"מסביב לעולם עם לפטופ וסמרטפון" – הנוודים הדיגיטליים

מה זה אומר להיות נווד דיגיטלי

 

 

 
Image by Pexels from PixabayImage by Pexels from Pixabay
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/05/2022

עוד טרם פרוץ מגפת הקורונה, הגלובליזציה הצליחה לגרום לעובדים ברחבי העולם לעבוד מכל מקום דרך הלפטופ שלהם. כל שנדרש מהעובד הוא אמצעים נפוצים כמו מחשב וסמארטפון וחיבור לאינטרנט .

העולם הדיגיטלי פותח כיום אפשרויות בלתי מוגבלות - גם לאנשים בעלי קריירה ועבודה קבועה ומסודרת - ליהנות מאורח חיים שמשלב טיולים ועבודה. הבחירה של היעד הבא תלויה באיכות החיבור לאינטרנט באותה מדינה. 

שכירים רבים שעבדו מסביב לשעון, הדור שמאס בשעות מול המחשב: מתכנתים, אנשי סטארט אפ או שיווק דיגיטלי, אנשי תוכן ומעצבים, נותני תמיכה טכנית , יועצים בתחומים שונים ועוד רבים וטובים החליטו לחשב מסלול מחדש להתמקד בכאן ועכשיו . ללא תלות במיקום פיסי לביצוע העבודה לעבוד אתה יכול לעבוד גם מול נופים מטורפים כפרי לנסרים או עצמאים. 

אך תחת האמתלה של חופש הבחירה לטייל בכל מקום שמתחשק, חייבים קודם כל לעבוד ולהיות זמינים לעבודה בין אם אתה בכפר יווני או בקומפלקס דירות במקסיקו אל מול בריכה..

ולא כולם עובדים  בפורמט הזה בשביל לעשות המון כסף. אלא כדי לחיות את החלום. 

ולצד זה יש לקחת בחשבון עלויות מול רווח. להבין מה התקציב שלך וכמה זה עולה לך להיות נווד דיגיטלי ולהיות מודע למיסים שעליך לשלם על הכנסותיך בישראל או במדינה בה אתה שוהה  אם זה לתקופה ממושכת – מה הזכויות שלך בביטוח לאומי במידה ואתה חלילה נפגע או איזה קצבאות מגיעות לך.

מומחי המיסים במערכת "כל-מס" בחברת חשבים בוחנים את היבטי המיסוי שחלים על אותם נוודים דיגיטליים על מנת שאלה לא יצברו חובות אל מול רשויות המס בישראל.

אם אתה בסטאטוס עצמאי או פרילנסר או שכיר שמעסיקו הישראלי מתיר לו לעבוד גם מכדור פורח עליך לדעת שהמיסוי בישראל הוא מיסוי פרסונאלי וכל עוד אתה תושב ישראל אתה חייב במס בישראל אפילו אם תוציא אזרחות אחרת.

רו"ח אחמד חסונה מומחה במיסים נמנה בצוות מומחי המס של כל מס סוקר את הוראות החוק בהיבטי המע"מ והביטוח הלאומי:

מס ערך מוסף

האם אתה חייב במס ערך מוסף על הכנסותיך בחו"ל -:

לפי חוק מס ערך מוסף עוסק שהוא תושב ישראל קמה לו החבות במע"מ במקרה בו ניתן השירות לתושב ישראל ולא משנה איפה ניתן השירות . והכוונה הינה  לחבות במע"מ בשיעור מלא או לחבות במע"מ בשיעור אפס.

להלן נבחן את הגדרותיהם של "הנוודים הדיגטליים" על מנת לקבוע האם על הכנסותיהם בחו"ל הם חייבים במע"מ בישראל.

"נווד דיגטלי" שמוגדר כ"עוסק" בישראל: האם חייב במע"מ על הכנסותיו בחו"ל

לשם מענה על שאלה זו יש לבחון איפה מקום עיסוקו העיקרי: האם בישראל או בחול?

אם מקום עיסוקו העיקרי הינו בישראל והוא נותן שירות בחול ולא משנה למי הרי שיהיה חייב במע"מ בשיעור אפס .

לעומת מצב שבו מקום עיסוקו העיקרי הינו בחו"ל אין לו משרד או חברה בארץ – במצב זה יהיה חייב במע"מ מלא.

לדוגמא -מעצב אתרים שיש לו משרד בישראל לעיצוב אתרים  ונוסע לחו"ל לטייל ומשם לעבוד ולתת שירות – הרי שיהיה חייב במע"מ  בשיעור אפס . אם אין לאותו מעצב אתרים משרד בישראל וכל שרותיו ניתנים מהלפטופ שלו מול חוף הים בתאילנד – יהיה חייב במע"מ מלא בישראל.

"נווד דיגיטלי" שאינו מוגדר כעוסק בישראל – האם חייב במע"מ על הכנסותיו בחו"ל?

במצב בו "הנווד הדיגיטלי" אינו עוסק ובמהלך שהייתו בחול נותן שירות לעוסק תושב ישראל   והשירותים שהוא נותן מחו"ל לתושב ישראל  נכללים ברשימה הקבועה בתקנות מע"מ כגון:

מופע אמנותי, לרבות הנחיה במופע; בניית תפאורה או הכנתה; הכנת מבחנים, בדיקתם וכן ניהול מבחנים או פיקוח עליהם; הרצאה, הוראה, הדרכה, תרגול או השתתפות במופע שאינו מופע אמנותי; כתבנות או קצרנות; תרגום בכתב או בעל פה; כתיבה או עריכה; פישור, 

שירותים של בעלי מקצועות אלה: אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך דין, רואה חשבון, שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רופא וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים."

מי שיהיה חייב במע"מ הינו מקבל השירות. 

לדוגמא הנווד הדיגיטלי נותן שירותי הדרכה או תרגום בחו"ל – מי שיהיה חייב בדיווח ובהוצאת חשבונית הינו תושב ישראל מקבל השירות  שיהיה חייב  במע"מ באמצעות "חשבונית עצמית".

אם השירותים שנותן הנווד הדיגיטלי לתושב ישראל אינם נכללים ברשימה שלהלן הוא ידווח למע"מ על הכנסותיו כעסקת אקראי.

"נווד דיגיטלי" שהוא עובד שכיר בחו"ל ונותן שירותים למעסיק ישראלי מכל מקום בעולם

אין חובת דיווח למס ערך מוסף.

ביטוח לאומי.

האם הנווד הדיגיטלי חייב לשלם דמי ביטוח על הכנסותיו ובמה הוא מבוטח בישראל?

"נווד דיגיטלי" שהוא עובד שכיר שעושה עבודה עבור מעסיקו הישראלי מכל מקום בחו"ל

עובד שכיר שנשלח על ידי מעסיק תושב ישראל לעבוד בחו"ל חייב בדמי ביטוח לאומי כמו עובד שכיר העובד בישראל ויהיה מבוטח בכל הגמלאות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

מעסיקו הישראלי ידווח למוסד לביטוח לאומי וינכה ממנו דמי ביטוח.

במצב בו "הנווד הדיגיטלי" שוהה בחול 6 חודשים רצופים בין אם זה כעובד כשכיר או עצמאי או פרינסלר 

מבחינת ביטוח לאומי  תחויב ההכנסה שלו בחו"ל כהכנסה פסיבית . הכנסה פסיבית מחושבת לפי 25% מהשכר הממוצע במשק ועומדת על סך של 2,638 ₪ לחודש בשנת 2022.

במידה והכנסותיו נמוכות מ – 2,638 ₪ בחודש יחוייב בדמי ביטוח מינמאליים.

וכתוצאה מכך לא יהיה מבוטח בישראל בכל ענפי הביטוח הלאומי:

לדוגמא: לא יהיה מבוטח בתאונות עבודה , ולא בדמי לידה.

הערה – 

כל עוד לא דיווח למוסד לביטוח לאומי על יציאה מישראל ועל ניתוק תושבות, יחשב כתושב במשך 5 שנים . לאחר 5 שנים נשללת התושבות בביטוח לאומי באופן אוטומטי .

בהנחה והנוודים הדיגיטליים נוסעים עם ויזת תייר יש לשים לב שאם ישהו זמן ממושך מדי תוכל אותה מדינה בה הם נמצאים לדרוש תשלום דמי ביטוח באותה מדינה ובמידה ולישראל יש אמנה לביטוח סוציאלי עם אותה מדינה יוכלו לבקש החזר בישראל.

x