ראש בראש : הכספיות לבית פסגות אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

דעה ידועה היא כי הענף יגדל עוד יותר כאשר יצמחו הריביות בשוק. ניתן להניח שלמן הרגע שנגיע ליעד של 3-4% ריבית נומינאלית במשק, יצטרפו לענף, קהל לקוחות נוסף. לכבוד האמור, נשווה בין שתי קרנות כספיות שונות לבית פסגות.

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/10/2010

הקרנות הכספיות, תפקידם המסורתי הוא, מאז המשבר של שנת 2008 (ואולי אף מוקדם מכך),  להוות אלטרנטיבה לאפיקים בעלי סיכון דוגמת אג"ח קונצרני ומניות.
לא לחינם הכספיות נחשבות לסיפור של הצלחה. הן טומנות בחובן מספר יתרונות בולטים אל מול האופציה של פקדון בנקאי. נסקור במהרה את הבולטים מהם:

עלויות. היתרון הראשון אל מול הפיקדון הבנקאי, אם נשווה את הכספית למק"ם, נמצא בעלויות הקנייה והמכירה של האחרון. בממוצע עלויות אל ומסתכמות ב 0.1% לקנייה ולמכירה. זהו הבדל שאולי זניח, כאשר לקוחות מבצעים פעולת רכישה וקנייה אחת לשנה. מאידך, אם אותו לקוח , מבצע את הפעולה הנ"ל, אחת לרבעון, העלות כבר מסתכמת באחוזים גבוהים יותר. בתוך הקרן הכספית, אין עלויות נלוות, כל היום ניתן לעסוק במכירה וקנייה של הקרן.

תשואה. התשואה הגלומה כיום בנכסי הקרנות הכספיות נעות כרגע, בסביבות ה-1.6%. כל מנהל על פי מידת גמישות שלו בניהול הנכסים. ריבית שקשה למצוא בפיקדונות החודשיים. בקרן כספית הלקוח נהנה מהנזילות היומית אבל עם מח"ם גבוה יותר הגלום בתוך הקרן.

הטבות מס. כאשר לקוח רוכש פיקדון בנקאי הערך הריאלי של הכסף שלו נשחק בעקבות עליית המחירים שתהא לרוב גבוהה יותר מריבית בנק ישראל וקל וחומר מהריבית הפיקדון שנגזרת ממנה. את מס הכנסה, נתונים אלו לא מעניינים, הלקוח עדיין משלם את 15% מס בו הוא מחויב על האפיק. כל האמור בנוגע לקרנות כספיות שונה. בחודשים בהם תתרחש עלייה אינפלציונית רוכש קרן הפיקדון לא ישלם מס על התשואה של הקרן הכספית (מגן מס), כאשר זאת תקוזז עם עליית המחירים שהתרחשה במשק.

האם לאחרונה מסתמן שינוי בהתייחסות לקרנות הכספיות?

זאת בעקבות מדד הגיוסים והפדיונות של חודש אוקטובר עד כה. על פי הכתוב בדה מרקר- בעקבות הפדיונות בקרנות המתמחות באפיק הממשלתי (קרנות שקליות וקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד) יחד עם ירידת ערכן עקב ירידות השערים בהן, ירד נתח השוק שלהן בתעשיית קרנות הנאמנות מכ-41.3% בתחילת החודש לכ-40.5% כיום, בעוד הקרנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות)  הגדילו את נתח השוק שלהן לכ-8.1% מכ-7.7% בראשית החודש. למרות נתונים אלו, הקרנות הכספיות גייסו כ-370 מיליון שקל.

כלומר יכול להיות שבעקבות החזרה לעידן שבו הריבית מתעדת לעלות, או לפחות מאיימת לעשות כך, הכספיות הופכות לאלטרנטיבה להשקעה בפני עצמן?

דעה ידועה היא כי הענף יגדל עוד יותר כאשר יצמחו הריביות בשוק. ניתן להניח שלמן הרגע שנגיע ליעד של 3-4% ריבית נומינאלית במשק, יצטרפו לענף, קהל לקוחות נוסף. לכבוד האמור, נשווה בין שתי קרנות כספיות שונות לבית פסגות.

לפסגות יש חמש קרנות שונות בענף הכספיות ולמרות קווי הדמיון, ניתן גם להבחין בשוני בין קרן לרעותה כאשר כל אחת חולשת על תחום אחר. אנו נתמקד ב- פסגות כספית ריבית משתנה דפנסיבית  וב- פסגות בטא כספית

בית ההשקעות: בית ההשקעות פסגות, לעת עתה הוא הגדול בישראל ולא נראה כי בקרוב הוא יתקל באיום, מצד בתי השקעות אחרים, לנישול מהתואר. היקף נכסי הקרנות בפסגות, שבניהול רועי ורמוס, הוא 32.6 מיליארד שקלים. הקרנות מגייסות בשנת 2010 , עד כה,  1.89 מיליארד שקלים.

מדיניות השקעה: פסגות כספית ריבית משתנה דפנסיבית - נכסי הקרן יהיו רק נכסים שניתן יהיה לקנות ולהחזיק בהם בקרן כספית בהתאם להוראות הדין, כפי שיהיו מעת לעת. בנוסף, החשיפה לאגרות חוב לא צמודות נקובות בש"ח נושאות ריבית משתנה לא תפחת מ-30% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא תעלה על 75% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
פסגות בטא כספית - נכסי הקרן יהיו רק נכסים שניתן יהיה לקנות ולהחזיק בהם בקרן כספית בהתאם להוראות הדין, כפי שיהיו מעת לעת.

תשואות: כאן הדברים הופכים מעניינים יותר, כאשר בטווח הקצר, מתחילת השנה, ישנו הבדל בהישגי שתי הקרנות. פסגות כספית ריבית משתנה דפנסיביתהניבה תשואה חיובית של 0.97%  לעומת תשואת הקרן פסגות בטא כספית שמסתכמת בתשואה של 1.18%.

הבדל התשואה בן 0.21%, נובע מסיבה עיקרית אחת. בעוד מנהל הקרן פסגות כספית ריבית משתנה דפנסיבית משקיע באג"ח ממשלתי משתנה יחידי (גילון חדש 2304 נכון לתחילת יולי 2010), מנהל הקרן של פסגות בטא כספית מגדיל במעט את הסיכון ברכישה של אג"ח קונצרני (ראה טבלה) בנוסף למק"מים קצרים שמהווים כמעט חצי מהון הקרן.

דמי ניהול: בטא כספית אינה גובה דמי ניהול לעומת פסגות כספית ריבית משתנה דפנסיבית שגובה 0.125%.

האג"ח הקונצרני של פסגות בטא כספית

שם נכסכמות ניירותאחוז מהקרןשווי באלפי בשקלים
עזריאלי קב 2-ל3.80E+070.78%38,159.95
צנור א-ל2.20E+070.45%22,009.00
ריט 1 ב-ל1.60E+070.33%16,008.74

הצלחת הקרנות השנה בגיוסים- הון מנוהל של הקרנות (מנוכה תשואה):

פסגות כספית ריבית משתנה דפנסיבית                   פסגות בטא כספית     

עתיד לבוא: למרות הירידה בהון המנוהל של הקרן הכספית לבית פסגות עם הריבית המשתנה, סביר להניח שהאחרונה לא אמרה את מילתה האחרונה. כלומר, ישנן עוד כמה יבשות (אירופה) ומדינות (אירלנד) בעולם, שמאיימות להקשות על הצמיחה העולמית. הריבית כנגזרת ישירה לתוצאות הצריכה, תמשיך להיות חידה לא פתורה ובתוך כך ריבית משתנה יכולה להיות פתרון עולם לזמנים הקרובים. נמשיך לעקוב.

תמונה אחת שווה אלף מילים: השוואה גרפית בין תשואת צמד הקרנות, שנה לאחור

התשואות נכונות ל21 לספטמבר 2010

נתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x