קרן במעקב || הגמישה של פסטרנק-שהם || צעירה, מניבה, ומצליחה לגייס אמון המשקיעים

השיקול לבחירת הקרן שלפניכם היה משולב. גם ביצועים, וגם וותק. או ליתר דיוק, חוסר בוותק. רציתי לראות מי הקרן הגמישה הצעירה ביותר שעשתה הכי הרבה, ועד איפה היא הגיעה בטבלה הכללית של הקטגוריה.

 

 
קרן במעקבקרן במעקב
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/01/2021

השיקול לבחירת הקרן שלפניכם היה משולב. גם ביצועים, וגם וותק. או ליתר דיוק, חוסר בוותק. רציתי לראות מי הקרן הגמישה הצעירה ביותר שעשתה הכי הרבה, ועד איפה היא הגיעה בטבלה הכללית של הקטגוריה. וכך הגענו לקרן המוצגת. עולם הגמישות הוא עולם "קסום" של קרנות נאמנות. אם תלכו לדף הקרנות האלו באתר שלנו תמצאו מגוון עצום של יכולות, של סוגי וותק ודמי ניהול, ומגוון רחב של בתי השקעות ומנהלי קרנות. זה בהחלט הגיוני שנראה מגוון כזה.

מצד אחד, גוף מקצועי פיננסי "חייב" שתהיה לו במה להצגת היכולת הבלתי מוגבלת שלו במנדט. וחופש מוחלט אומר שמנהל הקרן יכול ליישם את פילוסופיית ההשקעה שלו בצורה האופטימאלית. למשל: לשחק את שני כיווני השוק (לונג-שורט), להשתמש בנגזרים ולא רק בנכסים פיזיים, להגדיל חשיפה לחו"ל או להישאר מקומי בכל התיק או בחלקו, ובכלל, "לזוז" הרבה יותר מאשר בתיקים מוגדרים שבהם החופש נמצא בעיקר בבחירת הנכסים הספציפיים.

ציבור המשקיעים שלנו סולידי וחשדן מטבעו. מצד אחד הוא מעוניין בתשואות גבוהות ככל האפשר אבל חושש מהפסדים בצורה מודגשת ואינו נותן אמון גורף מיד. אמון, בציבור הישראלי, נרכש אחרי הרבה זמן של הוכחת יכולת. ומי כמו קרן גמישה, מצליחה, כדי להביא את המשקיעים להאמין בגוף המנהל ובקרן שלו? הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן בעלת אפיון כפול של הנהלה: מנהל הקרן הוא איילון, ומנהל ההשקעות הם פסטרנק-שהם (להלן פסטרנק). כמו שציינתי לעיל, היא די צעירה, והוקמה בסתיו 2019 אבל הצליחה לתפוס את המקום השני בתשואה של 2020. למרות זאת, גודלה אינו משמעותי, ובוודאי אינו משקף את היכולות שלה להניב עבור המאמינים בה. בסה"כ יש בה כ-19.3 מיליוני שקלים וזה ממקם אותה במקום ה-26 מבין 44 הקרנות הגמישות בשוק שלנו.

כאמור, היא הצליחה מאוד בשנה קשה של קורונה והניבה תשואה של כמעט 40% בשנה האחרונה. בהחלט מעיד על יכולות. סטיית התקן, כקנה מידה של תנודתיות של הקרן נמצא בתחום הסביר של הדברים עם 2.53% כאשר זה גם מעיד על כך שב-פסטרנק לא "משתגעים" ביחס לסיכון. למרות זאת, הם בהחלט אוהבים אותו, ובמיוחד ברמה המקומית כרגע. איך אנו יודעים זאת: 86.37% מן התיק מנייתי והמח"מ הממוצע של האג"ח בתיק קצר מאוד (1.42 שנים) יחד עם דירוג ממוצע של CCC+. לא אגרות "סולידיות" לכל הדעות. כל זה כאשר החשיפה למט"ח נמצאת סביב 9.13% בלבד.

השארתי את החלק הטוב והמעניין לסוף: קרנות צעירות יכולות לנקוט בשתי גישות מההתחלה: לגבות דמי ניהול גבוהים מאוד על בסיס של "שחצנות" ("אנחנו הכי טובים ולכן תשלמו לנו") או לבנות קהל משקיעים המעז לקחת חלק בהרפתקה, ולתת זמן לבנות אמון בקרן ללא כאבי עלות גדולים מדי. ב-פסטרנק החליטו על הגישה השנייה ודמי הניהול שלהם, 1.70%, בוהק בנמיכותו כאשר זה ממקם אותם במקום ה-20 מן היקרה ביותר מתוך 44 הקרנות. להזכירכם: היא נמצאת במקום השני בתשואות של שנת 2020.

ביצועי הקרן



התמונה הזו מרשימה בפני עצמה בכך שהיא מראה לנו עקומת מחיר רציפה למדי מאז התקומה מהירידות של הקורונה. קשה לומר שאנו יכולים למצוא כאן תיקון טכני יורד משמעותי, מאז אותו תאריך של אמצע מרץ. וזה אומר שמנהלי ההשקעות כאן עשו בחירה נבונה למדי בנכסים. וזאת, מן ההתחלה של אותה חזרה מעלה. אני מעלה השערה, על בסיס התשואות, שאותה בחירה התרכזה ב"דברים" תואמי התקופה: ריחוק חברתי, טכנולוגיה, רפואה, ובכלל כל מה שמוגדר כנהנה מן המאפיינים של התקופה.

כאשר מסתכלים על התיק, על בסיס תאריך העדכון האחרון של סוף ספטמבר, אנו רואים את מה שתיארתי כאן: תיק מנייתי מקומי עם 36 מניות ו-כ-72% מן התיק, אג"ח מקומי עם 7.7% מן התיק, חשיפה לסין בגודל של כ-4.2% מן התיק, מנייה אחת בחול העוסקת בתחום הסולארי שממש התפוצץ מעלה בשנת 2020, וקרן סל העוסקת בסייבר עם כמעט 2% מהתיק. בקיצור, קורונה ובחירות בארה"ב. איך עשתה הקרן מול מדדים עיקריים?



שימו לב שפסטרנק (כתום) הייתה צמודה הרבה זמן למה שעשה המדד הכבד יותר בארה"ב (אדום) ופשוט התרחקה לחלוטין מן המדד המניות העיקרי שלנו (כחול). ומנקודה מסוימת (אמצע הסתיו) ראינו עלייה דרמטית בה, והשגה מהירה של התשואה הגבוהה של הנסדק (ירוק). רוב ההצלחה של הקרן בוצעה באותו רבעון אחרון של השנה. ואיך היא עשתה מול המתחרות שלה? חמשת הקרנות הגמישות הטובות ביותר? הנה הגרף:



פסטרנק (כתום) החלה את התקומה מהקורונה בפיגור קל אחרי המתחרות לה אבל, כאמור, הצליחה ברבעון האחרון להתגבר על כולן ולהגיע במקום השני אחרי הקרן של אושן יצירה (סגול). זה קצת לא פייר לעשות זאת, אבל רציתי להראות לכם גם יחס ביצועי הקרן מול תיק ממוצע של 80-20:



התיק מיוצג על יד קרן מחקה של תכלית (כחול) המביאה חלוקה די רגילה בשוק ההון שלנו: 20% מניות ו-80% משהו אחר. אין ספק אהבת הסיכון ניכרת כאן בצורה בולטת בקרן של פסטרנק (כתום) כאשר הירידות בקורונה היו קשות בה הרבה יותר אבל התקומה העלימה כל ספק לגבי איפה היה כדאי להיות אחרי הירידות הגדולות. נקודה אחרונה של ביצועים: הרצף התשואתי של הקרן:



הקרן צעירה ואנו מציגים נתונים עד שנה בלבד אבל יש ברצף הזה את כל מה שאנו מצפים: ירוק, מתגבר עם הטווח, וכאשר יש ירידה אנו מבינים אותה מן השוק ולא ממשהו שקרה בקרן עצמה.

גיוסים ופדיונות וסיכום קצר



אוקי, אז יש הכרה סוף סוף ביכולות המנהלים כאן. בחודשיים האחרונים המוצגים 10-11-2020 יש לנו עלייה יפה ואפילו דרמטית בגיוסים בקרן. העניין מוצג היטב גם בעליית ערף תיקה. אבל, ברור שהתמונה הזו מאשרת גם את מה אמרתי לעיל: בפסטרנק החליטו לבנות ציבור לקוחות לאורך זמן. ברוב החודשים המוצגים (גם לפני הקורונה) אנו רואים גיוסים קטנים. לא פדיונות. בנייה הדרגתית של אמון. וזה כנראה הביא את התוצאה שאנו רואים בחודשים האחרונים של השנה, כאשר השינוי בביצועים, ברבעון האחרון, בהחלט גרמה להאצה של זרימת הכסף כלפי הקרן הגמישה הזו. ומה בגרף של גיוסי חמשת הקרנות הגמישות המובילות?



אנו פשוט לא רואים עדיין את פסטרנק כגורם משמעותי. רוב הפעילות נעשית סביב קסם (כתום) ומור (ירוק). כל השאר די זניחות. ולסיכום אומר כך: הקרן הגמישה של פסטרנק צעירה, מעניינת, והוכיחה גמישות ויכולות. היא גם לא גובה דמי ניהול שחצניים, ומתחילה להיות במודעות של המשקיעים. לכן, היא שווה בהחלט מעקב ותשומת לב.


 
x