קרנות כספיות: הקרן המאכזבת – איילון כספית פקדון שקלי

מטבע הדברים השיקול המרכזי בקרנות הכספיות הוא שיקול התשואה. שכן זהו הגורם המבדיל בין הקרנות בקטגוריה זו. ובקטגוריה שבה ההבדלים בין הקרנות לא גבוהים, כל שבריר אחוז בתשואה, וכמובן, שמירה על התשואות לאורך זמן, עושה את ההבדל.

 

 
נועם ברוורמן נועם ברוורמן
 

מערכת FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/10/2011

מספר קרן:

5109657 

ענף הקרן:

כספיות

מנהל השקעות:

איילון

מעמד מס:

פטורה

תקציר מדיניות:

בהתאם לאמור בהסכם הקרן ובכפוף להוראות כל דין כל נכסי הקרן יושקעו כמפורט להלן: אגרות חוב הנסחרות בבורסה או בשוק מוסדר שאינן צמודות שיתרת התקופה עד למועד פדיונן אינה עולה על שנה אחת ואם הוצאו שלא על ידי המדינה- דרגתן AA או דירוג גבוה מכך. אגרות חוב הנסחרות בבורסה או בשוק מוסדר שאינן צמודות ואם הוצאו שלא ע"י המדינה- דרגתן AA או דירוג גבוה מכך. מלווה קצר מועד שיתרת התקופה עד למועד פדיונו אינה עולה על שנה אחת. תעודות חוב שאינן צמודות, ודרגת A-1 או דירוג גבוה מכך.פקדונות לזמן קצוב ומזומנים בש"ח ובלבד ששיעור ההחזקה של הקרן בפקדונות ובמזומנים לא יעלה על 50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.שווי פקדונות לזמן קצוב יחד עם שווי תעודות חוב לא יעלה על 25% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. משך החיים הממוצע של כלל הנכסים המוחזקים בקרן, לא יעלה, בכל עת, על 90 ימים.

תאריך הקמת הקרן:

31/12/2007, שינוי מדיניות מיום 31/12/2007.

דמי ניהול:

0.25%, מקום 24 מתוך 27 קרנות בקטגוריה

שיעור הוספה:

0.00%

גודל הקרן:

82.50 מליון שקל, מקום 22 מתוך 27 קרנות בקטגוריה.

פרופיל חשיפה וחשיפה בפועל:

0% חשיפה למניות (%0 בפועל) ו-0% חשיפה למט"ח (0% בפועל)

שארפ: 

-61.24 מקום 20 מתוך 26 קרנות.

תשואת הקרן

מתחילת השנה

תשואה ב-2010

תשואה ב-2009

תשואה ב-2008

 1.89%

 1.54%

 0.82%

 4.59%

מטבע הדברים השיקול המרכזי בקרנות הכספיות הוא שיקול התשואה. שכן זהו הגורם המבדיל בין הקרנות בקטגוריה זו. ובקטגוריה שבה ההבדלים בין הקרנות לא גבוהים, כל שבריר אחוז בתשואה, וכמובן, שמירה על התשואות לאורך זמן, עושה את ההבדל.

בקטגוריית הכספיות, הקרן המאכזבת היא איילון כספית פקדון שקלי. הקרן מנהלת 82.5 מליון שקל. קטגוריית הכספיות היא הקטגוריה המעניינת בימים אלו. בעצם זו הקטגוריה היחידה שמגייסת כסף, ומסייעת לבתי ההשקעות להשאיר את הכסף "בבית".

למה בחרנו באיילון כספית פקדון שקלי

הקרן היתה בעבר תחת מרכנתיל, למי שקרא את הטור על מיטב כספית פרימיום ייזכר בוודאי שמי שניהל את נכסיה היה רפי ניב, תחת מרכנתיל. ב-2008 הקרן היתה מהקרנות הכספיות הטובות, כשרפי ניב ניהל אותה. רפי ניב עזב, והיום כבר לא מנהל את נכסי הקרן, ותשואת הקרן היא אחרונה מתחילת השנה (יש אחריה עוד את קרן מגדל כספית חייבת, בתשואה נמוכה יותר אולם היא קרן חייבת, בעוד איילון כספית פקדון שקלי היא קרן פטורה).

הקרן גם גובה את דמי הניהול הגבוהים בקטגוריה – 0.25% דמי ניהול. דמי ניהול גבוהים הם מוצדקים במידה והקרן מצליחה להשיא תשואה שמפצה את המשקיעים על דמי הניהול הגבוהים. בנוסף, בקרנות כספיות, בהם התשואה מראש נמוכה, אין ממש הצדקה לדמי ניהול אלה, בדמות התשואה הנמוכה בקרן.

הרכב הקרן

כ-57% מנכסי הקרן מושקעים ב-9 מק"מים. 15.2% מהקרן מושקעים באג"חים קונצרניים. 6.7% מהקרן מושקעים בגילון.

דמי ניהול

כאמור, דמי ניהול בקרנות כספיות הם מרכיב דרמטי. להזכיר עד לא מזמן מרבית הקרנות הכספיות היו באפס דמי ניהול, כלומר בתי ההשקעות הפסידו עליהן. איילון כספית פקדון שקלי גובה את דמי הניהול הגבוהים בקטגוריה – 0.25%. זה משתקף בתשואה, הנמוכה, ובהחלט לא מצדיק את דמי הניהול הגבוהים.

גודל הקרן

הקרן מנהלת 82.5 מליון שקל. מקום 24 מתוך 27 קרנות הקטגוריה.

שארפ

מדד שארפ בוחן רמת סיכון על-ידי מדידת התשואה העודפת של הקרן מעבר לתשואת נכס חסר סיכון, בעבור יחידת סיכון. יחידת הסיכון מבוטאת בסטיית התקן של התשואה. ככל שמדד שארפ גבוה יותר כך הוא מעיד על ביצועים טובים יותר, מכיוון שנוצר רווח גבוה יותר בסיכון נמוך יותר. מדד שארפ מחושב בהסתמך על נתונים חודשיים, 12 חודשים אחורה. הנתון מוכפל ב-100 לצורך הגברת הדיוק כך שהנתון בעצם מוצג ב-4 ספרות. מדד השארפ של איילון כספית פקדון שקלי הוא 61.24 -, מקום 20 מבין 26 קרנות הקטגוריה.

לסיכום

קרן מאכזבת בהיבט התשואה, שגובה דמי ניהול לא מוצדקים.
בסוף 2008 היקף נכסי הקרן עמדו על מעל 1 מיליארד שקל, ואילו כיום הם עומדים על פחות מ - 100 מיליון שקל - האכזבה היא כנראה לא רק שלנו...

לכתבה בקובץ pdf לחץ כאן

נתוני התשואות המופיעים בטבלאות ובתוכן המאמרים מעודכנים ל - 3  באוקטובר 2011 . נתוני ההרכבים וההיקפים והשארפ נכונים לעדכון שהופיע באתר FUNDER באותו תאריך. מאז ה-3 לאוקטובר חלו באתר עידכונים נוספים. הנתונים נאספו ונערכו על-ידי אלי ממו


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

 

x