בלעדי ל FUNDER >> פרויקט מיוחד - 5 הקרנות הטובות ביותר בענף "גמישות" ב-5 שנים

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/01/2015

קרן ה-5 שנים בגמישות – האם נמצאה הקרן ה"לעומתית" הגדולה בישראל?

אחת מהטענות הידועות כלפי קרנות נאמנות בעלות מדיניות ניהול גמישות, היא כי קרנות אלו הן למעשה קרנות מנייתיות לכל דבר והן נקראות קרנות "גמישות", בכדי שיהיה ניתן לגבות בהן דמי ניהול גבוהים. המצדדים בקטגוריה, טוענים כי ההגבלות הרגולאטוריות המחמירות מונעות ממנהל קרן מן השורה לממש את מלוא פוטנציאל הידע שאגר לאורך שנים ארוכות. הפוטנציאל הזה יכול להתממש בקטגוריית הקרנות הגמישות כאשר הוא יכול להשקיע בכל דבר העולה על רוחו (בתחום הסביר). מדידה של תשואות הקרנות הגמישות לאורך חמש השנים האחרונות יכולות לעזור לנו להכריע בוויכוח.
 
תחום הקרנות הגמישות לא רווה נחת בחצי העשור האחרון. בהווה קיימות 11 קרנות גמישות בלבד ששרדו את המסע בן חמש השנים. קרן ה-5 שנים היא הקרן ילין לפידות גמישה ממוקדת משום שהמקוריות של הניהול הניבה תשואה לאורך זמן, למרות הכישלון בשנת 2014 (ראה פירוט בהמשך). הקרן אמנם סיימה את שנת 2014 עם תשואה של רק 2.27%, אך בחמש השנים הראשונות של העשור, הקרן הניבה את התשואה הגבוהה ביותר בקטגוריה- 56.25%. במילים אחרות, הקרן הניבה תשואה ממוצעת של 9.33% לשנה בחמש השנים האחרונות. הקרן הושקה עם תחילת העשור הנוכחי ובימים אלה כאמור היא רושמת 5 שנות פעילות.

המתחרה של הקרן על התואר היא קרן קטנה יותר משמעותית – מיטב השקעות פלטינום שהיא קרן ראויה לא פחות, אך הקורלציה שלה לשוק המניות ברורה יותר ולכן לטעמנו היא גמישה פחות.

האם המכונה המשומנת כל כך החלה לחרוק?

הצלחת הקרן בהשאת תשואה גבוהה על פני זמן ארוך ונניח לשם סקירה זו כי חמש שנים הינם טווח ארוך בעולם ההשקעות, לא זכתה לאדישות מצד המשקיעים. הקרן היא הגדולה ביותר בקטגורית הגמישות עם הון מנוהל הנאמד במעל ל-450 מיליון שקלים. דמי הניהול בקרן הינם 1.94%. למרות האמור, בחצי השנה האחרונה, כנראה לנוכח שינוי תנועת ההון מחוץ לגבולות ישראל, החלו להירשם פדיונות גבוהים בקרן הגמישה של מעל ל-110 מיליון שקלים. במילים אחרות תוך חצי שנה הקרן איבדה קרוב לשישית מהונה. בהתחשב בכך שמנהלי הקרן מנהלים אותה מאז יום הקמתה וזו הפעם הראשונה שבה הקרן פודה סכומים גבוהים כל כך, כנראה שקיים מקום לדאגה.

את הרפטואר המקצועי של ילין לפידות בשוק האג"ח, השיגו מנהלי הקרנות בבית ההשקעות על ידי פיזור נרחב ועל פי פרסומים, בדיקה מדוקדקת של כל אחזקה. לשם דוגמה נכון לתחילת נובמבר*, הקרן ילין לפידות אג"ח לא מדורג + 10%, מחזיקה 115 אג"ח שונות. עם זאת, ילין לפידות גמישה ממוקדת כשמה כן היא, אינה מפוזרת. נכון לתחילת נובמבר האחרון*, הקרן הגמישה של ילין לפידות מחזיקה ב- 58 מניות שמהוות 42.6% מהון הקרן (ממוצע של 0.73% מהון הקרן למניה). ההשקעה הבולטת היא מניית פועלים עם אחזקה של מעל ל-4% ומניית מלירסון עם אחזקה של מעל ל-3%. הפיזור הינו רחב יותר בהשקעות הזרות של הקרן, כאשר הקרן מחזיקה ב-18 מניות חו"ל שמהווים כמעט 8% מהונה. ההשקעה בחו"ל הבולטת של הקרן הינה pfizer ו-wix  עם השקעות של מעל ל-1%.

השנה הגרועה ביותר של הקרן

שנת 2011 היתה שנת מפנה בשוק המניות. לאחר שנתיים של עליות שערים, ירדו מדדי ת"א-25 ות"א-100 בכ-18% וכ-20%, בהתאמה, כשבמקביל חלה ירידה גם במחזורי המסחר ובגיוסי הון. שנת 2011 הייתה גם השנה הקשה ביותר לכאורה של הקרן ילין לפידות גמישה ממוקדת, כאשר הקרן השיאה תשואה שלילית של קרוב ל-17%, תשואה שלילית, אך בכל זאת טובה יותר ממדדי המניות העיקריים בת"א. נציין כי את שנת 2014 הקרן סיימה עם תשואה נמוכה, בעוד ת"א 25 עלה כ-10% ומדד ת"א 100 עלה כ-9%. תוצאות שיכולות להסביר את הפדיונות שנעשו בקרן חצי השנה האחרונה.

השנה הטובה ביותר של הקרן

דעה ידועה היא כי לא כדאי לשפוט קרן נאמנות על פי ביצועיה בשנה הראשונה לפעילותה. זאת בשל שנדרש זמן הסתגלות מסוים עד שמנהל ההשקעות בקרן מצליח להשלים את הרכישות אותן ביקש לעצמו בסל ההשקעות של הקרן במחיר שבו הוא מאמין כי הן ראויות. למרות הכתוב, דווקא השנה הראשונה של הקרן הגמישה לבית ילין לפידות הייתה השנה המוצלחת ביותר שלה. הקרן הניבה תשואה של כ- 32.5% בשנת 2010, לעומת תשואה צנועה יותר של מדד ת"א 25 שעלה 16% ומדד ת"א 100 שעלה ב-15%.

סוף דבר

בכנס ההשקעות האחרון של פאנדר, נשאלו מנהלי ההשקעות לגבי הטרנדים שיאפיינו את השנה הקרובה וכיצד ניתן להתמודד עמם. יאיר לפידות מנכ"ל משותף ומנהל השקעות ראשי משותף בבית ההשקעות ומנהל מחלקת הקרנות של בית ההשקעות טען כי "אי ודאות תמיד מאפיינת השקעות. בעולם ההשקעות הפסיכולוגי, ככל שהמומנטום יותר ארוך, כך הוא קובע גם את הלך הציבור. זהו המצב שמאפיין את שוק הנדל"ן המקומי בשנים האחרונות וזו ההשקפה לגבי שוק המניות בארה"ב". בנוסף טען לפידות על כך שמחיר המניות המקומיות זול בהשוואה לשאר שווקים.

קרן נאמנות גמישה ככל הנראה תעוצב על פי השקפת מנהלה ועל פי דבריו, כנראה שהקרן תהיה חשופה לשוק המקומי בפרופורציה גבוהה יותר מהממוצע בקטגוריה. כמו כן ניתן להאמין כי התשואה השלילית של שנת 2014 נבעה מחשיפה נמוכה משום האמונה של מנהל ההשקעות שהגיעה העת לנקוט בזהירות יתרה. זהו המחיר של קרן גמישה.

(*) כל נתוי האחזקה נכונים ל-1.11.2014


5 הקרנות המצויינות ב-5 השנים האחרונות – קטגוריית גמישות

שם הקרן

מנהל הקרן

היקף נכסים

תשואה 31.12.09-31.1214

דמי ניהול

ילין לפידות גמישה ממוקדת

ילין לפידות

457.16

56.25

1.94

מיטב השקעות פלטינום

מיטב דש

31.31

55.73

1.35

מיטב גמישה

מיטב דש

54.09

53.17

1.52

כוון גמישה

איילון

73.4

50.67

2.85

הראל ספיר

הראל-פיא

103.2

45.69

0.39

 

 

 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x