קרנות נאמנות הטובות לפי מדד שארפ

בדרך כלל כאשר המשקיע הפרטי משווה בין קרנות נאמנות שונות הוא נוהג לבצע השוואה על בסיס תשואה. קריטריון התשואה הינו בעיתי מכיוון שאינו לוקח בחשבון את מרכיב הסיכון ולכן מניח למעשה שהמשקיעים הינם אדישים לסיכון. על כן כאשר אנו באים להשוות בין קרנות נאמנות יש מספר פרמטרים שכדאי לקחת בחשבון, אחד מהם צריך להיות "מדד שארפ".

 

 
 

גלעד שמיר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/09/2007

בדרך כלל כאשר המשקיע הפרטי משווה בין קרנות נאמנות שונות הוא נוהג לבצע השווה על בסיס תשואה. קריטריון התשואה הינו בעיתי מכיוון שאינו לוקח בחשבון את מרכיב הסיכון  ולכן מניח למעשה שהמשקיעים הינם אדישים לסיכון. על כן כאשר אנו באים להשוות בין קרנות נאמנות  יש מספר פרמטרים שכדאי לקחת בחשבון, אחד מהם צריך להיות "מדד שארפ". מהו מדד שארפ, כיצד הוא עוזר לנו לבחור קרן נאמנות, ואילו קרנות הן מוצלחות על פי מדד זה. כל זאת בכתבה הקצרה שלפנינו.

מדד שארפ בו נעסוק פותח בשנת 1966 על ידי W.F. Sharpe ,מדד זה הוא כלי הנותן אמת מידה להחזר ההשקעה הממוצע ביחס לסיכון של אותו נכס פיננסי, כאשר הנכס יכול להיות מניה, אג"ח או במקרה הפרטי שלנו, קרן נאמנות.
כאשר אנו משווים בין שני נכסים המתייחסים לאותו מדד היחס, נעדיף להשקיע בנכס לו מדד שארפ גבוה יותר, משום שהוא זה שנותן לנו החזר ממוצע גבוה יותר עבור השקעה באותו הסיכון.

לקחנו מספר קטגוריות ובדקנו לאלו קרנות נאמנות ב-12 החודשים האחרונים יש מדד שארפ  גבוה יותר מהבנץ מרק שלהם וכיצד נתון זה אכן מסתנכרן עם תשואת הקרן. הבנץ מרק אותו בחרנו הינו ממוצע מדד שארפ של כל הקרנות בקטגוריה ספציפית.

אג"ח כללי

מדד שארפ הממוצע בקרנות אג"ח כללי עומד על 0.0628. 57 קרנות הכו את המדד ו-44 נפלו ממנו. המצטיינות בתחום הן קרן מאור-לוסקי תיק 30, כוון אג"ח דינאמית ופסגות תיק השקעות עד 50, שלושתן עם מדד שארפ של למעלה מ-1.4.
כאשר משווים בין התשואות של קרנות האג"ח הכללי ניתן לראות כי פסגות תיק השקעות עד 50 מדורגת ראשונה בקטגוריה, כוון אג"ח דינאמית במקום הרביעי ומאור- לוסקי תיק 30 מדורגת בשישי, בסדר הפוך משהן מדורגות עפ"י מדד שארפ.
 
קרנות גמישות

מדד השארפ הממוצע של הקרנות הגמישות ל-12 החודשים האחרונים עומד על 0.83. מספר הקרנות שהכו את המדד עומד על 18 ואלו שנפלו ממנו על 17.
הקרנות שבולטות לטובה בתחום הן הלמן אלדובי הזדמנות עם 2.4% ואילנות גמישה עם 2.26%.
לשתי קרנות אלו גם התשואה הטובה ביותר ב-12 החודשים האחרונים, באותו הסדר. הלמן אלדובי מובילה עם 41.58% ומעט אחריה אילנות עם תשואה של 41.04%. שתיהן מקדימות בהרבה את המתחרות.

מניות חו"ל כללי

מדד שארפ  הממוצע לקרנות בתחום זה עומד על 0.243. 14 קרנות הכו את המדד ו-22 נפלו ממנו.
הקרנות המצטיינות הן אור גלובל עם מדד שארפ של 1.25 ואלטשולר שחם מניות גלובלי 1.12. בהשוואת תשואות ניתן לראות שדווקא כיוון חו"ל לה מדד שארפ יחסית נמוך(0.79%) עומדת במקום הראשון עם 26.91% תשואה ושתי מובילות מדד שארפ בקטגוריה משתרכות אחריה, אור גלובל עם 25.7% ואלטשולר שחם מניות גלובלי עם 25.2% תשואה.

מניות כללי

קטגוריה אחרונה בה נשווה בין מדד שארפ והשלכותיו על תשואת הקרנות היא מניות כללי. בקטגוריה זו ממוצע מדד שארפ של הקרנות הוא הגבוה ביותר ועומד על 1.201. מספר הקרנות שהתעלו מעל למדד זה ב-12 החודשים האחרונים הוא 24 ואלו שנכשלו במשימה הוא 22.
הקרנות הבולטות הן פסגות מניות ואפריקה מניות+אסטרטגיות עם מדד שארפ של 2.64 ו- 2.34 בהתאמה. בהשוואת התשואות הסדר ביניהן מתהפך כאשר אפריקה מדורגת בראש עם תשואה של 44.14% ופסגות עם תשואה של 39.92% מדורגת הישר אחריה.

ובכן, בפעם הבאה שאת\ה שואל את יועץ ההשקעות שלך על קרנות נאמנות שאל אותו גם על מדד שארפ, יש משהו במדד הזה.

תחום השוואה

מדד שארפ ממוצע

שם הקרן

מדד שארפ

של הקרן

תשואת הקרן

ב-12 חודשים

אג"ח כללי

0.0628

מאור-לוסקי

תיק 30

1.59

11.2%

גמישות

0.83

הלמן אלדובי הזדמנות

2.4

41.58%

מניות חו"ל כללי

0.243

אור גלובל

1.25

25.7%

מניות כללי

1.201

פסגות מניות

2.64

39.92%

הנתונים נבדקו ליום 2/9/2007

מדד שארפ בוחן ביצועי עבר של קרן מול תנודות התשואה בעבר ועל כן אין הוא מדד מושלם, בכל מקרה, אין לראות בכתבה זו משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו. מאמר זה אינו בא להחליף ייעוץ על בסיס אישי. במאמרים, בידיעות, בכתבות, בנתונים הפיננסיים ובכל חומר כתוב ומצולם אחר המתפרסם באתר פאנדר, או באמצעות אתר פאנדר  אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישת או מכירת ניירות ערך. קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון כלשהו המופיע באתר פאנדר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.

x