משה רבינוביץ ורפי ניב: "הוכח שמי שמפרסם עם הרבה כסף הוא זה שמגייס את הגיוסים הגדולים ביותר"

רפי ניב, מנכ"ל מרכנתיל קרנות נאמנות ומשה רבינוביץ, מנכ"ל מרכנתיל ניהול תיקים, בראיון בלעדי לפאנדר מנסים להסביר למה הקרן הכספית שלהם מגייסת רק 50 מיליון ש"ח, למרות שהיא מדורגת במקום השני בתשואה מתחילת השנה. עוד בראיון, איך עושים תשואות עודפות בקרן כספית....

 

 
 

פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/01/2008

לאחר רפורמת בכר נותרו רק שני בנקים המחזיקים בבעלותם חברות לניהול קרנות נאמנות-יובנק ומרכנתיל. יצאנו לפגוש את משה רבינוביץ ורפי ניב מנהלי מרכנתיל ניהול תיקים וקרנות הנאמנות.

שלום רפי ומשה, מדוע בנק מרכנתיל לא מכר עד היום את חברת הקרנות שלו?

להערכתנו, הנהלת הבנק חושבת שניתן עוד להשביח את חברת הקרנות עד למועד הסופי בו אמורה למכור, שזה בעוד 5 שנים. הבנק מאמין כי נוכח העובדה שקרנות הנאמנות שלנו בין המובילות בתשואות באפיקים השונים יגדל חלקה בענף הקרנות כך שהרווח לבנק יעלה משמעותית בעת המכירה.

מגיעים הצעות לרכישת החברה?

כל הזמן מגיעות הצעות והן נבדקות ברמת הנהלת הבנק. הנושא אינו נמצא בטיפול החברות עצמן.

מה היקף הכספים המנוהל היום בחברה?

חברת הקרנות היא חברת בת של החברה לניהול תיקים וביחד אנו מנהלים כיום כ 2 מיליארד ₪ וחברת הקרנות מנהלת כ 400 מיליון ₪ . כיום אנחנו לא מנהלים את התיקים באמצעות הקרנות וזה בא מתוך הגישה שהלקוחות מעוניינים בתיק אישי כשהם באים לניהול תיק ולא בקרנות נאמנות.

החברה מאמינה בהתמחויות והתוצאה היא הביצועים הטובים של החברה גם בניהול תיקים וגם בקרנות נאמנות. ההתמקדות בהתמחות הביאה אותנו לפתוח חברה נוספת הנקראת מרכנתיל גולדהר ניהול השקעות גלובלי. החברה הוקמה בשיתוף עם חברת גולדהר אנד קו הפעילה בהשקעות בינלאומיות כבר 7 שנים. לחברה שלושה שותפים המתמחים בפעילות זו, שניים מהם נמצאים בחו"ל. בחברה זו אנו נותנים שירות של ניהול תיקים בניירות ערך זרים. המחשבה היא שמי שפועל בשווקים בחו"ל במשך הרבה שנים יהיה טוב יותר ממנהלי השקעות שאין להם את הניסיון רב השנים בשווקים אלו.

מה דעתכם על הרפורמה בקרנות נאמנות שנכנסה לתוקפה בתחילת השנה?

ככלל הרפורמה היא צעד חיובי. במיוחד הצעד של סיווג מחדש היוצר בידול ומאפשר לקרנות להיות סולידיות ולהיבחן ברמות הסיכון המתאימות להן. בעבר קרנות נאמנות במסווה של קרנות סולידיות השיגו יותר תשואה בסיכון גבוה ורבים חשבו שהם טובים יותר כאשר לא כך היו פני הדברים...
מבחינתנו כחברה שמנהלת מספר מצומצם יחסית של קרנות נאמנות בכל קטגוריה הסיווג החדש יבליט את היכולות שלנו בניהול הקרנות.

איך צורת הניהול בחברה?

אנחנו בחברת הניהול של הקרנות והתיקים מחזיקים הרבה מנהלי השקעות. למעט שני עובדי גיבוי ומתמחה אחד שאר העובדים בעלי רשיון לניהול תיקי השקעות. את הגיבוי המקצועי של האנליסטים אנו מקבלים מקבוצת האם כאשר כאן עוסקים נטו רק בניהול השקעות.

מה בנוגע לקרנות הכספיות?

למרות הטווח הקצר שעבר מתחילת השנה ראוי לציין שהקרן הכספית שלנו ממוקמת במקום הראשון (נכון ליום הראיון-כיום מקום שני. פ.) עם תשואה של קרוב ל 0.4% מתחילת השנה. לבדיקה יש משמעות מכיוון שסטיות התקן הן מאוד מאוד נמוכות.

איך הצלחתם להגיע להישג הזה תיתנו לנו רמז על מנת שהגולשים שלנו יבינו האם זה מזל או לא?

מזל זה בטח לא. אפשר להגיד אפילו שזו עבודה קשה ואפילו סיזיפית. המח"מ המקסימאלי בקרן צריך להיות 90 יום אבל כדי להגיע לכך לא חייבים שכל הנכסים יהיו בעלי מח"מ זהה. הרעיון הוא לבצע פעולות  יומיות על עקום התשואות של מק"מים כך שמנצלים עיוותים יומיים הקיימים שם תוך הקפדה דרקונית ממש על המח"מ הממוצע של90 יום כל הזמן.
ההבדל בינינו לבין אחרים שמנהלים קרנות כספיות הוא שחלקם קונים פיקדונות ובזה הם מסיימים את יום עבודתם ואילו אנחנו עובדים כל היום רק על מנת להרוויח עוד 0.01% תשואה עודפת.

כמה גייסתם מתחילת השנה בקרן הכספית שלכם?

גייסנו 50 מיליון ₪ . כאשר הגיוסים מתפלגים יפה מאוד בין כל הבנקים.

זה לא מעט אבל גם לא הרבה בהשוואה למנהלים הגדולים?

תראה הוכח שמי שמפרסם בתחום הזה עם הרבה כסף הוא זה שמגייס את הגיוסים הגדולים ביותר ואנחנו בהחלט רוצים להשקיע בכך קצת יותר ממה שהשקענו עד היום. אנחנו בטח לא נפרסם כמו הגדולים אבל ננסה לקבל יותר ניראות.

הקרנות שלכם על מדד ת"א 25 ועל מדד ת"א 75 קיבלו מחמאות גדולות אצלנו בפאנדר על כך שהכו את מדדי המניות. מה דעתכם עומד לקרות בימים אלו במדדים אלו?

ההנחה היא שהשנה תהייה הרבה יותר קשה והמסחר יהיה סלקטיבי מאוד ותנודתי מאוד ורק בחירת מניות נכונה יכולה להניב תשואות עודפות על פני המדד. להגיד את זה זה נכון תמיד אבל השנה יש לזה משמעות מיוחדת.

קשה לדעת איך השנה הזו תיגמר. השוק כאן מושפע מאוד ממה שקורה בשווקים הבינלאומיים והשאלה החשובה היא מתי השוק בארה"ב יתייצב והאם הכלכלה האמריקאית תידרדר למיתון עמוק או לא. בעצם כיום אנחנו עוקבים עם האצבע על הדופק אחרי כל הפרסומים של כל הנתונים האפשריים ועדיין אין כיוון חד משמעי שאפשר להגיד שאליו הולכים. צריך להיות זהירים אבל לא לפחד לקבל החלטות.

מבחינה מסויימת רמות המחירים כיום מאוד אטרקטיבית ואם המשבר לא יעמיק אין סיבה שלא תבוא היתאוששות אבל נראה כי רק במחצית השנייה של השנה. אם המשבר יעמיק לא נראה השנה תשואות טובות.

האם לדעתכם הנגיד יעלה את הריבית?

למרות שהמדד האחרון שפורסם היה מעל לציפיות ולמרות שהאינפלציה חרגה לדעתנו הנגיד יתקשה להעלות את הריבית בגלל שהריבית בארה"ב  ירדת בצורה חדה וגם בגלל שלאחרונה יש התמתנות בציפיות לאינפלציה לשנה קדימה ומראות שהיא תעמוד על כ 2.5 אחוז ולכן לא סביר שהריבית תעלה בקרוב.

יש לכם קרנות חדשות. מה הייחוד שלהן?

אלו הן קרנות המשקיעות על פי ההלכה. נוכחנו לדעת שיש ציבור גדל והולך של משקעים המעוניינים להשקיע בקרנות מסוג זה אולם אין להם ממש מבחר. בשל העובדה כי קנית מניות משמעותה השתתפות בבעלות על חברות, נמנעים משקיעים רבים שומרי מצוות מלהשקיע במניות של חברות ישראליות. החשש של המשקיעים הוא להיות שותפים בבעלות על חברות אשר אינן פועלות על פי ההלכה ואינן מקפידות על איסורים שונים כמו: חברות המחללות שבת, חברות להן אין היתר עיסקא ואיסורים אחרים. החזקת מניות של חברות אלו משמעותה שותפות בפעילות שאינה על פי ההלכה.

בשוק יש קרנות כאלו אבל לא תמיד הן מספקות את התשואה שהמשקיעים רוצים ולכן יש מקום לרתום את היכולת שלנו לניהול גם בקרנות מסוג זה. הציבור החרדי רוצה גם תשואה .
לעזרתנו עומד "המכון לכלכלה על פי ההלכה" בראשות הרב אריה דביר. המכון בוחן שנים רבות חברות ישראליות להן מניות וקובע באילו מניות יכול הציבור שומר המצוות להשקיע ללא חשש.

מילה לסיכום?

אין לנו ספק ששוק הקרנות יעבור שינויים שיחייבו את מנהלי הקרנות להיות יותר מקצועיים ויותר גמישים בהשקעות. במיוחד על רקע התחרות שהולכת וגוברת מול תעודות הסל. אנו מקווים כי יועצי ההשקעות והמשקיעים יתגמלו מנהלי קרנות המצליחים להיות בין המובילים, להכות את המדדים הרלוונטיים ואפילו את תעודות הסל ולא יקנו קרנות נאמנות רק בהתאם לכמות הפרסום שמשקיע מנהל הקרן.

תודה רבה לכם על הראיון.

תודה רבה לכם.

אין לראות בכתבה זו משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע או קרן נאמנות. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו. מאמר זה אינו בא להחליף ייעוץ על בסיס אישי. במאמרים, בידיעות, בכתבות, בנתונים הפיננסיים ובכל חומר כתוב ומצולם אחר המתפרסם באתר פאנדר, או באמצעות אתר פאנדר  אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישת או מכירת ניירות ערך. קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון כלשהו המופיע באתר פאנדר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.

x