איילת ניר, יצירות: עדיף ליוון לפרוש מגוש האירו ולצאת לדרך חדשה

הפד מעוניין להעלות את הריבית כבר בספטמבר, אך יש לצפות כי ימתין להתבהרות התמונה בגזרה היוונית לפני שיקבל כל החלטה, בשל חוסר הרצון להכניס משתנה נוסף של אי ודאות לשווקים

 

 
איילת ניר, בית השקעות יצירותאיילת ניר, בית השקעות יצירות
 

איילת ניר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/07/2015

ארה"ב: נתוני תעסוקה פושרים

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום חמישי מספקים מסרים סותרים ביחס למועד שבו צפויה הריבית לעלות.
מחד, הם מצביעים על גידול במספר המועסקים ועל ירידה בשיעור האבטלה לרמה הקרובה לרמה שהפד הגדיר כ"תעסוקה מלאה", מנגד, הירידה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה והעדר סימנים לעליה בשכר, עשויים להצביע על כי לשוק העבודה יש עוד מקום לצמוח לפני שיגיע למלוא כוחו.

האם הפד ימתין עד לאישור החוק החדש בנוגע לתשלום בגין שעות נוספות ? – קשה לומר. אך יש לזכור כי יו"ר הפד אמרה בעבר, כי עליית השכר אינה מהווה תנאי מקדים לעלייה בריבית.

בשווקים ניתן משקל רב יותר לנתוני השכר על פני הירידה בשיעור האבטלה, דבר שבא לידי ביטוי בחולשת הדולר ובירידה בתשואות האג"ח. עם זאת, ההחלטה מתי להעלות את הריבית תושפע בטווח הקצר לא רק מהמשתנים המקרו כלכליים, כי אם גם מההשלכות של החלטת יוון היום, על הכלכלה העולמית ועל השווקים הפיננסיים.

אנו מוסיפים להעריך, כי הפד מעוניין להעלות את הריבית כבר בספטמבר, ולו בשביל לעשות את הצעד הראשון ולבחון את השפעותיו על הכלכלה ועל השווקים (תוך ניסיון למתן ככל האפשר את ההשפעה). עם זאת, יש לצפות כי בפד ימתינו להתבהרות התמונה בגזרה היוונית לפני שיקבלו כל החלטה, בשל חוסר הרצון להכניס משתנה נוסף של אי ודאות לשווקים. 


יוון הולכת למשאל עם. מה צפוי לה אם תפרוש ?

היום הולכת יוון למשאל עם. הבחירה כאמור, גם עבור אלו המבינים במה מדובר, אינה קלה, וטומנת בחובה שנים של קשיים כלכליים, קשים יותר או פחות. 

ההצעה של האיחוד האירופאי אינה טובה, משום שהיא אינה מאפשרת שמיטת חובות או דחיית תשלומים, ודורשת צעדים קשים, שחלקם פוגעים בפוטנציאל הצמיחה של המשק היווני. למעשה, הישארות יוון במסגרת גוש היורו (ללא יכולת לפחת את המטבע וליצור העדפה לתוצרת המקומית), תוך ביצוע צעדי צנע קשים ומחויבות לתשלום החובות שנצברו עד כה – אינה מאפשרת כל מסגרת של צמיחה ברת קיימא, שלאורך זמן תאפשר ליוון לעמוד על הרגליים. זו הסיבה שבשלה רבים ביוון מעדיפים לפרוש מגוש היורו. אם יבחרו תושבי יוון להסכים להצעה האירופאית, סביר להניח כי הם יצטרכו לבחור בממשלה חדשה שתיישם את התוכנית כפי שהוכתבה או אחת אחרת דומה לה.

אם יבחרו היוונים לדחות את ההצעה האירופאית, הרי שעומדות בפניהם שנים לא קלות. שנים של מצוקה: מיתון קשה, שחיקה של כוח הקניה (אינפלציה), עליה בשיעור האבטלה, עוני ועוד. אך בשונה מהאלטרנטיבה הראשונה, אפשרות זו תאפשר ליוון למחוק חובות, לייצר עדיפות למוצרים ושירותים מקומיים שיתמכו בצמיחה, להשאיר את העבר מאחוריה, ולצאת לדרך חדשה עם אור בקצה המנהרה.

הסקירה כוללת בחינה של פשיטת הרגל ברוסיה ב- 1998 תוך הקבלה ליוון של היום, ושל הגורמים להתאוששות רוסיה מהמשבר.

לרגל חגיגות יום העצמאות שחל אתמול (4th of July) לא התקיים מסחר בארה"ב ביום שישי ופרסום נתוני התעסוקה הוקדם ליום חמישי. על פי הפרסום בחודש יוני נוספו לכלכלה 223,000 משרות, מעט מתחת לתחזית הקונצנזוס, בעוד נתוני התעסוקה של החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה ב- 60,000 משרות.

שיעור האבטלה ירד בשתי עשיריות האחוז ל- 5.3% והתקרב לרמה שאותה מגדיר הפד כתעסוקה מלאה, בעוד בשיעור ההשתתפות חלה ירידה חדה של שלוש עשיריות האחוז לרמה של 62.6%. השכר נותר ללא שינוי, ושיעור השינוי בו ב- 12 החודשים האחרונים ירד בשלוש עשיריות האחוז ל – 2.0% בלבד.

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום חמישי מספקים מסרים סותרים ביחס למועד שבו צפויה הריבית לעלות:

מחד, הם מצביעים על גידול במספר המועסקים ועל ירידה בשיעור האבטלה, תוך ירידה מתמשכת במספרם של המיואשים (אלו שנמצאים מחוץ לשוק העבודה, התייאשו מלמצוא עבודה ובשל כך אינם נספרים כמובטלים), וירידה אף במשקלם של אלו המועסקים משרה חלקית והיו מעוניינים לעבוד במשרה מלאה.

מנגד, הירידה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה והעדר סימנים לעליה בשכר, עשויים להצביע על כי לשוק העבודה יש עוד מקום לצמוח לפני שיגיע למלוא כוחו. למעשה, למרות ששיעור האבטלה במשק גבוה רק במעט מהרמה אותה הגדיר הפד כרמה של תעסוקה מלאה (5.2%-5.0%), אנו לא רואים סימנים לעליה בשכר. 

עובדה זו תומכת בדעת רבים לפיה, שיעור האבטלה של תעסוקה מלאה במשק האמריקאי נמוך מהרמה שנקבעה על ידי הפד, יש הטוענים כי הוא יותר קרוב ל- 4% מאשר ל- 5%. אם נכון הדבר, הרי שיש מקום לשיפור נוסף בשוק העבודה לפני שיוחלט על העלאת הריבית במשק.

האם הפד ימתין עד לאישור החוק החדש בנוגע לתשלום בגין שעות נוספות ? – קשה לומר. אך יש לזכור כי יו"ר הפד אמרה בעבר, כי עליית השכר אינה מהווה תנאי מקדים לעלייה בריבית.

בשווקים ניתן משקל רב יותר לנתוני השכר על פני הירידה בשיעור האבטלה, דבר שבא לידי ביטוי בחולשת הדולר ובירידה בתשואות האג"ח (תשואת האג"ח ל- 10 שנים ירדה ב-3 נ"ב, בעוד תשואת האג"ח לשנתיים, הרגיש יותר לריבית הפד, ירדה ב-6 נ"ב). עם זאת, ההחלטה מתי להעלות את הריבית תושפע בטווח הקצר לא רק מהמשתנים המקרו כלכליים (המצביעים על המשך ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית, בדגש על הצריכה הפרטית), כי אם גם מההשלכות של החלטת יוון היום, על הכלכלה העולמית ועל השווקים הפיננסיים.

אז מתי צפויה לעלות הריבית בארה"ב ?

אנו מוסיפים להעריך, כי הפד מעוניין להעלות את הריבית כבר בספטמבר, ולו בשביל לעשות את הצעד הראשון ולבחון את השפעותיו על הכלכלה ועל השווקים (תוך ניסיון למתן ככל האפשר את ההשפעה). עם זאת, יש לצפות כי בפד ימתינו להתבהרות התמונה בגזרה היוונית לפני שיקבלו כל החלטה, בשל חוסר הרצון להכניס משתנה נוסף של אי ודאות לשווקים. האם אי הודאות תקטן עד ספטמבר ? – ימים יגידו. בהעדר אינפורמציה אחרת, אנו מוסיפים להעריך כי הריבית תועלה כבר בספטמבר.

יוון הולכת למשאל עם. מה צפוי לה אם תפרוש ? 

יוון הולכת למשאל עם. היום. העם היווני יצטרך להצביע האם הוא בוחר לאמץ את התנאים שהציגו קרן המטבע הבינ"ל, האיחוד האירופאי והבנק המרכזי האירופאי (המכונים "הטרויקה"), כדי לשחרר את מיליארדי האירו הממתינים בקרנות הסיוע, או שהוא בוחר לדחות את ההצעה, צעד שעשוי להוביל בסופו של דבר לפרישה מגוש היורו.

בשבוע שעבר ציינו, כי מדובר בבחירה מהסוג של Lose-Lose Situation (המכונה גם No-Win Situation). זה מצב שבו לא משנה מה הבחירה – יוון מפסידה. שכן היוונים צריכים לבחור בין האפשרות להישאר בגוש היורו, דבר שיאלץ אותם לקבל את התכתיבים של הטרויקה וכנגזרת מכך לסבול בטווח הקצר, תוך שהסיכויים לשיפור בטווח הארוך יותר נראים מעטים מאי פעם, שכן בשנים שלאחר פרוץ המשבר, למרות צעדי צנע קשים בהם נקטה הממשלה הקודמת – לא חל כל שיפור בכלכלה, והיא הוסיפה להידרדר, לבין האפשרות לצאת מגוש היורו (Grexit) בחירה שתגרור משבר כלכלי-חברתי חמור במדינה שיכלול קריסה של המערכת הבנקאית, של סחר החוץ, הגירה החוצה, פשע, מיתון כלכלי, עליה חדה בשיעור האבטלה הגבוה גם כך, עוני ועוד, וסביר להניח גם משבר פוליטי.

בסקירה הנוכחית ננסה לבחון, מה קרה לרוסיה, לאחר נפילת הגוש הסובייטי, שהובילה בסופו של דבר לאותה פשיטת רגל ב- 1998, ומהם קווי הדמיון ליוון.

שיעור בהיסטוריה כלכלית, והפעם: רוסיה.

לרוסיה מיד לאחר התמוטטות הגוש הסובייטי, לא היתה קיימת גישה לשוקי האג"ח הבינ"ל. מאחר וכך, היא בחרה בדרך של הדפסת כסף, הרבה כסף על מנת לממן את הגירעון הגבוה שלה. אך על מנת להגביל את שיעורי האינפלציה, בחרה הממשלה להגביל את הצריכה הפרטית, באמצעות קביעת הקצבות למוצרי בסיס שונים כמו סבון, קורנפלקס, בשר, טבק, וודקה ועוד. התוצאה היתה: התפתחותו של שוק שחור.

מה הקשר ליוון, תשאלו. גם ליוון אין כיום גישה לשווקים הבינ"ל למימון הגירעון שלה או למחזור חובות מן העבר, ולכן היא תלויה בחסדיהם של האיחוד האירופאי, הבנק המרכזי האירופאי וקרן המטבע הבינ"ל. יש להניח כי אם יוון לא תגיע בטווח הקרוב להסכמה עם הנושים (והדבר תלוי לא מעט בתוצאות משאל העם שיתקיים היום), מהר מאד יגמר הכסף במרתפי הבנקים, ובהעדר יכולת להדפיס יורו, תעבור הממשלה למערכת תשלום חלופית זמנית (תלושי מזון למשל) עד להדפסת הדרכמה, וזו לכשתודפס תאבד מערכה מהר מאד, ותפגע בכוח הקניה של הצרכנים, בדיוק כפי שקרה ברוסיה.

בחזרה לרוסיה. ילצ'ין פנה לקרן המטבע הבינ"ל, לבנק העולמי ולמשרד האוצר האמריקאי בבקשת סיוע לנוכח הקשיים עימם התמודדה הכלכלה לאחר נפילת הגוש הסובייטי. הרפורמות הכלכליות עליהן הכריז ילצ'ין, בהתבסס על המלצות קרן המטבע הבינ"ל וכלכלנים אמריקאים מובילים (בהם לארי סאמרס) היו הרות גורל, והובילו את רוסיה למיתון כלכלי עמוק.

ב-1992 החליטה הממשלה כחלק מאותן רפורמות לבטל את הפיקוח על המחירים. אלא שהדפסת הכסף נמשכה, האינפלציה ברוסיה הגיעה לשיא של 2333.3% (!!) באותה שנה, והתמ"ג התכווץ ב- 14.5%. מספר העניים הלך וגדל בשל השחיקה בכוח הקניה, ועד למחצית שנות ה-90 מספר המתאבדים הלך וגדל לשיא. 

בממשל ילצ'ין הלך וגבר החשש מפני אובדן השלטון, ועל מנת לחזק את כוחו, הפריט ילצ'ין את נכסי המדינה לאוליגרכים במחירים נמוכים ובתמורה לתמיכה פוליטית שלהם בו. היפרדות המדינה מנכסיה, דרדרה עוד יותר את מצבה הכלכלי, שכן היקף הכנסות המדינה ממסים הלך ופחת והגירעונות הלכו וגדלו תוך שרוסיה מממנת את הגירעונות באמצעות אג"ח מקומיות קצרות טווח בריבית גבוהה.

צניחת מחיר הנפט בעקבות המשבר באסיה ב- 1998-1997, הכניס אותה לסחרור. במאי 1998 התחילה צניחה במחירי המניות והאג"ח והבנק המרכזי העלה את הריבית לרמה של 150% (!!) במטרה למנוע את התרסקותו המוחלטת של הרובל.

מוסדות בינ"ל בהם קרן המטבע הבינ"ל העמידו הלוואות חירום לרוסיה, בסך של 22.6 מיליארד דולר, במטרה להמיר את אותו חוב קצר טווח בחוב ארוך יותר , אך ב- 11 באוגוסט התרסקה הבורסה והמסחר בה באותו היום הופסק, וב- 17 באוגוסט פרץ משבר הרובל המפורסם, לאחר שהממשלה פיחתה את המטבע, הודיעה על דיפולט על החוב המקומי, ועל דחיית תשלומי החוב על החוב החיצוני ב-3 חודשים. רוסיה פשטה את הרגל. הבורסה איבדה כ- 50% מתחילת אוגוסט ו-83% מהשיא שנרשם 10 חודשים קודם לכן.

התוצאה היתה קשה: אנשים איבדו את חסכונות של חיים שלמים בנפילת הבורסה, מילונים צנחו אל מתחת לקו העוני, האבטלה זינקה, הממשלה שצמצמה את פעולותיה לא הצליחה להשתלט על הגירעון, מרבית המשקיעים הזרים הבריחו את נכסיהם מהמדינה, ועוד.


ונחזור ליוון, מתחילת השנה, מאז עלתה מפלגת סיריזה לשלטון, אנו עדים ליציאת כסף מהמדינה. ב-15 החודשים האחרונים איבדה הבורסה המקומית 40% מערכה, זה אמנם רחוק מהירידה שנרשמה בשוק המניות הרוסי בתקופת המשבר (ירידה של למעלה מ- 80% מהשיא), אך זו ירידה משמעותית שמקטינה את חסכונות הציבור. 

בשבוע האחרון הוכרז על מגבלות על הוצאת הכספים, ועל סגירת הבורסה והמערכת הבנקאית עד לאחר משאל העם. בנוסף, לפני 6 ימים, לא עמדה יוון בתשלום חוב לקרן המטבע הבינ"ל בסך של 1.54 מיליארד אירו. בחודש הקרוב צריכה יוון לשלם חובות נוספים (בהם תשלום גדול לבנק המרכזי האירופאי). ליוון לא נותר כסף לתשלום החוב. קשה לראות כיצד יוון שומטת את חובותיה ונותרת בגוש היורו.

בחזרה לרוסיה. בעקבות המשבר, מינה ילצ'ין את פוטין לראש ממשלת רוסיה. פוטין הודיע על אסטרטגיה כלכלית במטרה "להשיב את רוסיה לגדולתה". הוא ביצע הלאמה אגרסיבית במטרה להחזיר לרוסיה את הרכוש שהופרט ושלדבריו נגזל ממנה, פעל נגד גורמי אופוזיציה וקידם מקורבים על מנת להגדיל את כוחו, מינף את הדומיננטיות של רוסיה בתחום הנפט והגז, והידק את השליטה על התקשורת, תוך קביעת המסרים המשודרים, בניסיון להשפיע על הלך הרוח של הציבור.

בסופו של יום, רוסיה התאוששה מהמשבר בשל 3 גורמים עיקריים:
  1. שמיטת חובות (צעד שיוון תוכל לבצע ככל הנראה רק לאחר פרישתה מגוש היורו)

  2. פיחות חד ברובל שיצר העדפה לצריכת שירותים ומוצרים מתוצרת מקומית (שיפור כושר התחרות של היצור המקומי יתאפשר רק אם יוון תפרוש מגוש היורו ותחזור לדרכמה).

  3. עליה במחירי הסחורות (החל מ- 2000 ועד 2008).

ליוון אין גז ונפט, והיא לא תוכל לקוות לעליה במחיר הסחורות על מנת לשפר את מצבה הכלכלי. עם זאת, יש לה נכס חשוב שעשוי לסייע לה והוא – החופים היפים שלה. המשבר הכלכלי צפוי להוזיל את מחירי חבילות הנופש אל יוון (יצוא שירותי תיירות), אלא שעל הממשלה יהיה למצוא דרך להבטיח את שלומם של התיירים במדינה שבה הפשע עשוי לגבור בעקבות המצב הכלכלי הקשה, שאם לא כן יהווה זה חסם לכניסתם של תיירים אל המשק.

היום הולכת יוון למשאל עם. הבחירה כאמור, גם עבור אלו המבינים במה מדובר, אינה קלה, וטומנת בחובה שנים של קשיים כלכליים, קשים יותר או פחות. 

ההצעה של האיחוד האירופאי ליוונים אינה טובה, משום שהיא אינה מאפשרת שמיטת חובות או דחיית תשלומים, ודורשת צעדים קשים, שחלקם פוגעים בפוטנציאל הצמיחה של המשק היווני. למעשה, הישארות יוון במסגרת גוש היורו (ללא יכולת לפחת את המטבע וליצור העדפה לתוצרת המקומית), תוך ביצוע צעדי צנע קשים ומחויבות לתשלום החובות שנצברו עד כה – אינה מאפשרת כל מסגרת של צמיחה ברת קיימא, שלאורך זמן תאפשר ליוון לעמוד על הרגליים. זו הסיבה שבשלה רבים ביוון מעדיפים לפרוש מגוש היורו. אם יבחרו תושבי יוון להסכים להצעה האירופאית, סביר להניח כי הם יצטרכו לבחור בממשלה חדשה שתיישם את התוכנית כפי שהוכתבה או אחת אחרת דומה לה.

אם יבחרו היוונים לדחות את ההצעה האירופאית, הרי שעומדות בפניהם שנים לא קלות. שנים של מצוקה: מיתון קשה, שחיקה של כוח הקניה (אינפלציה), עליה בשיעור האבטלה, עוני ועוד. אך בשונה מהאלטרנטיבה, היא תאפשר ליוון למחוק חובות, לייצר עדיפות למוצרים ושירותים מקומיים שיתמכו בצמיחה, להשאיר את העבר מאחוריה, ולצאת לדרך חדשה עם אור בקצה המנהרה.


האם קיימת אלטרנטיבה נוספת ? – בוודאי, אלא שהיא מחייבת הקלה של צעדי הצנע עם או בלי מחילה של נושי יוון על חלק מחובותיה להם, במטרה ששילוב של אלו עם חולשת האירו יסייעו ליוון לעלות על פסי צמיחה, מבלי לפרוש מהגוש. החלטה זו אינה פשוטה משום שהיא עשויה להוביל לעלייתן לשלטון של מפלגות שמאל נוספות במדינות שונות באירופה (סיכון שקשה לראות איך ראשי הממשלות הנוכחיים יסכימו לו), שיקראו לבטל את מדיניות הצנע והרפורמות הכלכליות, לשמיטת חובות ועוד. 


דברים שכדאי לדעת (ללא הרחבה)
  • דרוג האשראי של יוון הורד על ידי מודיס לאחר שיוון לא שילמה את חובה לקרן המטבע הבינ"ל. דירוג האשראי הופחת מ- Caa2 ל- Caa3.

  • לראשונה מאז מאי 2014 נרשמה בשבוע האחרון עליה במספר אסדות הנפט בארה"ב.  

  • הבנק המרכזי השבדי הפחית השבוע במפתיע את הריבית במשק והודיע על הרחבת תכנית רכישות האג"ח ב- 45 מיליארד קרונות נוספים החל מספטמבר ועד לסוף השנה. התוכנית הנוכחית כללה רכישת אג"ח בסך של 90-80 מיליארד קרונות עד לספטמבר. הבנק המרכזי ציין כי החלטתו נובעת מהתחזקות הקרונה ומהחשש פן הייסוף יפגע בהתאוששות האינפלציה במשק. הבנק רמז, כי במידת הצורך הוא ינקוט בצעדים נוספים. הריבית במשק הופחתה מרמה של 0.25%- לרמה של 0.35%-.




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x