רון סגרה: במה שונה ניהול קרנות כספיות מניהול מוצרי השקעה אחרים - נע"מים ושאר ירקות

על נע"מים סחירים ושאינם סחירים, נזילות וכספיות

 

 

 
רון סגרה, צילום: הילה קרץרון סגרה, צילום: הילה קרץ
 

רון סגרה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/02/2023

ניהלתי קרנות כספיות מ 2008 כמעט ברצף. ראיתי את הפסגות והעמקים של התחום. חוותי את מפולת 2008 וחדלויות פירעון של חברות יציבות מאוד. הייתי שם כשכולם מכרו נע"מים (והטרנד היה קרנות כספיות ללא נע"מ). עשיתי ככל שביכולתי כדי לחדש את השימוש בנע"מים, כשמנפיקים איבדו אמון במוצר. שנים לאחר מכן ראיתי גם הנפקות נע"מים של חברות במרווחים פחות ראויים.

רציתי לחלוק איתכם את התפיסה שלי בנוגע לקרנות כספיות והחשיפה שלהן לנעמים: ניירות ערך מסחריים.

ניהול קרנות כספיות שונה מניהול מוצרי השקעה אחרים. 

הלקוחות באים לחסות תחת ההגנה של קרן כספית בעתות משבר בשוק. שניה לפני שהם פודים את כספם ו "בורחים" לפקדונות בבנקים או פשוט מזומן בעו"ש.

לכן, בבחינת השקעת כספי בעלי היחידות אני תמיד בוחן ב 7 עיניים את הסיכוי להפסד בהשקעה, ואפילו תנודתיות אפשרית של כל השקעה.

מי שחווה את משבר הקורונה בכספיות, יכול היה לראות שקרנות כספיות מסוימות ירדו יותר מאחרות. 

בכלל, שנים לפני הקורונה, אירוע של הפסד בקרן כספית היה נדיר ביותר. עם זאת, במרץ 2020 היו קרנות שאיבדו מעל 1.5% מערכן תוך זמן קצר.

המאפיין העיקרי של הקרנות שירדו יותר היה אחזקה ניכרת בניירות ערך סחירים (נע"מים) סחירים בשוק. 

שניה על נע"מים 

קיימים שני סוגים עיקריים:

האחד, כמו אגרת חוב סחירה בשוק, נתונה לתנודתיות השוק וההערכות לגבי כושר ההחזר של החברה. לכן נקרא לו נעמ סחיר

השני, כמו הלוואה לחברה. משוערכת בקו ישר, נותנת ריבית כל תקופה ומחזירה את הקרן בסוף התקופה. לכן נקרא לו נעמ לא סחיר

קרנות כספיות יכולות להחזיק נעמ בדירוג זמן קצר A1 בלבד. ירידת דירוג ל A2  מכריחה את הקרן למכור את הנייר, בכל מחיר, כבר באותו יום בו מתרחשת ירידת הדירוג.

מילה על דירוגים 

ירידת דירוג היא מצב טבעי בחיי חברה. קורה. זו לא חדלות פירעון. זו הרעה יחסית בעסקי התאגיד. חלק מהחיים. הרגולציה על קרנות כספיות היא חמורה ולא מתפשרת. לכן ירידת דירוג במקרה הספציפי הזה היא משמעותית מאוד.

פברואר 2020, ריבית בנק ישראל הייתה 0.1% לשנה, ציפורים צייצו, השוק היה יציב. 

חברת הליסינג אלדן, שדורגה A לטווח ארוך (ו A1 לטווח קצר) ביצעה עוד הנפקה מוצלחת של נעמ סחיר, סדרה 8, בתשואה קוסמת לקרנות הכספיות של כ 2% לשנה. 

מרץ 2020. קורונה. סגרים. ליסינג? אם כולם עובדים מהבית, מי צריך ליסינג? העתיד נראה נורא לתחום.

הנייר שאך הונפק, החל להימכר בשוק. הצפי היה שחברת ליסינג תהיה בקשיים להחזיר את החוב, ובוודאי שדירוגה ירד לפחות ל A2 – הרף המכריח את הקרנות הכספיות שרכשו בהנפקה – למכור.

הדירוג עוד לא ירד. אבל מחיר הנייר צנח. בעשרות אחוזים. סיטואציה של "מוכרים בלבד". 

סוף מרץ 2020. החברה עצמה נאותה להזרים ביקושים לנייר של עצמה, בסביבת מחיר של 53 אגורות לשקל. הקרנות הכספיות שמכרו, קיבעו הפסד של כ 45% מההנפקה. הפסד שלא יוכלו להחזיר.

יולי 2020. אכן דירוג החברה ירד, וגם דירוג הנעמים. בנקודה זו, הקרנות הכספיות שהחזיקו בניירות של אלדן כבר היו עיי חורבות, ורובן אם לא כולן כבר מכרו את האחזקות שלהן בניירות.

חשוב לציין: אף אחד לא עשה משהו רע או לא חוקי. מנהלי הקרנות הכספיות רצו תשואה. אלדן התמודדה עם סערה מושלמת, ויש אפילו שיגידו שכל הכבוד לה שרכשה את הניירות שלה בשוק. אבל הנזק לבעלי היחידות בכספיות, אותו מבצר ליום סגריר, כבר נגרם. מבצרים מסוימים קרסו. אחרים ניזוקו. התחום נפגע תדמיתית. זה כבר לא "הבונקר של שוק ההון".

ביקום מקביל, חברה אחרת גם ממשפחת דירוגי A לטווח ארוך. אספן גרופ. נדל"ן מניב. 

החברה מנפיקה נע"מ לא סחיר בסוף 2019. דירוג טווח קצר A1. מעצם היותו לא סחיר, הוא חסר תנודתיות. מתפקד כמו הלוואה. משלם ריבית.

מרץ 2020. מחזיקי הנע"מ חוששים, בודקים את מצב החברה. החברה מדווחת שהדברים בשליטה. השוק סוער. הניירות הסחירים יורדים. מחזיקי הנע"מ הלא סחיר ממשיכים לקבל את הריבית במועדה, ושערה משערות ראשם של בעלי היחידות בקרנות הכספיות המחזיקות לא נופלת. מנהלי ההשקעות עוקבים אחרי מצב החברה, ויודעים שהיה והדירוג יירד, תוך 7 ימי עסקים הם יקבלו את כספי ההלוואה, והריבית, עד השקל האחרון. (אחרת החברה מסתכנת בחדלות פירעון, על כל חובותיה, בגין חוב קטן מאוד יחסית. בעברית: כאילו שלא נעמוד בהחזר המשכנתא כי המינוס לוחץ. לא עושים דברים כאלה)

ינואר 2022. הקורונה היא היסטוריה. הנייר ממשיך לשלם את הריבית, והחברה מחליטה אפילו להנפיק סדרת נעמ לא סחיר נוספת .

ינואר 2023. הרעה בעסקי התאגיד מובילה להורדת דירוג סדרות הנע"מים ל... A2 אותו דירוג המחייב מכירה על ידי הקרנות הכספיות המחזיקות. 

ראיתם את המכה בקרנות המחזיקות? לא. לא פספסתם. פשוט לא הייתה מכה. הקרנות "קראו לכסף" החברה מצאה קונים, הנייר לא נפל. מחזיקי היחידות אפילו לא שמו לב לאירוע.

מה היה לנו שם? שתי חברות טובות, במעגלי חיי חברה נורמליים לחלוטין. שתיהן מדורגות "A". שתיהן הנפיקו נע"מ. לשתיהן ירד הדירוג. באחת – נזק אדיר נגרם לרוכשים, בשנייה לא. 

זו משמעות הנזילות. זו הסיבה שכשאני בוחן הנפקת נעמ, אני נזהר מאוד מסנוורי תשואה קוסמת, ובוחן בשבע עיניים את הסבירות לתנודתיות בניירות. בעלי היחידות לא נכנסים לכספיות לתשואות. את זה יש להם במקומות אחרים. מעניינים יותר. בכספית רוצים לנוח. תפקידי לספק להם את התנאים הנוחים ביותר.

גם היום יש ניירות סחירים הנסחרים בשוק, לחברות בדירוג A. הסיכוי להורדת דירוג קיים משום שהשווקים עוד מעכלים את עולם הריביות החדש. אני מעדיף להימנע מחשיפה לניירות סחירים כאלה.

הכותב הינו יועץ חיצוני לקרן הנאמנות איילון כספית, מאמן כלכלי למשפחות ומתכנן פיננסי.

x