פרשנות || עפר קליין, הראל >> הבנק המרכזי בארה"ב ימשיך להדגיש את התחייבותו לתמוך בכלכלה (ובשוק אג"ח), אך לא יציג תוכנית חדשה

ההרעה הכלכלית בארה"ב היא אחת מהסיבות לפיגור של טראמפ בסקרים

 

 
עפר קליין ,צילום: יונתן בלוםעפר קליין ,צילום: יונתן בלום
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2020

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:

תנודתיות במניות יציבות באג"ח

ביום רביעי, הבנק המרכזי בארה"ב ימשיך להדגיש את התחייבותו לתמוך בכלכלה (ובשוק אג"ח), אך לא יציג תוכנית חדשה.

ההרעה הכלכלית בארה"ב היא אחת מהסיבות העיקריות לכך שהנשיא טראמפ מפגר בסקרים המרכזיים בכל אחת מ-6 המדינות "המתנדנדות" הגדולות, שהוא ניצח בכולם (בפערים קטנים) בבחירות ב-2016. ייתכן והדבר תרם להחלטה לסגור אחת מהקונסוליות של סין ביוסטון (נשארו עוד 4 + שגרירות) שגררה תגובה מקבילה של ממשלת סין לסגירת אחת מהקונסוליות של ארה"ב במדינה (נשארו עוד 6 + שגרירות). אנו צופים שלפחות עד הבחירות לנשיאות (ב-4 בנובמבר) העימות בין הצדדים יהפוך ליותר פומבי ויתרום לתנודתיות בשווקי המניות.

מנגד, פעולות הבנק המרכזי בארה"ב ימשיכו לתרום לתנודתיות נמוכה מאוד בשוק האג"ח הממשלתיות, כאשר בהחלטת הריבית ברביעי הקרוב (מחר) להערכתנו הבנק יאשרר את התחייבותו להשאיר את הריבית נמוכה לזמן ממושך, להמשיך את הרכישות לפחות בקצב הנוכחי ולהגדילן במידת הצורך. אנו לא צופים שהבנק יציג מהלכים משמעותיים חדשים ולא יתחייב כרגע למדיניות של קיבוע עקום התשואות הממשלתי (בדומה ליפן).

ביום חמישי, בארה"ב יתפרסם הנתון לרבעון הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, הממשל קרוב להרחבה נוספת. להערכתנו הסכמות יושגו רק בדקה ה-90

בחמישי הקרוב יתפרסמו נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון השני בארה"ב, רבעון שרשם ירידות חסרות תקדים במספר המועסקים, בצריכה הפרטית, בהשקעות ועוד. לכן, אנו צופים התכווצות של כ-30 אחוזים בתוצר (בשיעור שנתי), הנתון הגרוע ביותר מאז שהחלו להתפרסם נתונים רבעוניים לאחר מלחמת העולם השנייה. יש לזכור שהסרת ההגבלות גרמו לעלייה מחודשת בפעילות (כפי שראינו בחודש יוני) ולכן אנו צופים צמיחה חיובית חזקה במחצית השנייה, אך בניגוד למה שראינו בסין אנו לא צופים שהיא תפצה על האובדן במחצית הראשונה.

בין הרפובליקנים לדמוקרטים ישנה מחלוקת כרגע על גודל ואופי תוכנית סיוע נוספת. אחד ממוקדי המחלוקת היא המשך תוכנית הבטחת ההכנסה עבור מיליוני האמריקאים שאיבדו את עבודתם ושאמורה להסתיים ב-31 ביולי. אנו מאמינים שעד לסוף השבוע הסנאט יגיע להסכמה על תוכנית הרחבה נוספת שתכלול את הארכת מתן דמי‑האבטלה המוגדלים (לצד שינוי בתנאים).

ביום שישי - יפורסמו נתוני הרבעון השני באירופה שצפויים להיות חלשים גם הם. ההתפתחויות הפוליטיות החיוביות האחרונות והירידה בתחלואה מביאים לעלייה בפעילות הכלכלית ולהמשך התחזקות האירו בעולם.
ההגבלות על הפעילות הכלכלית במרבית מדינות אירופה הגיעו לשיא בתחילת הרבעון השני, ולכן בשישי הקרוב נתוני התוצר הראשוניים בגוש האירו צפויים להציג התכווצות דו-ספרתית (בשיעור שנתי). יחד עם זאת, ההקלה בהגבלות לצד הירידה החדה בתחלואה תרמו לזינוק חד בפעילות בתחילת הרבעון השלישי. כך גם על פי האומדן הראשוני למדד מנהלי הרכש בגוש האירו שהיכה את ההערכות המוקדמות וזינק ל-54.8 נקודות ביולי (לעומת 48.5 ביוני), הרמה הגבוהה ביותר מאז אמצע 2018, בהובלת צרפת וגרמניה.

הנתונים (לצד ההסכמה העקרונית להקמת קרן חילוץ עם רכיב של מענק) תרמו להמשך התחזקות האירו ולירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות של מדינות הפריפריה באירופה, כאשר התשואה לשנתיים באיטליה חזרה לטריטוריה שלילית. למרות הנתון המעודד, כל עוד ההגבלות על ריחוק חברתי קיימות, אי-הוודאות לא תומכת בכך שחברות יחזרו להגדיל כרגע את מצבת העובדים.

נקודות מרכזיות 

בארץ

קיפאון בצריכה הפרטית בתחילת הקיץ. התגובה הממשלתית הנוספת מתעכבת, בנק ישראל ימשיך לתמוך.
עלייה בנסיעה ברכבים לצד ההגבלות על התחבורה הציבורית העלו מחדש את מספר תאונות הדרכים.

בעולם

ברביעי
- הבנק המרכזי בארה"ב ימשיך להדגיש את התחייבותו לתמוך בכלכלה (ובשוק אג"ח), אך לא יציג תוכנית חדשה.

בחמישי - ארה"ב תפרסם את נתוני התוצר הגרועים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

בסופ"ש תסתיים תקופת דמי האבטלה המוגדלים במדינה – להערכתנו הקונגרס ימשיכה (ברגע האחרון).

לאחר יוני החזק, האינדיקטורים הראשוניים בארה"ב ליולי מצביעים על ירידה בפעילות. סיכויי הבחירה מחדש של הנשיא ממשיכים לרדת וזה תורם לעלייה במתיחות הפוליטית עם סין ולתנודתיות בשווקי המניות.
נתוני הרבעון השני באירופה שיפורסמו בסופ"ש צפויים להיות חלשים. ההתפתחויות הפוליטיות החיוביות האחרונות באירופה והירידה בתחלואה מביאים לעלייה בפעילות הכלכלית ולהמשך התחזקות האירו בעולם
x