כלכלני לאומי >> אם הקורונה לא ייבלם בשבועות הקרובים, צפויה ירידה של מחירי הנפט אל מתחת ל-30 דולר בטווח הקצר

אולם בטווח הבינוני יש גורמים התומכים בביקוש לנפט ועם קבלת סימנים ראשוניים לבלימת הוירוס - המחיר צפוי לעלות

 

 
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/03/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לסערה במחירי הנפט ומעריך כי "בטווח הקרוב, בהנחה שהוירוס Wuhan coronavirus (COVID-19) עדיין לא יבלם במהלך השבועות הקרובים, תוך כדי פגיעה של ממש בתחומי פעילות כלכלית רבים בסין ובאיזורים אחרים בעולם, צפויה ירידה של מחירי הנפט אל מתחת ל-30 דולרים לחבית BRENT. ככל שתהיה אינדיקציה לגבי בלימת התפשטות הווירוס בעתיד הקרוב, תהיה לכך תרומה להתייצבות מחירי הנפט ובהמשך אף עלייה מחודשת במחיר. עם זאת, הוא מעריך כי "על פי החוזים העתידיים, מחיר חבית נפט מסוג BRENT צפוי להתייצב עד לסוף 2020 סביב 43 דולרים לחבית ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 37 דולרים לחבית עד סוף 2020. להערכתנו, עם קבלת סימנים ראשוניים לכך שווירוס Wuhan coronavirus מתחיל להיבלם, במקביל לחידוש ההבנות שבין רוסיה לבין OPEC, מחיר חבית BRENT צפוי לעלות כתוצאה מצפי לעלייה מחודשת בביקוש לנפט בשוק הסיני, וכתלות במהירות ההתאוששות בכלכלה העולמית במחצית השנייה של 2020.
 
להערכתו, "במבט קדימה לתקופה הקרובה, מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מההחלטות שיקבל ארגון OPEC, מהחלטות רוסיה ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בסין ובעולם והשפעתו על הכלכלה העולמית. כפי הנראה, שוק הנפט נכנס לתקופה של תחרות על נתחי שוק, בין OPEC לבין רוסיה, מה שצפוי לגרום לירידה נוספת במחירי הנפט בטווח הזמן הקצר. מצד שני, ירידת מחירי הנפט צפויה לגרום לירידה במספר האסדות הפעילות, בהתאם למתאם החיובי, הבין-זמני, שבין מחירי הנפט לבין מספר האסדות הפעילות, וכתוצאה מכך היצע הנפט יקטן. 
 
בטווח הבינוני, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: המשך צמיחת כלכלת ארה"ב, אף אם בקצב איטי; מהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית; אופטימיות זהירה השוררת בשוק כתוצאה מהחתימה על שלב א' בעסקת הסחר שבין ארה"ב ובין סין, הצפויה להביא בהמשך לשיפור הדרגתי במגזר היצרני במהלך המחצית השניה של שנת 2020. אולם כפי הנראה כרגע, כתוצאה מהתפשטות וירוס הקורונה, סין תתקשה לקיים בזמן הקרוב את התחייבותה בשלב א' בהסכם הסחר להגדיל את היקף רכישות האנרגיה מארה"ב ב-52.4 מיליארד דולרים בשנתיים הקרובות. במהלך המחצית השניה של 2020, לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה, הביקוש לנפט צפוי לחזור לצמוח בעולם בכלל ובסין בפרט. עם עצירת וירוס הקורונה וחזרה הדרגתית של המפעלים בסין לפעילות, הביקוש לנפט בסין צפוי לעלות בשיעור חד ולגרום לעלייה במחירי הנפט. הביקוש לנפט ברביע הקרוב צפוי לקטון ב-3.8 מיליון חביות ביום, ירידה זו בביקוש היא חריפה יותר מאשר הירידה בביקוש לנפט בתחילת 2009. ברביע השני של השנה, מלאי הנפט צפוי להישאר גבוה כתוצאה מהירידה בביקוש לנפט ושוק הנפט צפוי להישאר בעודף במהלך המחצית הראשונה של 2020. אולם, הביקוש לנפט במחצית השנייה של 2020 צפוי לגדול ולאזן את שוק הנפט. להערכת ה-IEA, הביקוש לנפט יצמח ב-2020 ב-800,000 חביות נפט ביום. צפי זה משקף צמיחה בביקוש לנפט הנמוכה מהצמיחה הממוצעת ב-10 שנים האחרונות שעומדת על 1.3 מיליון חביות ביום
 
ד"ר בפמן מתייחס להשפעת הירידה במחירי הנפט על חברות האנרגיה ומציין כי "הירידה החדה במחיר הנפט, הגבירה עוד את מידת אי- הוודאות בשווקים הפיננסים הקיימת ממילא על רקע החשש מההשפעות הכלכליות של התפשטות וירוס הקורונה וגרמה לעלייה בתנודתיות בשווקים הפיננסים הצפויה להישאר בטווח הקרוב עד להתבהרות המצב החדש בשוק. במידה שהתחרות על נתחי השוק בין רוסיה וערב הסעודית תימשך, מחירי הנפט שישארו נמוכים צפויים לגרום להורדת דירוג הריבית לחברות האנרגיה ויתכן שחלק מחברות האנרגיה (בעיקר החברות עם דירוג BBB ומטה) יגיעו לחדלות פירעון. מדובר גם בעלייה ניכרת של הסיכונים ליציבותן של מדינות יצרניות נפט ואנרגיה אחרות כמו: קולומביה, ניגריה (ומדינות אפריקה אחרות), מקסיקו ואחרות.
 
עוד מצייין בפמן כי "התחרות שנפתחה בין רוסיה וערב הסעודית בתפיסת נתחי שוק הנפט, תוך ניסיון לשמר את הפדיון באמצעות הגדלת נתח השוק, גורמת עתה לירידה חדה במחיר הנפט. ירידה זו במחיר הנפט צפויה לפגוע במדינות המייצרות נפט ובפרט ברוסיה ובארה"ב שייצור הנפט שלהן יקר יותר (20 ו-16 דולרים לחבית נפט בהתאמה) לעומת ערב הסעודית שייצור הנפט שלה זול משמעותית (2.80 דולרים לחבית נפט). במידה והתחרות על נתחי שוק תימשך, מחיר הנפט ימשיך להישאר נמוך וצפויה פגיעה בהכנסות יצרניות הנפט, הגדלת הגירעון התקציבי של ערב הסעודית ורוסיה וכן עלייה של תשואות האג"ח הממשלתיות שלהם. בנוסף, מחיר הנפט הנמוך צפוי לגרום שינוי במאזן האנרגיה של ארה"ב שנהפכה מיבואנית נפט מרכזית ליצואנית הנפט הגדולה בעולם כתוצאה מהרחבת תעשיית פצלי שמן, היות שבמחירי נפט נמוכים יצור פצלי השמן אינו כדאי כלכלית וגם עלול להעמיד יצרני נפט קטנים ובינוניים במצב של אי-יכולת לשרת את היקפי החוב הגדולים שלהם. עוד הוא מעריך כי "התפשטות וירוס הקורונה באירופה עלולה לגרום לזעזועים בשוק הגז האירופאי ולירידה במחיר הגז הרוסי, המחזיק בנתח שוק של מעל 30% בשוק הגז הטבעי האירופאי. להערכתנו, מחיר הגז הטבעי צפוי להישאר בסביבתו הנוכחית בטווח הזמן הקצר עד לעצירת התפשטות ווירוס הקורונה. בטווח הבינוני, מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry hub) צפוי לעלות חזרה עד סוף השנה לרמה הגבוהה מ-2 דולרים ל-MMBTU כתוצאה מהגידול ביצוא הגז מארה"ב ומכך שהביקוש המקומי לגז טבעי לא צפוי לקטון".
 
x