכלית בתעשייה.

המדד מצוי כיום ברמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2009, כשהוא יורד לראשונה מאז אפריל 2013. הנפילה במדד מוסברת על ידי ירידה דו ספרתית בתתי הסעיפים: ייצור, הזמנות חדשות, צבר הזמנות, ותעסוקה, שהותירה אותם מתחת לרף ה- 50.

יש לשער כי הנתונים מושפעים משביתת הנמלים בחוף המערבי ומהחורף הקר, אם כי קשה לאמוד את מידת ההשפעה של שני אלו על הנתונים הסופיים.

הנתון הסופי יצא נמוך משמעותית מהציפיות שעמדו על 58.3 נקודות.


מדד אמון הצרכנים של מישיגן

הקריאה הסופית של מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש פברואר, יצא אמנם גבוה מהאומדן הראשוני (95.4 מול 93.6 בהתאמה), וגבוה גם מההערכות המוקדמות (94.0), אך נמוך בהשוואה לנתון של ינואר (98.1).

הסנטימנט שמצוי במגמת שיפור נמשכת האיץ בחודשים האחרונים בשל הירידה במחיר הנפט הגולמי והשיפור בכלכלה. הירידה בחודש פברואר (ביחס לינואר) מוסברת על ידי מחירי נפט גבוהים יותר בפברואר.


ישראל

האם הפחתת הריבית היתה סנונית המבשרת על מגמה חדשה

בשבוע שעבר התפרסם ברויטרס ראיון עם המשנה לנגידת בנק ישראל, נדין בודו טרכטנברג, כי הריבית עשויה לרדת אל מתחת לאפס אם השקל ימשיך להתחזק וכי בבנק שוקלים לעשות שימוש בכלים נוספים. 


עוד אמרה המשנה לנגידה, כי היה חשש כי במבט קדימה, ללא דחיפה מצדנו, לא נצליח להשיג את תחזית הצמיחה של 3.2% ל-2015. 

ד"ר בודו טרכטנברג אינה נוהגת לספק ראיונות אודות המדיניות המוניטרית, בוודאי לא אודות המדיניות העתידית לעיתים קרובות. לחלקכם זכור בוודאי הריאיון שהעניקה לרויטרס לפני כ- 4 חודשים, אז ציינה כי האינפלציה השלילית עשויה להיות חיובית למשק, וכי לא כל דפלציה מבטאת ירידה בביקוש המקומי.

השווקים הגיבו בחיוב לדברי המשנה, שכן באותה מידה שהשווקים מאמצים את הביטוי "Don't Fight the FED", כן הם מאמצים את הביטוי המיובא "אל תילחם בבנק המרכזי הישראלי". אם הבנק המרכזי מאותת כי המדיניות המוניטרית לא רק שצפויה להישאר מרחיבה עוד תקופה ארוכה, כי אם  עשויה להיות מרחיבה עוד יותר (אם ה שקל ישוב להתחזק), הרי שהדבר משפיע על שיקולי ההשקעה של המשקיעים, ובאופן ספציפי היינו עדים לירידה בתשואות האג"ח ולעליה במדדי המניות.

יש לשער כי מטרת הריאיון, מנקודת המבט של הבנק המרכזי, היתה לייצר מומנטום מתמשך בשוק המט"ח באמצעות הפחתת הריבית בשלב ראשון והעברת מסרים על ידי בכירי הפד בשלב השני, זאת כדי לנסות ולהימנע מפיחות נקודתי וחד פעמי תוך חזרת השקל אל מגמת הייסוף שאפיינה אותו.

מאחר ואנו לא מאמינים ביכולתו של בנק מרכזי (בוודאי לא באמצעות הפחתת ריבית מצומצמת) להשפיע על מגמת הייסוף הקיימת במשק, זאת לאור ההרחבה הכמותית באירופה מחד והיקף ההשקעות הישירות הזורם למשק מאידך, הרי שאנו מצפים לצעדים נוספים מצדו של בנק ישראל בחודשים הקרובים.

מה המצב בישראל ?

לאחרונה התפרסמו שורה של משתנים מקרו כלכליים ואנו מביאים לכם אותם בליווי תקציר מנהלים.

דברים שכדאי לדעת (ללא הרחבה)

•    סין הפחיתה את הריבית בפעם השנייה ב-3 חודשים, לאחר שהירידה בשיעור האינפלציה אפשרה לבנק המרכזי לנסות ולתמוך בכלכלה הנחלשת. הריבית על הפיקדונות תופחת ב-25 נ"ב לרמה של 2.5%, בעוד הריבית הדביטורית תרד אף היא ב- 25 נ"ב לרמה של 5.35%.

•    ביום שישי יפורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה לחודש פברואר. על פי ההערכות המוקדמות, היקף משרות השכיר יגדל ב- 235,000 משרות ושיעור האבטלה ירד בחזרה לרמתו מחודש דצמבר – 5.6%.


•    ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון, עלו בארה"ב. הציפיות ל-10 שנים עלו ל- 1.86% בעוד הציפיות ל-5 שנים עומדות על 2.17%. 

•    התכנית של ערב הסעודית להגדיל את נתח השוק באמצעות צמצום הפעילות האמריקאית בענף, מתחילה לשאת פירות: החברות משביתות קידוחים, עוצרות תכניות השקעה ומפטרות אלפי עובדים. לחיוב ניתן לומר, כי קצב צמצום הקידוחים הולך ומתכווץ.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

 

x