עוד סיבה להשקיע בקרן כספית - שוק ניירות הערך המסחריים מתעורר לחיים

לראשונה הונפק נייר ערך מסחרי-נעמ"ס (CP - Commercial Paper) מותאם לקרנות כספיות שלשום (ד). חברת גמא מימון, העוסקת בשירותי ניכיון שוברי אשראי, גייסה 100 מיליון שקל. הרוכשות העיקריות בהנפקה- קרנות נאמנות כספיות...

 

 
 

פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/02/2008

עוד סיבה להשקיע בקרן כספית

הנפקה ראשונה של נייר ערך מסחרי-נעמ"ס (CP - Commercial Paper*) מותאם לקרנות כספיות בוצע לראשונה  שלשום (ד). חברת גמא מימון, העוסקת בשירותי ניכיון שוברי אשראי, גייסה  100 מיליון שקל.

הריבית השנתית ב-CP שגויס היא ריבית בנק ישראל בתוספת 0.44%  והיא עשויה להשתנות בהתאם לשינויים בריבית בנק ישראל.  הרוכשות העיקריות בהנפקה היו קרנות הנאמנות הכספיות.

פדיון ה-נעמ"ס של גמא נקבע לעוד 3 חודשים. אולם, ה-CP של גמא בנוי עם מנגנון גלגול של 19 פעמים, כלומר ניתן להאריך אותו לאורך חיים של 5 שנים. על מנת שהקרנות הכספיות יוכלו להשקיע ב-CP של גמא, היה עליה לקבל דירוג גבוה מחברות הדירוג. גמא קיבלה דירוג P1 מחברת מדרוג(מקביל ל AA), שהוא הדירוג הגבוה ביותר שניתן לקבל. דירוג זה איפשר לקרנות הכספיות להשקיע בה.

6 מיליארד בחודש וקצת

הקרנות הכספיות שגייסו כ 6 מיליארד ש"ח מתחילת השנה צמאות להנפקות של ניירות ערך מסחריים שבהן התשואה היא מעל לריבית המירבית אותה הן יכולות לקבל בפקדונות או במק"מ לטווח קצר.

הרפורמה בקרנות שנכנסה לתוקפה ב1 לינואר 2008 איפשרה לקרנות הכספיות החדשות להשקיע עד 25% בנעמ"סים (CP) אף שאינם סחירים בבורסה כאשר המיגבלות הן ששיעור ההחזקה בנע"מ , שהונפק על ידי חברה ספציפית לא יעלה על 2.5% מסך נכסי הקרן. בנוסף לנע"מ חייב להיות דרוג מקסימלי שניתן על ידי חברה מדרגת אולם אין צורך בתשקיף הנפקה.

שוק הCP והקרנות הכספיות בעולם

בעולם שוק הניירות ערך המסחריים הוא עצום ומגיע כמעט ל 3 טריליון דולר וחשיבותו הולכת וגדלה במיוחד בימים אלו שבהן הבנקים הגדולים בארה"ב ואירופה מתמודדים עם משבר האשראי הקרוי "סאב פריים".  שוק הקרנות הכספיות תופס אף הוא נתח שוק גבוה מאוד בארה"ב והוא מנהל קרוב ל45% מסך הנכסים המנוהלים בקרנות נאמנות.

התחרות מול הבנקים - בנק לאומי לא מפחד

ההנפקה הנוכחית מסירה חשש נוסף מליבן של מנהלי הקרנות הכספיות שהבנקים הגדולים יכשילו את ייווצרותו של שוק ניירות ערך מסחריים המותאמים לקרנות נאמנות עקב התחרות הברורה לאשראי הבנקאי. אולם מי שהובילה את ההנפקה היא חברה בבעלות בנק לאומי  - אל. סי. אר. פי. לאומי קרדיט ריסק פרודקטס בע"מ, שהיא חברה משותפת לבנק לאומי (51%) ומנחם ובר (49%) בניהולו של ובר וכפי שכתוב באתר האינטרנט שלה "הוקמה ב-2001 בכדי לעצב ולהפיץ מכשירים פיננסיים מתקדמים נגזרי אשראי."

*Commercial Paper - ניירות ערך מסחריים (נעמ"ס): נייר ערך מסחרי הנו מכשיר מימון אלטרנטיבי המהווה למנפיק חלופה לאשראים בנקאיים קצרי מועד. פירמות בעלות נוכחות עסקית/ פיננסית איכותית מגייסות הון חוזר באמצעות נעמ"ס, ישירות מן השוק המוסדי. למשקיעים בנייר הערך המסחרי משמש המכשיר כמוצר השקעה לטווח הקצר, תחליף לפיקדונות בבנק ולמק"מ. נכון לספטמבר 2006 ביצעה החברה הנפקות בהיקף של למעלה מ- 5.9 מיליארד ₪ .(מתוך אתר אל. סי. אר. פי.)

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x