החלוקה בעולם ההשקעות: עד כמה אנחנו בשוק של כוכבים

 

 
 

משה מימון, עורך פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/05/2015


כמה תצורות חלוקה בההשקעות. החלוקה הבסיסית הראשונה היא בין מניות לאגרות חוב. לפי חלוקת נכסי קרנות הנאמנות ותעודות הסל, הרי שהציבור (היועצים) מבצע חלוקה מאוד ברורה – אגרות חוב לקרנות הנאמנות, מניות לתעודות הסל. חלוקה נוספת היא בין ניהול השקעות אקטיבי לפאסיבי. גם החלוקה הזו מציבה שתי חזיתות ברורות – ניהול אקטיבי לקרנות הנאמנות, וניהול הפאסיבי לתעודות הסל. המסקנה המתבקשת היא שניהול אקטיבי, באגרות חוב בהכרח יגיע לקרנות הנאמנות, ואילו ניהול פאסיבי על מניות בהכרח יגיע לתעודות הסל.

אחד התהליכים שעובר על שוק ההון הוא העלייה בהיקף הנכסים המנוהלים במוצרי המדדים. אם עד עתה תעודות הסל היו האפיק הרלבנטי היחיד למוצרי מדדים, הרי שהקרנות המחקות הופכות להיות יותר ויותר רלבנטיות. כיום תעודות הסל המקומיות מנהלות כ־120 מיליארד ש', בעוד הקרנות המחקות מנהלות כ־30 מיליארד ש'. על רקע זה מגיעה הרפורמה החדשה של הרשות לניירות ערך, שנעשית בעצה אחת עם מנהלי תעודות הסל להפוך את תעודות הסל מתצורתם כיום – תעודות התחייבות (בארה"ב הן נקראות ETF), לקרנות סל (מה שבארצות הברית מכנים ETF).

התחרות מצד הקרנות המחקות לא נעלמה, כפי הנראה, מעיני מנהלי תעודות הסל, ולאור זאת סיכמו עם הרשות לניירות ערך על הרפורמה האמורה. זה מקטין סיכוני מנפיק, ואמור לספק למשקיעים ודאות גדולה יותר באשר לעלויות הסמויות בקרן. זה אומר שעולם ההשקעה הפאסיבית ינוהל כעת בשני אפיקים מאוד דומים, האחד – סחיר תוך יומי – קרן הסל, והאחר לא סחיר תוך יומי – קרן מחקה. זה יהיה, כפי הנראה, כל ההבדל ביניהם.

בתוך כך ראוי להבחין בכמה תופעות בתעשיית ניהול הכסף המקומית. התופעה הראשונה, קיימת כבר די זמן, והיא – מנהלי בתי ההשקעות השונים, מפנים לאיטם את דרכם למנהלים שהדגש אצלם יותר על התחום הניהולי, שיווקי ולאו דווקא דגש כאיש השקעות. גם בארה"ב הקרנות המחקות ומוצרי המדדים דוחקים לאט לאט את הרגליים של מנהלי ההשקעות הכוכבים, או כפי שכתבה ב־MarketWatch ציינה לא מזמן - Index Funds Killed the Mutual Fund Star (בפרפראזה על השיר הידוע Trevor Horn – Video Killed the Radio Star).

מאידך, יש תופעה שאני מניח שאנשי השוק שמים לב אליה – מתחילים לראות בתי השקעות שמגייסים בקביעות ובהיקפים גדולים מדי חודש. זה יכול להגיע רק על רקע האבחנה שביצענו, ואולי דווקא באופן הפוך לגמרי לדברי השיר, שכן נשאלת השאלה האם כאן מתחיל להיווצר מעמד של "כוכבות" למנהלי ההשקעות או בעיקר לשם המותג של בתי השקעות אלו.

השאלה היא האם באמת מדובר ב"כוכבות" שתחזיק גם בתשואות נחותות? האם שם המותג יחזיק כשהיועצים יידרשו להסביר ללקוחות למה להישאר בקרן למרות ביצועים ירודים? אם מדובר ב"כוכב", נמשיך לראות גיוסים גם בימים קשים, אבל אם בתקופות קשות נראה פדיונות, נבין שאין כאן כוכב עולה חדש, אלא רק טרנד זמני, ומה שנצחי הוא השינוי – Video Killed the Radio Star – אבולוציה תמיד מנצחת.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x