בורסה >>> ניתוח של מדדים מובילים ומט"ח >>> המבחן הפיננסי האמיתי של הבורסה במשבר הקורונה

מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה. מבט על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

 

 
ניתוח שווקיםניתוח שווקים
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/06/2020

הקדמה

חברים יקרים: אני מצטער לומר זאת, כי לרוב המוחלט של המשקיעים קשה לראות שוק יורד אבל אשר יגורנו בא. בעולם, ולכן גם אצלנו, הגיע המבחן הפיננסי האמיתי של משבר הקורונה: המבחן של התיקון היורד הראשון, המשמעותי, אחרי התקומה המהירה מן הקריסה הראשונית. 

לפני שאמשיך לפרט על המצב הנוכחי הספציפי, כמה מילים על העניין המהותי עצמו:
בעולם הניתוח הטכני, אנו מכירים במגמות כאלמנט החשוב מכול. זאת עקב העובדה הפשוטה שאלו מציגות בפנינו את הפסיכולוגיה של מי שקובע בשוק. אבל, כאשר המגמה היא בתחילת דרכה, המבחן האולטימטיבי שלה אינה הגל הראשון שלה אלא השני דווקא, זה אשר בא ומנסה להכניס מקל בגלגלים של המגמה הראשית. 

החלק האנטי-מגמתי הראשון הזה אומר לנו רבות על ידי עוצמתו (אופי הנרות, רציפות ותאוצת התנועה, זרימות ההון וכו...) ועומקו. ביחס לעומק הכלל פשוט מאוד: כעומק התיקון, כך חולשתה של המגמה. עומק של שני שליש או יותר מן הסגמנט המגמתי הקודם יאמר לנו שהמגמה חלשה מאוד, ושהשחקנים מאוד הססנים לגבי עתידה הטוב של אותה מגמה. אגב, תהיה זו חיובית או שלילית. 

לעומת זאת, עומק רדוד, של עד חצי ואף שליש בלבד, יצביע על בטחון עצמי עצום ביכולת המגמה להמשיך באופן מחוזק וטוב, אחרי אותו תיקון מתבקש. זהו המקום שבו אנו נמצאים. אחרי הקריסה הראשונית, ראינו תקומה אדירה, אשר נכנסת עכשיו לבחינה של ספק: האם מדובר בתחילתה של מגמה עולה חדשה, שבאה אחרי אותו אירוע טראומטי, אבל חולף, של הקורונה, או שכל העלייה מן התחתית של ה-18 למרץ הייתה היא התיקון העולה של מגמה שלילית ארוכת טווח. מה שיקרה בשבועות הקרובים יכריע זאת. 

האופציה השלישית מתבטאת בגרף הבא, המגיע מבית McClellan:



לפנינו הצגה של שתי חריגות בולטות לעומת קו האמצע המחושב על פי אנליזה רגרסיבית פשוטה. הקו, המכנה "קו פני הים" הוא אזור המסחר ה"הגיוני," ולכן, על פי מה שקרה בפועל, השוק פשוט חרג תחילה כלפי מעלה, ובמשבר הקורונה חרג רבות כלפי מטה. האם התקופה הקרובה תהיה שאיפה של השוק להיות סביב אותו קו "פני הים", וזאת עד שיתבררו עד תום ההשלכות הכלכליות של כל תופעות הלוואי מן הווירוס? זו בהחלט אופציה, והתיקן הטכני היורד הקרוב יאמר לנו גם זאת. 

נזכור שמהותית אין הרבה שינויים מן הסקירה הקודמת: העולם יוצא מן הסגר לעולם הפתוח, לאט אך בטוח, יחד עם עלייה מסוימת, וצפויה, של התחלואה. הנפט, וריביות, כשני פרמטרים המהווים תחליף למד החום של המשבר, מראים שהעולם עדיין מחפש דרך אבל עטוף עדיין באופטימיות זהירה כלפי יכולות האנושות לקום מן המשבר לכיוון עולם קצת שונה אך משגשג לא פחות מאשר זה שהיה לפני הופעת המגפה. התיקון הטכני היורד הנוכחי נובע מן ההשפעה הנקודתית של אמרות וידיעות שליליות מן הגל הראשון אחרי הסגר. כל העניין יהיה לראות אם פסימיות נקודתית תהפוך לדיכאון. 

הבה נסתכל עכשיו על שלושת הנכסים ספציפית:.



תא 35

כרגיל, שוק המניות הישראלי הינו החלש יותר מן השווקים הנסקרים, כאשר אנו רואים בגרף שהוא הצליח להגיע עד כה לקצת יותר מ-50% בתיקון העולה מן הירידה הגדולה. למעשה, ההגעה לאזור זה הייתה כבר בתחילת מאי, כך שאיננו יכולים לומר שהתקדמנו רבות מאז ועד עתה. האם נתוני הכלכלה המקומית קובעים משהו כאן? לא. האם הצרות הפוליטיות של הקואליציה משנות משהו כאן? ממש לא. האם יש השפעה של המט"ח על המניות? כקורלציה הפוכה? קצת, אבל בשוליים. אז מה בעצם קובע כאן? פשוט מאוד: מחירי המניות אצלנו נקבעות על ידי הגופים הגדולים, ולא המשקיעים הקטנים. 

ואלו, המוסדיים, פשוט נאלצו להתאים עצמם לעולם, כאשר התקומה שם רצה פלאים. מנקודה מסוימת, אותה קורלציה לעולם פשוט נעצרה כי חלק מן המניות הנסחרות כאן ושם פשוט לא היו שייכות לחלק שהמשיך קדימה בחו"ל. וכך, המוסדיים שלנו פשוט עומדים על הגדר מתחילת מאי כי אין עדיין סיבה לחשוב דבר, לכאן או לכאן, על הכלכלה שלנו: אין עדיין תקציב, והצעדים לשיפור מצבם של הסובלים מן הקורונה עדיין לא נראים כמספיקים. 

טכנית, מאז תחילת מאי, המדד מייצר תבנית של יתד עולה, עם מומנטום אפסי ממש (ראו את ה-מקדי מטה). כל זה כאשר ה-סטוקסטיקס עדיין נמצא די קרוב לאזור קניות היתר ו"מרשה טכנית" למימוש מטה. אני מתאר לעצמי שיום ראשון ושני של השבוע הקרוב יהוו במה למהלך יורד, עקב ביצועי וול-סטריט של יום חמישי ושישי אבל ההמשך הוא המעניין. שבירה של רמת התמיכה המאסיבית של 1350 תהיה מאוד משמעותית לשלילה, כאשר שבירה כזו תגרור להליכה ל-1250 די מהר ומשם אולי לבחינה של התחתית של 1150. הכול במרווחים של 100 נקודות מדד, האהובות כל כך על שחקני האופציות בשוק הזה. לעומת זאת, פריצה של תבנית היתד כלפי מעלה, והתגברות על 1500 תהיה סמן חיובי מאוד ותביא לשאיפה להגעה לסביבה של 1630.



דולר-שקל

בזירת המט"ח המקומית אין חדש תחת השמש, וזאת, עד יום שישי האחרון. עד אותו יום שישי, המהלך היורד מן השיא של משבר הקוררנה סביב 3.88, המשיך דרכו, והגיע עד קרוב מאוד לתחתיות של סביב 3.4. כל זה היה ביטוי מובהק לאופטימיות של השחקנים כלפי הכלכלה שלנו לצאת בשלום יחסית מן המשבר (איבוד קטן יחסית של תוצר ביחס לאומות OECD אחרות). 

במסגרת של אותו מהלך יורד ראינו עצירה ממושכת מעל רמת התמיכה הלוגית סביב 3.5 אבל זו נשברה בתחילת חודש יוני והניבה רצף אדום יפה של נרות שליליים. כל זה עד יום חמישי. כאמור, באותו יום, וול-סטריט הייתה כמרקחה והדולר בעולם, יחד עם היין והפראנק השווצרי התחזקו והצביעו על חידוש הרצון של המשקיעים הגלובליים בבריחה לכיוון נכסי מפלט. ונזכור שהדולר האמריקאי הוא אכן כזה. 

שוק המניות המקומי לא הספיק עדיין לשקף את שאירע אבל זמני המסחר בזירה המט"חית מאפשרים זאת, ואנו רואים את הביקוש המחודש של יום שישי. טכנית, המבחן עומד על פריצה של 3.5 מחדש כלפי מעלה. בכך תיפרץ רמת התנגדות חזקה אבל גם קו מגמה יורד משמעותי אשר הצליח עד כה לדחות את כל ניסיונות הדולר המקומי לחזור למגמה חיובית. נראה בימים הקרובים אם זה אכן מה שהוא יצליח לעשות. 

בכיוון השלילי נציין את הרצפה סביב 3.4 כעמדת מבחן חשובה עבור הדולר שלנו כאשר שם מחכה לו הבק המרכזי, המנסה לגרום לשער דולר נורמטיבי עבור היצואנים הסובלים גם כך מכל מה שהכלכלה הגלובלית יצרה בימי קורונה אלו. 



S&P500

אין השונה הפעם מן הסקירות הקודמות: המדד האמריקאי הינו המעניין, והקובע ביותר, מבין כל מה שאנו סוקרים כאן. מדוע? כ הוא הקובע את האווירה ואת הפסיכולוגיה של רוב השווקים המנייתיים בעולם, כולל אז זה שלנו. כמו שאתם יכולים לראות, תקומתו מן הקריסה הגדולה הראשונית של משבר הקורונה הצליחה להשיג כמעט 100% (אזור פיבונצ"י A) מן הירידה כולה. 

לא כמו אחיו הצעיר יותר, הנסדק, אשר הצליח לקבוע שיא חדש, אבל כמעט. לא רק זאת אלא שהמהלך העולה המסיים, זה אשר החל באמצע מאי, והמשיך עד יום חמישי האחרון, היה פשוט מרהיב ביופיו המתמשך ועוצמתי. מי שמטיל בזה ספק יכול להיווכח בכך באינדיקאציה ובמיוחד ב-סטוקסטיקס אשר חי בעולם קניות היתר לכל אורך תקופה אחרונה זו. 

וכאמור לעיל, הגענו עכשיו למבחן הגדול. על מנת לבחון את העומקים השונים שהמדד יכול להגיע אליהם מטה, שמתי סרגל פיבונצ"י B. שימו לב שבשני המקרים, אזור ה-50% תיקון (גם מעלה וגם מטה) יושב סביב רמת מחיר אחידה והיא הרמה סביב 2750. זו עכשיו רמה דרמטית של חשיבות במידה והמדד יגיע אליה לבחון אותה כלפי מטה. 

לא רק שהיא אזור פיבונצ"י כפול, אלא מהוה גם רמת תמיכה משמעותית היסטורית כמו שהזנבות של שלושת הניסיונות לשבור אותה סביב חודש מאי מראות היטב. לא נתכחש שיום חמישי ושישי היו ימים קשים במיוחד עבור סוחרי אמריקה. תוך יומיים הגענו לאזור תיקון פיבונצ"י ראשון של איבוד 23.6% מן העלייה מאז ה-18 למרץ. וזה הרבה ביומיים. 

כמו כן, האינדיקאציה עדיין באזורים הגבוהים, ו"מרשה" בהחלט המשך יורד להקלה של מצבי הקיצון. ולמרות זאת, עלינו פשוט לחכות ולראות מה יקרה סביב 2700-2750. זה יהיה באמת מבחן הדברים ואם המדד יירד משם, רק אז להפוך להיות פסימיים. כל אזור קודם של עמידה וחזרה מעלה לפני 2700 תהיה הוכחה של עוצמת המגמה החיובית החדשה הכללית, זו אשר החלה ב-18 למרץ, ושהמשק האמריקאי מאמין, דרך הבורסה שלו, שכל הקורונה היה אירוע כואב מאוד אבל בר חלוף ברמה האסטרטגית של הדברים. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 
כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.   

x