תגובות מיטב דש ואינפנטי למדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2016

מדד חודש פברואר צפוי לרדת ב-0.3%. מלבד הגורמים העונתיים הוא יושפע מהוזלת המים. מדד חודש מרץ צפוי לעלות ב-.0.1%. התחזית ל-12 חודשים עומדת על 0.5%. הסיכון לתחזית הנו כלפי מטה.

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/01/2017

מדד חודש דצמבר נותר ללא שינוי לעומת התחזית שלנו לירידה של 0.1%. ההפתעה העיקרית במדד נרשמה בסעיף הירקות שעלה ב-4.6%. בפרט התייקרו מחיר הארטישוק ב-234% (!) וקישואים ב-32%. הם לבד תרמו קצת פחות מ-0.1% למדד. נרשמה ירידה גדולה מהצפוי במחירי המזון בשיעור של 0.5%. לעומת זאת, סעיף התקשורת והבריאות היו גבוהים מהצפוי.

קצב האינפלציה השנתי עלה למינוס 0.2%, כאשר בחודש יוני הוא עמד על מינוס 0.8%. בחודשים האחרונים עלתה תרומת הסעיפים כגון התחבורה והתקשורת, בעיקר בגלל התייקרות הדלק והתמתנות בהוזלות מחירי התקשורת. גם תרומתו של סעיף אחזקת דירה עלה בגלל התייקרות הנפט. שאר הסעיפים שתרומתם לאינפלציה עלתה כוללים סעיף הפירות, התרבות והבידור והבריאות, אך בשיעורים יחסית זניחים .

לעומת זאת, ניכרת ירידה בתרומתם של הסעיפים "הכבדים". סעיף הדיור עלה ב-1.4% בלבד ב-12 החודשים, .השיעור הנמוך ביותר מאז יולי 2008. גם תרומתם של סעיף המזון, הירקות, ההלבשה והנעלה והריהוט ירדה 

בסיכום של שנת 2016 בהשוואה ל-2015, מחירי המזון, הירקות, הדיור, הריהוט והחינוך עלו פחות או ירדו יותר. לעומתם, מחירי הפירות, אחזקת דירה, הבריאות, התרבות והבידור, התחבורה והתקשורת היו גבוהים יותר.

במבט קדימה, יש שינוי חיובי קל במספר סעיפים. התייקרות האנרגיה צפויה לחלחל לעלויות הייצור וליצור מעגל משני של ההתייקרויות. העלנו את התחזית לסעיף התקשורת בגלל השינויים בענף. גם עלייה מסוימת באינפלציה בעולם תשפיע לחיוב על האינפלציה בישראל.

יחד עם זאת, לא ניכרת עלייה רוחבית במחירים. הגורמים הבאים צפויים להשפיע לירידה בסביבת האינפלציה בשנה הקרובה:
  • אם ההתמתנות הנוכחית בסעיף הדיור תמשך, האינפלציה תהיה נמוכה מאוד. אנו בינתיים מעריכים שהוא יעלה ב-2% בשנה הקרובה בגלל השפעת המס על הדירה השלישית, אך אם נראה שאין השפעה משמעותית בחודשים הקרובים, נוריד את התחזית. 

  • אנו מעריכים שבחודשים הקרובים מחירי מוצרי צריכה רבים יושפעו מייסוף השקל ביחס לאירו והמטבעות האחרים. 

  • לא הכנסנו לתחזית את ההורדה האפשרית של המע"מ בחודשים הקרובים לאחר דברי שר האוצר.

  • במהלך השנה צפוי המשך השפעת הרפורמות בתחום היבוא שכבר התחילו. כמו כן, גם הגברת התחרות תמשיך ללחוץ על המחירים.

  • הרפורמה בטלוויזיה רב ערוצית צפויה להיכנס לתוקף.

  • פיקוח על פערי תיווך במחירי הפירות והירקות עשוי לעלות מדרגה.

  • מדיניות שמיים פתוחים וחדירת אפליקציות בתחום התיירות צפויים להמשיך ולהוזיל עלויות הטיסות והנופש.

  • תימשך השפעת המסחר האלקטרוני, בפרט הקניות מהאתרים בחו"ל, על המחירים בישראל.

הגורמים שציינו לעיל צפויים להשאיר אינפלציה בישראל ברמה נמוכה. אנו מעריכים שמדד ינואר ירד ב-0.2%. הוא יושפע מהתייקרות החשמל, הדלק והסיגריות. מנגד, מחירי ביטוח חובה והתרופות צפויים לרדת. מדד חודש פברואר צפוי לרדת ב-0.3%. מלבד הגורמים העונתיים הוא יושפע מהוזלת המים. מדד חודש מרץ צפוי לעלות ב-.0.1%. התחזית ל-12 חודשים עומדת על 0.5%. הסיכון לתחזית הנו כלפי מטה.

תגובת אינפנטי

שנת 2016 מסתכמת כשנה שניה ברצף בה האינפלציה שלילית, זאת למרות העלייה שנמדדה במחירי הנפט, לאחר שאלו ירדו בחוזקה בשנת 2015. 

בסיכום שנת 2016 הסעיף העיקרי שתרם למדד הוא סעיף הדיור אשר עלה ב- 1.4% ותרם 0.375% למדד.

מנגד הסעיפים שגרעו את השיעור הגבוה ביותר במדד היו: ירקות ופירות, וריהוט וציוד לבית אשר ירדו ב-2.7% ו- 2.4% , בהתאמה וגרעו מהמדד 0.075% כל אחד.

בהתייחס לשנת 2017, הגורמים אשר צפויים לתרום לאינפלציה הם: התחזקות שוק העבודה, עלייה בשכר ועלייה בעלות הייצור, אשר צפויה לייקר את עלות מוצרי הייצור ומחירי הסחורות, שבראשם מחיר הנפט שצפוי לשמור על רמת מחירים יציבה.

גם השנה סעיף הדיור שמשקלו במדד הוא הגדול ביותר, צפוי להיות משמעותי מאוד בשנת 2017 ועלול להיות מושפע מחוק מיסוי דירה שלישית. בתרחיש "האופטימי יותר" נראה תחילת ירידת מחירים ויציאה של משקיעים חדשים מהשוק כפי שמסתמן בחודשיים האחרונים, ומכירות מעטות של בעלי דירה שלישית. נכון לפרסומים אחרונים חלקם של המשקיעים מרכישות דירות הוא כ-20% כלומר כ-10,000 דירות חדשות בשנה שנכנסות לשוק השכירות. 
 




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין

 תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x