מה צפוי לשנת 2017 בשוק הדיור?

11 שנה רצופות, מאז 2006, עולים מחירי הדיור בהתמדה. האם גם בשנת 2017 המגמה תמשך? להלן הערכות מומחים

 

 
ארז כהן, לשעבר יור לשכת שמאי המקרקעיןארז כהן, לשעבר יור לשכת שמאי המקרקעין
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/12/2016


11 שנה רצופות, מאז 2006, עולים מחירי הדיור בהתמדה. האם גם בשנת 2017 המגמה תמשך? להלן הערכות מומחים:

שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין:"מגמת עליית המחירים תמשך, למרות הצפי להמשך העלאת הריבית על המשכנתאות ולמרות התחושה אצל רבים שעליית המחירים מוצתה. הסיבות: המחסור בהיצע הדיור החריף בשנה האחרונה, זאת גם עקב העדר מספיק התחלות בנייה, העדר קרקע מתוכננת לשיווק וכשלון חרוץ של פתרונות הדיור שהוצעו על ידי הממשלה, בתוכם מחיר למשתכן שרק יצר ביקושים כבושים אדירים בשוק הדיור הכללי. גם מס הרכישה שהוכפל לפני כשנה וחצי והכוונה למסות דירה שלישית, יצרו בלבול וחוסר יציבות בשוק ורק ידחפו עוד יותר את רמות המחירים, הן השכירות והן מחירי הדירות. הצעתי בעבר ואני מציע שוב ביתר שאת: לקדם בניה ציבורית באמצעות חברות משכנות, כפי שנעשה עד לשנות ה-80 של המאה שעברה, ובכך לקדם במהירות היצע דיור נאות, ובמיוחד באיזור הביקוש!"

אדריכלית רותי הרשקוביץ, בר הרשקוביץ אדריכלים, מומחית להתחדשות עירונית:"העדר קידום התחדשות עירונית, ובמיוחד פרויקטים תקועים של פינוי בינוי, יצרו מחסור במיוחד באיזור הביקוש במרכז הארץ. לעומת זאת קידום הסכמי הגג עם העיריות, ובמיוחד בפריפריה, יצרו היצע אופטי בלבד באותם מקומות, זאת בשל העובדה שלא ברור בעליל כמה באמת זוגות צעירים ומשפרי דיור מוכנים לעקור לפריפריה, ובמיוחד בשל העדר מקומות תעסוקה הולמים ובעיות העדר מוסדות ציבור ותשתיות לקויות. לכן אני צופה לשנה הקרובה המשך ביקושים ועליות מחירים באיזור הביקוש במרכז הארץ. לעומת זאת בפריפריה אני צופה עצירה של עליית המחירים שאיפיינה את השנה האחרונה, מעפולה בצפון ועד קרית גת ובאר שבע בדרום. חלק נכבד מרוכשי הדירות במקומות אלה הינם משקיעים מהמרכז ובסופו של דבר "ההר  יוליד עכבר". הממשלה חייבת, בתיאום עם העיריות לקדם לשנים הקרובות מאות אלפי יחידות דור במסגרת פינוי בינוי באיזור הביקוש ויפה שעה אחת קודם!".

היזם חיים מאירוביץ, מבעלי קבוצת מאירוביץ גלנור:"השנה האחרונה, 2016, התאפיינה בפספוס רבתי של הפוטנציאל הגלום בתמא 38. ההחלטה על תמא 38/3א של מטה הדיור בממשלה שהתקבלה לקראת סוף השנה, היתה בבחינת "מעט מידי ומאוחר מידי", ורק יצרה אכזבה ובלבול בשוק, וחילוקי דיעות קשים ביותר בין העיריות לבין היזמים. חשוב להדגיש שהתמא 38, גם אם נולדה מתוך כוונה למגן את בנייני ישראל כנגד רעידות אדמה, מהווה מכשיר יעיל ביותר לקידום מהיר של רבבות יחידות דיור חדשות, ובמיוחד באיזור הביקוש, היכן שהקרקע יקרה מאוד. מדובר אם כן בהחמצה כפולה: גם אפשרות לייצר היצע דיור מיידי ובכך להרגיע את השוק ולייצב את רמות המחירים, וגם במיצוי זכויות הבנייה היקרות מפז שאינן מנוצלות. אני צופה, לצערי, שכל עוד החלטה בעניין זה לא תתקבל, רמות המחירים, ובמיוחד בגוש דן רבתי ומרכז הארץ, ימשיכו גם בשנה הקרובה לשעוט קדימה".

היזם יהודה הרציג, הרציג נדלן והשקעות:" נוצרה בשנה האחרונה מגמה של ישראלים רבים שהתייאשו מרכישת דירה והעדיפו לשים את מבטחם ברכישת קרקע, ובמיוחד במרכז הארץ, זאת עקב רמות המחירים הבלתי אפשריות, וגם ההערכה שאותה קרקע, ברגע שתופשר לבנייה, ערכה יעלה באופן דרמטי. בד בבד ישראלים רבים אחרים, ובצדק, העדיפו לרכוש דירה להשקעה בפריפריה, ובמיוחד באזורים שעדיין רמות המחירים בהן שפויות ובעלות פוטנציאל לעלייה משמעותית ותשואה גבוהה על ההשכרה. אין זה פלא שמקומות דוגמת טבריה, אשקלון, רמת הגולן, קרית גת ואפילו ירוחם, הפכו למושא נחשק למשקיעים, זאת מכיוון שפשוט האלטרנטיבות אוזלות והולכות. מצד אחד זוהי בהחלט הזדמנות פז להמשיך ולפתח את הפריפריה ולהביא אליה לא רק משקיעים, אלא גם משפרי דיור בחתך סוציו-אקונומי גבוה. מצד שני יש לתת את הדעת על המחסור הכללי בדיור והביקושים הכבושים האדירים במרכז הארץ, מה שלהערכתי ימשיך להביא לעלייה במגמה של רכישת מקרקעין או לחלופין דירות קטנות להשקעה במקומות שעליית המחירים היתה בהן מתונה יחסית".

ממתגת הערים בפריפריה, שיר הספרי:"שנת 2016 תרשם בהיסטוריה של מדינת ישראל כהחמצה הגדולה לפתח את הפריפריה, ובמיוחד עקב כשלון מחיר למשתכן. העובדה שרובם רוכשי הדירות במקומות אלה הינם משקיעים ממרכז הארץ, מלמדת על גודל השבר. על מנת שב-2017 המצב ישתנה, על מקבלי ההחלטות בממשלה לחשוב לא רק בקנה מידה של "כמה דירות נבנה בפריפריה", אלא גם ובעיקר על בעיית הבעיות, העדר מקומות תעסוקה הולמים ומיתוג נמוך בקרב צעירים ששוקלים לעבור לשם, אולם רובם מחליטים בשלילה. רק תכנית לאומית רבת היקף הכוללת בתוכה הקמת מתחמי תעסוקה גדולים, אשכולות-אשכולות, הן בגליל והן בנגב, מה שייצר רבבות מקומות עבודה איכותיים, תוכל להביא לשינוי המיוחל. בד בבד לא מספיק לדבר על חשיבות הפריפריה, אלא גם לבצע טיפול שורש מיתוגי, שיכלול בתוכו בין היתר חבילת סיוע ממשית, שתכלול בתוכה הלוואות ומענקי מקום נדיבים כפי שהיה בעבר. נכון להיום אינני רואה איך הפריפריה משתנה ב-2017, ובכלל"!


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x