"עקומת התשואה" - האם אינדיקטור המיתון הכמעט מושלם הזה יכול להטעות?

העולם הפיננסי מדבר לאחרונה הרבה על עקומת התשואה כמנבאים מיתון בעתיד. אך הדעות חלוקות

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/04/2022

"עקומת התשואה" התהפכה לזמן קצר בשבוע שעבר, במה שידוע בדרך כלל כסימן די חד משמעי לכך שהכלכלה העולמית עומדת להתכווץ: היפוך העקומה חזה את כל המיתונים בעבר מלבד אחד מאז שנות ה-50,  אבל יחד עם זאת, נראה שיש כמה קולות מתנגדים, הפדרל ריזרב ביניהם..מאמינים שהפעם יהיה שונה. אז האמנם?

מהי עקומת התשואה?

נתחיל מההתחלה. ממשלות מנפיקות אג"ח שמציעות לך תשואה קבועה על פני אופקי זמן שונים, מכמה שבועות ועד עשורים רבים. כלל האצבע הוא שככל שאופק הזמן ארוך יותר, התשואה גבוהה יותר. וזה הגיוני: אתה סוגר את עצמך בתשואה למשך זמן רב יותר, מקבל את הסיכון שהריבית תעלה ואג"ח חדשות יצוצו עם שיעורי תשואה גבוהים יותר. אז אתה מצפה לקבל פיצוי בפרמיה גבוהה יותר מאשר אג"ח לטווח קצר יותר.

עקומת התשואות למעשה מתארת את הקשר בין אופקי זמן לתשואות. אז כאשר כל הנ"ל מתקיים, עקומת התשואה נוטה להיות קו משופע כלפי מעלה.

אבל כשהפד מתחיל להעלות ריבית, המשקיעים מצפים לצמיחה נמוכה יותר ואינפלציה נמוכה יותר בהמשך. זה שולח את התשואות לטווח הקצר למעלה ותשואות לטווח הארוך יותר למטה, ובעצם משטח את עקומת התשואות. הסיבה לכך היא שהעליות נוטות להזיק לצמיחה הכלכלית: תעריפים גבוהים יותר מייקרים את המימון, מה שמפחית את הביקוש להלוואות מצרכנים, בעלי בתים ועסקים. הם גם מפחיתים את הרווחיות של בנקים ...שמהווים מניע כלכלי מרכזי, אשר לווים בריביות לטווח קצר ומלווים בריביות לטווח ארוך ומרווחים מההפרש.

אז כאשר הציפיות הללו מתחילות להתגשם והמצב הכלכלי מתחיל להידרדר, הסיכון למיתון עולה – ואת הכל אפשר לקרוא בעקומת התשואות.

מה עקומת התשואה אומרת לנו עכשיו?

נכון לעכשיו, התשואות של אג"ח לחודש עד שנתיים עולות כולן, בעוד שהתשואות של אג"ח ל-3 עד 30 שנים נתקעו או החלו לסגת. 

זה מראה שהמשקיעים מצפים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית בטווח הקצר...רק כדי להוריד את הריבית בהמשך, בטווח הארוך יותר כאשר העלאות אלו יאטו את הצמיחה הכלכלית. בנוסף, יש לזכור  שהמדיניות המוניטרית מניעה את הריבית לטווח הקצר, בעוד שציפיות לגבי צמיחה ארוכת טווח ואינפלציה מניעה את הטווח הארוך יותר (ככל ששניהם נמוכים יותר, איגרות החוב אטרקטיביות יותר, הביקוש להן גבוה יותר והתשואה נמוכה יותר). 

במילים אחרות, המשקיעים לא מאמינים שהפד יצליח להעלות את הריבית מבלי להאט משמעותית את הכלכלה. למעשה, אם ההיסטוריה מהווה סוג של אינדיקטור לכך, זה עשוי לדחוף את הכלכלה למיתון.

גרף משווה תשואת אג"ח 2,10,30 בהתאמה. מקור TradingView

אז למה הפעם אולי יהיה שונה?

ישנן שלוש דעות קולניות במיוחד מדוע עקומת התשואות הזו אינה מנבאת מיתון.

הראשון הוא של הפד: הבנק המרכזי בארה"ב קורא לאנשים להתמקד רק בתשואות אג"ח לטווח קצר יותר שמראה מה השוק מצפה במהלך 12 עד 18 החודשים הבאים. והחלק הזה של העקומה, לטענתו, נראה בריא כתמיד, כך שהשוק לא מודאג מכלום.

השני מגיע מהכלכלנים שאומרים שההקלה הכמותית המונעת על ידי מגיפה...רכישת אג"ח של הממשלה, דחפה באופן מלאכותי את הריבית לטווח ארוך יותר, יצרה הטיה במדד ובסופו של דבר הפכה אותו לחסר תועלת.

השלישי מגיע מאלה שאומרים שההאטה בצמיחה אינה בלתי נמנעת: הם חושבים שהלחצים האינפלציוניים ירגעו מעצמם, כלומר הפד לא צריך להתעסק כל כך בהעלאות הריבית שלו. זה תרחיש של צמיחה גבוהה יותר ואינפלציה נמוכה יותר.

השאלה המעניינת יותר היא האם הם צודקים?

"הפעם זה שונה" הן 3 המילים המסוכנות ביותר בתחום הפיננסים, וכדאי לנהוג ברצינות בכל פעם ששומעים אותן. ולכן כעת נותר לכם לבחון בעצמכם  לעומק כל תרחיש ולהחליט על מה אתם הולכים. אם אתם חסידים של אינדיקטור עקומת התשואות ומעריכים שהעלאות ריבית אגרסיביות יאטו את הצמיחה הכלכלית, אפשר לבחון את הכיוונים הבאים:

אמנם אין לאף אחד דרך לדעת אם ומתי בדיוק יתרחש מיתון אך ההערכה הפשוטה שזה כנראה יקרה בהמשך, יכול לסייע לתכנן מסלול לעתיד.

מניות עשויות לראות כמה עליות בטווח הבינוני, אבל זה לא הזמן להשקיע באלה שיש להן תלות באמון הצרכנים ובצמיחה ברווחי החברה. מעבר למגזרים הגנתיים יותר כמו מוצרי צריכה, שירותים ושירותי בריאות יכול להיות רעיון די טוב. ובטווח הבינוני, גם בנקים יכולים להיות אופציה טובה.

לסיום, כדאי לשקול להחזיק לפחות כמה סחורות כדי להגן על התיק מפני סיכונים הנובעים מאינפלציה, כמו אג"ח וזהב כדי לגדר האטה בצמיחה. וגם...כדאי לשמור מזומנים שיעזרו למצב של ניצול  הזדמנויות שיווצרו בעתיד.

x