יניב פגוט, מנכ"ל פריזמה אקספרט "לא צריך להיות גאון כדי לנהל קרן כספית"

פריזמה אקספרט הינה מעין יחידת סיירת לניהול השקעות בתוך חטיבת פריזמה קרנות נאמנות ולאחרונה השיקו קרן כספית חדשה בשם "פריזמה אקספרט כספית מדינה" הלכנו לשאול את מנכ"ל פריזמה אקספרט ,יניב פגוט , ואת סמנכ"ל השיווק אייל חיים כמה שאלות בנושא. להלן הראיון המלא...

 

 
יניב פגוט ואייל חיים מנהלי אקספרטיניב פגוט ואייל חיים מנהלי אקספרט
 

כתב פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/09/2008

פריזמה אקספרט הינה מעין יחידת סיירת לניהול השקעות בתוך חטיבת פריזמה קרנות נאמנות ולאחרונה השיקו קרן כספית חדשה בשם "פריזמה אקספרט כספית מדינה" הלכנו לשאול את  מנכ"ל פריזמה אקספרט ,יניב פגוט , ואת סמנכ"ל השיווק אייל חיים כמה שאלות בנושא. להלן הראיון המלא:

יניב ואייל שלום, מהו הרעיון העומד מאחורי הקרן "פריזמה אקספרט כספית מדינה "?

קרן נאמנות "פריזמה אקספרט כספית מדינה" כשמה כן היא קרן כספית אשר משקיעה את מרבית נכסיה באגרות חוב ומלוות קצרות מועד אשר הנפיקה מדינת ישראל. באופן הגדרתי נכס המונפק על ידי המדינה הוא הבטוח ביותר ודירוגו הוא AAA.  הקרן אינה משקיעה על פי מחויבות תשקיפית בניירות ערך מסחריים, אשר הינם אגרות חוב קונצרניות לטווח קצר.

מפת הגיוסים בתעשיית קרנות הנאמנות בשנה האחרונה הוכיחה כי העם רוצה "מדינה" וכך קרה שמיליארדי שקלים עשו דרכם בתהליך של   Flight2quality (ריצה לחוף מבטחים או איכות) מאפיקי חוב קונצרנים לאפיקי חוב טהורים. להערכתנו, תהליך זה יתממש ביתר שאת באפיק קרנות הנאמנות הכספיות שכן מדובר בנכס אשר במהותו אמור להיות "הבטוח" ביותר. התחזית שלנו היא כי תוך חודשים ספורים קרנות כספיות מדינה יהיו סטנדרט בתעשיית קרנות הנאמנות.

מי המשקיעים שהקרן הזו היא אלטרנטיבה עבורם?

משקיעים סולידיים שונאי סיכון אשר אינם מעוניינים להשקיע באגרות חוב של תאגידים ויהיו הבטוחים ביותר. משקיעים אלו אשר מוכנים לוותר על תוחלת תשואה של 0.1% בשנה על מנת להתבצר באפיק הבטוח ביותר הקיים, ימצאו בקרן  פתרון אולטימטיבי כחלופה לפיקדון בנקאי.

ראוי לזכור כי הגנום של הר השקלים טרם פוצח ופריחת הקרנות הכספיות באה בעיקר על חשבון חדירת קרנות הנאמנות המסורתיות. לתפישתנו, אחד מחסמי החדירה של הקרנות הכספיות להר הפיקדונות והעו"ש הוא הסיכון הכרוך בהחזקת נע"מים ביחס לחלופת הפיקדונות. האבסורד הוא שבקרן כספית מדינה, מטבע נכסיה, נספק מוצר בדרוג גבוה יותר מכל פיקדון בנקאי וננצל את היתרון לגודל על מנת לסגור חלק מכספי הקרן בפיקדונות ג`מבו בנקאיים. במצב עולם שכזה לקוח קטן כגדול יזכו לריביות ג`מבו בקרן וזו הגדולה של קרנות כספיות באשר הן.

למה בעצם שלא ישקיעו בפריזמה אקספרט אג"ח ללא מניות? מה ההבדל?

שמיים וארץ. פריזמה אקספרט אג"ח ללא מניות הינה תיק אג"ח מנוהל בעל חשיפה שקלית מינימאלית של 50%. תיק זה בעל מאפייני סיכוי סיכון שונים מקרן כספית באשר היא.למרות הסולידיות בה אנו משתדלים לנהל את קרן פריזמה אקספרט ללא מניות חשוב להבין כי  מנהל הקרן קובע את מח"ם אפיק ההשקעה על פי שיקול דעתו, מבצע אלוקציה בין אפיקית ואף יכול לייצר חשיפה משמעותית למטבע חוץ, מדובר בתיק אג"ח מנוהל פר אקסלנס ולשמחתנו בהצלחה לא קטנה.

קרן אקספרט כספית מדינה מוגבלת על פי חוק ותשקיף במשך חיים ממוצע של נכסיה אשר לא יעלה על 90 יום, הקרן הינה שקלית טהורה, מוגבלת להשקעה בנכסים בדרוג AA ומעלה ויכולה להשקיע בפיקדונות מחצית מנכסיה. לתפישתנו מדובר במוצר שונה ללקוחות שונים או לחלופין כטרנצ`ים שונים בתיק ההשקעות.

יש כל כך הרבה כספיות בשוק, האם אינכם חוששים שהמוצר ייתפס כ"עוד קרן כספית"? מה הבידול ?

אני חוזר לנקודה של אותם 400 מילארד ₪ השוכבים להם בהר השקלים ואינם זוכים לתשואה והביטחון המשופר אשר מספקות הקרנות הכספיות. השוק מצוי בהתהוות ואנו עוסקים בחינוך שוק לצרכנות פיננסית יעילה, תהליך זה יקח זמן רב, בסופו להערכתנו תעשיית הקרנות הכספיות תנהל פי כמה וכמה נכסים מאשר כיום.

ראוי להבין כי תעשיית קרנות הנאמנות הכספיות אשר יובאה מארה"ב ופורחת שם עושה אבחנה ברורה בין קרן כספית מסוג TREASURY המחוייבות להשקיע באג"ח של האוצר האמריקני, לבין קרנות כספיות בקטגוריית GOVERNMENT המשקיעות באג"ח קצר של אוצר ומוסדות ממשלתים ורשויות לבין קרנות כספיות כלליות המשקיעות גם בנכסים האמורים וגם בנע"מים.

ראוי לזכור כי שוק הקרנות הכספיות בישראל צעיר ולכן נדרש להתבונן על הניסיון הנצבר בארה"ב בתחום. מהתבוננות בשוק הקרנות הכספיות בארה"ב ניתן לראות כי משקיעי הנע"מים בקרנות הכספיות בחלק מהפירמות הגדולות בארה"ב המנהלות קרנות כספיות חוו דפיקות לב קשות במשבר האחרון ומנהלי הקרנות נדרשו בחלק מהמקרים לתחוב את ידיהם עמוק לכיס על מנת להבטיח שהקרן הכספית לא תפגע קשות. מנגנון זה של הזרמת כסף לקרן נאמנות על ידי מנהל הקרן לא קיים בישראל.

מה לגבי היבטי  המיסוי? האם  יש כאן בשורה למשקיעים?

הבשורה בהיבט המיסוי היא של כלל הקרנות הכספיות ביחס לחלופת הפיקדון והיא נובעת מהעובדה שקרן כספית ממוסה על הרווח הריאלי בשיעור של 20% ואילו פיקדון ממוסה 15% על הרווח הנומינלי. בעולם של אינפלציה גבוהה כפי שידענו בישראל בחודשים האחרונים מדובר פה במגן מס דרמטי המשפר את התשואה הפנימית בקרן באופן משמעותי.

כיצד הניסיון הרב והניהול הייחודי והסלקטיבי של אקספרט בא לידי ביטוי?

כחלק מתהליך בניית המוצרים באקספרט, אנו מסתכלים אל העולם ולומדים מה נעשה בנדון ומבצעים אדפטציה לשוק המקומי. לקצרי הזיכרון שבנינו נזכיר שרק בתחילת השנה המציאה אקספט את קטגוריית קרנות האינפלציה ורבים וטובים הבינו את הפוטנציאל שבקו מוצרים זה, כך יהיה גם להערכתנו בקטגוריית כספית מדינה. הקרן תיתן דגש על ניהול הסיכון ביחס לסיכוי. אנו סבורים כי רמת המרווחים הקיימת כיום בשוק ניירות הערך המסחריים ביחס למקום במחזור העסקים בו מצויה הכלכלה הגלובלית אינה מספקת בלשון המעטה. הניסיון שלנו מלמד אותנו שבכסף סולידי צריך לנהוג כבכסף סולידי ובראש ובראשונה לשמור עליו. הלקוח תמיד צריך לזכור כי החלופה לקרן שלנו הוא הפיקדון בבנק, הריביות הנמוכות בפיקדון זה ביחס לקרן הכספית וחוסר הנוחות בחידוש הפיקדון ואובדן הנזילות היומית בחלק גדול מהמקרים.

כיצד תנוהל הקרן?

למרות שרבים בשוק הקרנות הכספיות נוטים להציג ניהול קרן כספית כמשימה של "גאונים", נאמר מייד כי לדעתנו לא זה המצב. תקנות ההשקעות של קרן כספית מקטינים בצורה דרמטית את הגמישות הניהולית של מנהל הקרן וטוב שכך במוצר בו אנו עוסקים. העובדה שקרן פריזמה אקספרט כספית מדינה לא תשקיע בניירות ערך מסחריים מקטינה את הגמישות הניהולית בקומה נוספת. עיקר הניהול של הקרן לאורך זמן יתבסס על ניהול המח"מ של הקרן ביחס ל- 90 הימים המותרים על פי החוק בהתאם לתחזית הריבית והאינפלציה של אקספרט וביצוע שופינג מיטבי של פיקדונות בבנקים תוך ניצול היתרון לגודל של פריזמה.

הקרן הזו נמכרת/ממוצבת כמוצר בעל שקיפות גבוהה ולכן בטוח יחסית? כיצד השקיפות מתבטאת?

לתפישתנו שקיפות אינה באז וורד אלה כלי עבודה ואמצעי לתאום ציפיות אל מול הלקוח ויצירת אמינות. הקרן תפרסם נכסיה בהודעת בורסה אחת לחודש באופן וולנטרי וחשוב מכך הגדרתה כקרן כספית מדינה מסירה מעל הפרק את החשיפה לניירות ערך מסחריים, חשיפה אשר השקיפות לגביה קריטית בנקודות זמן מסויימות.

עם יד על הלב, חסרונות יש לקרן הזו? מה יקרה כאשר השווקים יתייצבו? היא תהיה מוצר פחות אטרקטיבי?

הכלל המימוני הידוע כי סיכוי בא לרוב על חשבון סיכון תקף גם בקרן פריזמה אקספרט כספית מדינה. פוטציאל התשואה של קרן כספית מוקבל  בהגרדה לפיקדון. בעובדה שהקרן לא תשקיע בנע"מים מקטינה את פוטנציאל התשואה במספר מאיות האחוז על בסיס בדיקת הנע"מים הקיימים כיום בשוק וחלופת ההשקעה הקיימות בקרן. לגבי התשובה לגבי מה יקרה כאשר השווקים ייתייצבו הרי התשובה פשוטה יותר כסף יזרום מפיקדונות וחלופות פיקדונות לרכיבי סיכון גבוהים יותר כך זה קורה בעולם וכך יקרה בארץ. ראוי לזכור כי כמעט ואין תיק מוסדי או פרטי ללא נזילות, כך היה וכך יהיה ולפיכך הפוטנציאל של הקרנות הכספיות אדיר.

מה לגבי תרחיש בו אג"ח ממשלתיות יהיו פחות אטרקטיביות? זה קיים בכלל?

כאמור עולם ניהול ההשקעות הוא עולם של סיכוי וסיכון, בהקשר לשאלתך ירידה באטרקטיביות של אג"ח ממשלתי צריכה להיות ביחס לנכס פיננסי אחר. מכיוון שקרנות כספיות אינן חלופה למכשירים פיננסים בעלי פרופיל סיכוי סיכון גבוה יותר אלה חלופת פיקדון הרי אין משמעות לאטרקטיביות של אגרות החוב הממשלתיות. ריביות נמוכות בפיקדונות ובקרנות הכספיות יסיטו בהגדרה חלק מהכספים בהם לאפיקים בעלי פוטנציאל תשואה גבוה יותר.

מה לגבי דמי הניהול? אתם מתכוונים להמשיך במגמה הנוכחית?

דמי ניהול כשמם כן הם – דמי ניהול. כפי שאמרנו קודם לכן ניהול קרן כספית דורש משאבי ניהול נמוכים יחסית לתיקי אג"ח מנוהלים ותיקי מניות ולפיכך דמי הניהול יהיו נמוכים ביחס לקטגוריית ניהול אחרות.

פוטנציאל התשואה של קרן כספית באשר היא נמוך מזה של מכשירים בעלי סיכוי גבוה יותר ולפיכך חשוב לשמור על מרכיב עלויות נמוך. חשוב להבין שכיום הקרנות של פריזמה גובות כדמי ניהול אך ורק את ההפצה הבנקאית ואינם גובות לא עמלות ביצוע ניירות ערך ולא החזר הוצאות אחר. כיום מדובר בשירות בשלבי חדירה וחינוך שוק אשר יקח עוד זמן לא מועט אשר מחירו ייתיצב על מחירים ריאלים. להערכתי, קרן כספית מדינה צריכה לגבות דמי ניהול של 0.25% ואילו קרן כספית רגילה צריכה לגבות דמי ניהול של 0.3%, ההבדל נובע מתוחלת התשואה של צמד המכשירים, בינתיים הציבור נהנה ובתי ההשקעות סופגים עלויות.

בגדול, עברה יותר מחצי שנה מאז השקת הכספיות, איך אתם באקספרט מסכמים את התקופה?

התעשייה מצוייה בעיצומה של מהפכה, אנו מצויים רק בתחילת הדרך הן בהיבט של מודעות הציבור למכשיר, הן בהיבט של ביצועים לאורך זמן והן בהיבט של התפתחות כלי ההשקעה הרלוונטים להשקעה בקרן כספית.  למרבה האבסורד, אווירת שנאת הסיכון בשווקים הגלובליים והמקומיים היא קטליזטור מצויין לסגמנט השקעה זה, אולם על מנת לכבוש את הר השקלים ולא לחוות אך ורק קניבליזציה בין קרנות, התעשייה תצטרך מוצרים כמו כספית מדינה.

תודה רבה לכם

תודה לך

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x