שעון הקיץ הוארך והחיסכון נמשך: בשנתיים האחרונות חסך שעון הקיץ למשק יותר מ-100 מיליון שקלים

בשנתיים האחרונות חסך שעון הקיץ למשק יותר מ-100 מיליון שקלים

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/03/2015


הארכת השעון עד סוף אוקטובר, הכפילה את החיסכון בכל אחת מהשנים

השר שלום: "החוק עבר תהליכים לא פשוטים, בעיקר עקב התנגדויות שונות, אבל עתה גם אלו שהתנגדו למהלך זה רואים ביתרונותיו. שעון הקיץ זכה ליציבות במועדי הפעלתו  והמדינה כולה נהנית מחסכון עצום למשק ומהארכת שעות האור להנאת האזרחים כולם".

לקראת הפעלת שעון הקיץ בישראל בלילה שבין חמישי לשישי, מפרסם משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים נתונים מעודדים על החיסכון למשק בשנת 2014, כתוצאה מהזזת המחוגים. על פי הנתונים שעובדו באגף שימור אנרגיה במשרד, החלת שעון הקיץ בשנה החולפת חסכה למשק כ-85 מיליון קוט"ש, הנאמדים בכ-50 מיליון שקלים.

בשנת 2014 הוחל שעון הקיץ למשך 210 ימים, וזו הייתה השנה השנייה ברציפות שהוא מופעל במתכונת ארוכה. על פי האומדנים שערך המשרד, החלת שעון הקיץ תרמה לחיסכון מצטבר של כ-100 מיליון שקלים בשנתיים האחרונות, שנובע בעיקרו מהפעלת שעון הקיץ במהלך חודש אוקטובר. ניצול האור הטבעי בחודש זה, שחל בעונת מעבר, משמעותי יותר עבור ההתאמה בין שעות הפעילות של המשק לשעות היום, והוא מפחית במידה ניכרת את הוצאות האנרגיה בשעות הפעילות. הנתונים מאוקטובר לבדו מצביעים על חיסכון של כ-41  מיליון קוט"ש, שמהווים כמעט 50% מסך החיסכון בתקופה שבה הופעל שעון הקיץ, ונאמדים בכ-25 מיליון שקלים למשק כולו. 

הפעלת שעון הקיץ לתקופה ארוכה יותר,  מתאימה את שעת ההשכמה בבוקר לשעת זריחת השמש. השכמה מוקדמת כתוצאה מהזזת המחוגים שעה אחת קדימה, מעודדת אי שימוש במזגן בשעות הבוקר, ומאפשרת לסיים את יום העבודה באור יום ולנצל את הזמן שנותר עד השקיעה לפעילויות שונות בבית ובחוץ , ללא צורך בחשמל לתאורה.

בדיקת פוטנציאל החיסכון באנרגיה חשמלית כתוצאה מהפעלת שעון קיץ, מבוססת על שני סקרים שנערכו במעבדה לסטטיסטיקה של הטכניון, והם משקללים את כמות האור, את הטמפרטורה ומעלות החימום והקירור בשעה נתונה ואת זמני זריחת השמש. בנוסף, מודל החישוב משקלל גם את מספר ימי השבת והחג החלים בכל חודש, שכן החיסכון בצריכת האנרגיה לשימוש ביתי בימים אלה גבוה לעומת החיסכון בימי חול, בהם המשק פעיל.

ההחלטה על הארכת משך שעון הקיץ בחודש נוסף – עד לסוף חודש אוקטובר, התקבלה בוועדה לבחינת שעון הקיץ שהתכנסה בשנת 2013 במשרד הפנים, בהשתתפות פעילה של נציגי משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. עד אז נהוג היה להפסיק את הפעלת שעון הקיץ לפני יום כיפור שחל במהלך חודש ספטמבר, או בתחילת חודש אוקטובר לכל המאוחר.

סילבן שלום, שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "את נושא שעון הקיץ אני מלווה מאז היותי שר אוצר. החוק עבר תהליכים לא פשוטים, בעיקר עקב התנגדויות שונות, אבל עתה גם אלו שהתנגדו למהלך מכירים ביתרונותיו. בשנתיים האחרונות , בתפקידי כשר התשתיות האנרגיה והמים, אני גאה לראות בפעילות לחיזוק המהלך. שעון הקיץ זכה ליציבות במועדי הפעלתו  והמדינה כולה נהנית מחסכון עצום למשק ומהארכת שעות האור להנאת האזרחים כולם".

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x