סקירת שווקים >>> ניתוח של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה.

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/03/2020


תא 35

אין ספק שלפנינו מכה קשה עבור רוב תיקי ההשקעות המחזיקים מניות ישראליות. כפי שניתן לראות מן הגרף היומי שלפניכם, מדד המניות העיקרי שלנו "חטף" ירידה של כ-12% מן השיא של 1740 לתחתית התוך יומית של 1520. בדרך, ראינו את המדד עוצר במקום שהוא היה אמור להיעצר בו, דהיינו סביב 1630, המהווה ירידה של "רק" 6% לערך. 

האם היינו יכולים לדעת שזה מה שיקרה? אם אומר שכן, יבואו מיד המקטרגים ויאמרו שאני "חכם בדיעבד". אבל, האמת היא שהתשובה עדיין חיובית, עם הסתייגות אחת: לא יכולנו לדעת זאת מראש. יכולנו לדעת זאת בזמן אמת. יכולנו אז לזוז הצידה ולא לסבול מרוב הירידה. איך? גם פונדמנטלית, גם סנטימנטלית, וגם טכנית. 

פונדמנטלית: אנו יכולים לציין את חוסר היציבות של המערכת הפוליטית, הלימבו של המערכת הפיסקאלית שלנו, עקב חוסר בממשלה, וכמובן את ווירוס הקורונה אשר סרב להיות משפיע עד נקודה מסוימת בזמן. סנטימנטלית: נציין את האופטימיות היתרה, אשר הוצגה בעלייה האחרונה מ-1636 ועד 1741, ואשר הייתה סימן ברור של שאננות יתר המאפיינת פסגות. סטיות התקן של אופציות המעו"ף היו חלק מן הסממנים לכך, כאשר הקריסה של הדולר שקל לאזור ה-3.39 הייתה סממן נוסף גם הוא. 

וטכנית? גם ב-MACD וגם ב-STOC התברכנו בסטיות שליליות, כאשר המדד הגיע לשיא סביב 1740 בפעם השנייה. לא סטיות בוטות במיוחד אבל סטיות בכל זאת. וכך, כאשר קו המגמה המינורי סביב 1700 נשבר מטה על ידי המחיר היו מאחורינו כל הרכיבים על מנת להחליט להקטין סיכונים, בזמן אמת. אבל לא לפני כן! הגעה לאזורי שיא, עם שאננות, ועם סטיות, אבל בלי אירוע במחיר, כל זה אינו מספיק למעשה. 

עכשיו, אנו יכולים לציין את המובן מאליו: יש מגמה יורדת. ועד עכשיו, היא מסודרת למדי, כאשר המדד מגיב לרמות חשובות בדרך מטה. המדד גם תיקן מספיק על מנת למחוק את שני גורמי הרקע הלוחצים: סנטימנט, וטכני. נשאר רק לראות עד מתי הווירוס ימשיך לזהם את האווירה אצלנו ובחו"ל. נקודה קטנה לציון: אם 1520 נשברת מטה: זהירות! אין הרבה תמיכה עד 1370-80 וזה כבר כ-20% ירידה מן השיא...


דולר-שקל

"ניקוי" פקודות קטיעת ההפסד מתחת ל-3.45 היה צריך להביא לתגובה נגדית חיובית. וזה מה שקרה. הבעיה היא שזה לקח קצת יותר זמן מאשר צפינו וזה מוכיח שוב את המוסכמה שמאז חרב הבית, הנבואה ניתנה לשוטים. היה פשוט צריך לחכות ולראות את המחיר בונה את התשתית לאותו שינוי חיובי, וכאשר הוא החל לקרום עור וגידים, להגיב. 

הסטיות החיוביות הגדולות בין מחיר הזוג והאינדיקאציה (במיוחד זו עם ה-MACD) התקיימו מאז אוגוסט 2019 אבל חייבים לציין שרק כאשר ראינו כאלו בשני האינדיקאטור, יחד עם הירידה ל-3.39, חשבתי שיש סיכוי לשינוי ממשי מעלה. זאת, כאשר הסנטימנט היה נמצא בתחתית של התחתיות וכולם הספידו את הדולר כגורם השקעתי. 

ואז החלו האירועים במחיר, אשר קבעו שהשינוי אכן מתרחש: מעבר מעלה מעל קו המגמה היורד, פריצה מעל הרמה הקשה סביב 3.45, ובמיוחד הפריצה מעל קו המגמה הגדול והראשי סביב 3.47. פריצה אשר עברה עם טלטולים לא מעטים, כמו שהנר האדום הגדול מראה היטב. אגב, יש הגיון טכני גדול נוסף, והוא עניין הקורלציות. זו אשר הזכרתי בשורות אלו אין סוף פעמים: כאשר שוק המניות עולה, הדולר בדרך כלל יורד וההיפך: כאשר שוק המניות יורד, הדולר האמריקאי, גם מול השקל, יעלה. 

מדוע? מפאת אופיו של הדולר כנכס מפלט אולטימטיבי. מה עכשיו? כל עוד הדולר מעל קו המגמה הראשי, ובכלל, כל עוד הוא מתחיל לבנת מגמה עולה על ידיד שיאים ושפלים עולים, אנו נמשיך להאמין בחיוב שבו. 

קשה לדבר על תחתית במניות ולכן קשה לומר עד איפה יגיע הזוג מעלה. היעד הברור הבא נמצא סביב 3.51 ולאחר מכן סביב 3.57. נדבר על יעדים רחוקים יותר כאשר נגיע לסביבתם. ונקודה אחרונה: יש לזכור שכל ציבור המשקיעים (פרטי והמוסדי) ראו בנכס הזה "סוס מת" זמן ארוך מאוד. לכן, תהליך של יציאה מן השלילה ובניה של עמדה חיובית לוקח זמן ומרחק במחיר. 


S&P500

זו הייתה תחילתה של הסקירה הקודמת:

"על שיא כל הזמנים שמעתם? נכון מאוד, אנו חווים כאלו, לעיתים קרובות, בזירה המנייתית האמריקאית, למרות הימים האחרונים שבהם ראינו הססנות רבתי ונפילה חדה ביום שישי האחרון. לא רק זאת אלא שלפנינו חיוב בוטה במסגרת של תעלה עולה, עם בסיס תעלה הבנוי משני השפלים שאותם ניתן לזהות כתחתיות גל 2 וגל 4 של מהלך עולה. כל זאת מבלי להיכנס יתר על המידה למתודולוגיה הגלית. בכל מקרה, נאמר שלפנינו מהלך די קלסי של התקדמות מגמתית, עם שיאים ושפלים תואמי מגמה בהחלט. למעשה, סביבת 3400 העגולה כבר נמצאת באמתחתו של המדד כאשר רמות עגולות תמיד נהנות מעדיפות מחשבתית ומהתנהלות מעניינת במיוחד, במסגרת המסחר האוטומטי."

ובאמת, כמה שבועיים של מסחר יכולים לשנות.... אבל, כמו שציינתי במדד המניות הישראלי, גם כאן לא היה ניתן לחזות את הזמן המדויק של השינוי, מחיוב לשלילה, מראש, אלא רק בזמן אמת, סביב 3300, כאשר קו המגמה נשבר מטה. זה אשר שימש כגבול התחתון של התעלה העולה היפה כל כך מאז אוקטובר 2019. 

בסופו של דבר, סכנת סאנדרס, ובמיוחד הפנמת ההשפעה של ווירוס הקורונה על השיטה הגלובלית המודרנית לנהל כלכלה, גורמים אלו באו ויצרו מפולת זוטא. ומסודרת מספיק כדי לעצור ברמות תמיכה חשובות כמו 2850 ו-3010-20. אם נכניס את הדברים לפרופורציות אין זה נורא כל כך, בנקודות. לא ביחס לתחתית של סיום 2018 (2300) ובמיוחד אם נסתכל על מה שקרה מאז סיום המשבר של 2007-9. אבל המהירות שבה הוטל הכאב הזה על המשקיעים גרמה להפתעה ולבנייה של פסימיות אשר לא ראינו דוגמתה זמן רב למדי. במיוחד אציין את התגובה של השוק להורדת הריבית מצד הפדרל רזרב ב-0.5% והנפילות בוול-סטריט מיד לאחר מכן! זהו אירוע אדיר ונדיר. מעשה כזה של הבנק המרכזי התקבל תמיד בשינוי חיובי זמני, או קבוע, כאשר השוק העריך שבכוחו של הבנק אכן להשפיע. 

כאן, השוק אמר שלא. וזה ממש שינוי דרמטי ותפיסתי בהתייחסות כלפי קובע המדיניות העיקרי זה כבר שנים על גבי שנים. כל תפיסת ה-PUT הבנויה על התערבותו למעשה נעלמה כלא הייתה. אז מי יכול להציל עכשיו את המצב? להקטין את השפעת הווירוס על הכלכלה, החברות, הציבור, הצמיחה, ובכלל: מי כאן עומד בפתח לעצור את מבול השלילה? הפוליטיקאים? הצחקתם את השחקנים. 

אין עדיין מושיע אלטרנטיבי ניראה לעין, ומאז האירוע הכושל של הריבית אני חייב לומר שגם אני נכנסתי לסוג של בונקר מחשבתי. טכנית אומר כך: סביבת 3000 עומדת עכשיו כאזור של הססנות כאשר 2850 נוסתה פעם אחת. שבירה של זו האחרונה תביא להגעה מהירה ל-2720. ושבירה של זו, אוי... לכיוון 2300. נקווה שהאביר על הסוס הלבן יופיע בדמות חיסון לפני כן. וכדי להראות את הקיצוניות שהגיעו אליה חלק מן הקרובים לשווקים, הנה הצעתו של ריק סנטלי מ-CNBC: "עדיף כבר לתת את הווירוס לכולם ונגמור עם זה...
המתים שזה יעלה נראים בעיניו כמחיר זול, יחסית, להמשך ההיסטריה ולביסוס קריסתו של המודל הגלובלי כל כך...

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.    

x