להערכת אקסלנס המדד צפוי לעלות ב-0.2% בניגוד להערכות גבוהות יותר

התוכנית של הממשל האמריקאי עשויה להתנפח ל-4.5-5 טריליון דולר

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/09/2021

מתחילת החודש שוקי המניות בארה"ב ואירופה במגמת ירידה בולטת עד שיש כבר שוויתרו עליו ומעריכים שיהיה חודש הראשון של ירידות מאז ינואר ב-S&P500 (בישראל אגב המגמה דווקא חיובית). בבלומברג מפרשנים כי המסחר השלילי מתנהל על רקע המשך התפשטות הקורונה. אבל האמת שההסבר הזה די חלש כשהקורונה כבר חגגה שנה וחצי, במה שנראה כמו נצח, אבל כנראה בעיקר ימשך נצח:

התקשורת כבר מדווחת על היערכות לרכישת סבב רביעי של חיסונים בישראל. כלכלני מורגן סטנלי מעריכים שהסוף של הקורונה כ"אירוע" יגיע כשמדינות יפסיקו להתייחס אליה ככזאת ופשוט יקבלו אותה. האם במקרה של קבלה כזאת בלומברג יפסיקו להתייחס לכל תזוזה בשוק כאל קורונה? סימנים נוספים לכך שההכרה בקורונה מתקרבת קיבלנו אולי גם מההחלטה האחרונה של בריטניה לגנוז תכנית להנפקת דרכון ירוק?
 
גם בנקים מרכזיים בתפר שבין קורונה כאירוע ובין קורונה כשגרה - מצד אחד הם עדיין מציינים אותה כסיבה לזהירות, אך מצד שני כבר מוכנים להתחיל לקפל את תכנית הסיוע שלהם. לפי הערכות גולדמן זקס בסבירות של 70% הפד יתחיל להקטין את קצב רכישות האג"ח שלו כבר בנובמבר במדרגות של 15 מיליארד דולר בחודש, מה שיביא לסיומן ביולי 2022.
 
קבלת הקורונה למשפחת המחלות יחד עם ילדיה הווריאנטים נראה על פניו בשורה גדולה בעיקר לסקטור התיירות, אבל השפעה גדולה יותר עשויה להיות להשפעתה על ההרחבה הפיסקלית, כלומר על ההוצאה הממשלתית - להערכת כלכלני BofA התכניות של הממשל האמריקני בחסות הקורונה מסתמנת להתנפח להיקף של עד 4.5 טריליון דולר - שווי של 20% מהתמ"ג! להערכתם זאת גם הסיבה העיקרית לעליה האחרונה בתשואות. להערכתם כל תכנית שתסתכם לבסוף מעל 2 טריליון דולר תספיק כדי לדחוף את התשואות עוד למעלה. אלא שכאמור להערכתנו הזמן משחק לרעת התכנית, שכן ככל שהוא עובר הסיכוי שהקורונה תקבל הכרה כמחלה רגילה גדל ומפחית מההצדקה לתכנית עצומה. כבר כעת מתברר שחבר קונגרס דמוקרט אחד מתנגד לתוכנית רחבה מהסיבה שכל נרטיב "משבר הקורונה" נראה לו מנופח. כידוע הרוב הדמוקרטי בקונגרס הוא על חודו של קול והתכנית עשויה להיתקע בקלות.
 
אינפלציה -  מדד המחירים לחודש אוגוסט בישראל יפורסם מחר בשעה 18:30 וצפוי להערכתנו לעלות ב-0.2%, בעוד שוק ה-OTC מתמחר 0.33%. שנה לאחור השוק מצפה לשינוי של - 2.2%. ברקע, מתקבלות עוד אינדיקציות שלחצי האינפלציה בעולם נמשכים - אומנם בשבוע שעבר שלוחות הפד תיארו בספר הבז' כי לחצי המחירים נותרו גבוהים אך הפסיקו ברוב המקומות להאיץ. אך הנתונים מראים אחרת: מדד המחירים ליצרן בארה"ב מיום שישי תיאר האצה נוספת משינוי שנתי של 7.8% ל-8.3%. בנוסף נתונים משני הנמלים הגדולים בארה"ב בלוס-אנג'לס ובלונג ביץ' קליפורניה מראים שמספר האוניות שמחכות לפריקה קפץ מ-40 לפני שבועיים ל-55 ביום שישי ושזמן ההמתנה לפריקה קפץ מ-7.6 ימים ל-8.5.
x